Blog: Zarzadzanie uslugami it | Itil

Poznaj ITIL® – część druga: Najczęstsze błędy przy wprowadzaniu

Poznaj ITIL® – część druga: Najczęstsze błędy przy wprowadzaniu
  • 946 views

Dowiedziałeś się już czegoś o ITIL® i zamierzasz zacząć stosować go we własnej organizacji? Jednak jak w każdej dziedzinie życia, również tutaj istnieje niebezpieczeństwo, że sprawy pójdą nie do końca po naszej myśli. Często decydują o tym pewne niewłaściwe nawyki i przekonania, które przy odrobinie wysiłku można z sukcesem wyeliminować. Poniższa lista najczęściej popełnianych błędów przy wprowadzaniu ITIL podpowie Ci na co uważać i czego unikać.

Udostępnij!

Dowiedziałeś się już czegoś o ITIL® i zamierzasz zacząć stosować go we własnej organizacji? Jednak jak w każdej dziedzinie życia, również tutaj istnieje niebezpieczeństwo, że sprawy pójdą nie do końca po naszej myśli. Często decydują o tym pewne niewłaściwe nawyki i przekonania, które przy odrobinie wysiłku można z sukcesem wyeliminować. Poniższa lista najczęściej popełnianych błędów przy wprowadzaniu ITIL podpowie Ci na co uważać i czego unikać.

1. Traktowanie ITIL jako zadania do wykonania.

ITIL nie jest standardem do jednorazowego zaimplementowania. To zbiór najlepszych praktyk, które możesz zintegrować z unikatowymi cechami Twojej organizacji IT, nie zawsze jednak zapewni Ci gotowe i stałe rozwiązania. Nie licz na efekt “magicznej różdżki” – raczej na solidne, rzetelne i pomocne podpowiedzi.

2. Brak ewaluacji tego co aktualnie dzieje się w Twojej firmie.

ITIL nie rozwiąże w prosty sposób wszystkich Twoich problemów. Każdy postęp w organizacji składa się z dwóch kluczowych elementów – procesów doskonalenia oraz umiejętności przystosowywania się do zmian, a także przekuwania ich w swój atut.

3.Niewystarczające wprowadzenie w temat pracowników.

Czasem takie podejście może się okazać trafnym strzałem; dużo bardziej prawdopodobne jest jednak to, że chybisz jeżeli zleciłeś zespołowi wprowadzenie zmiany i nie uwzględniłeś ludzi, których ona dotknie. Praca, w której ludzie (zwłaszcza stosujący bierny opór) mogą z bliska zapoznać się z nową inicjatywą już na wczesnym etapie i przez cały czas trwania projektu, dużo szybciej zaowocuje sukcesem.

4. Wybór takich obszarów, w których inwestycja nie zwraca się od razu.

Niektóre obszary zarządzania usługami IT są bardziej podatne na zmiany– przykładowo w service desku czy zarządzaniu zmianą rezultaty będzie widać niemal natychmiastowo; obszary te podlegają także automatyzacji.  Jeżeli chcesz przejść później do projektów długoterminowych, zacznij od tych obszarów. Kiedy organizacja zauważy pozytywny wpływ ITIL, łatwiej będzie rozpoczynać kolejne, angażujące wszystkich projekty.

5. Zbyt subiektywne podejście.

Różne emocje i dotychczasowe doświadczenia – porażki lub sukcesy – mogą utrudniać Ci przyjęcie koncepcji i praktyk ITIL.  Tak samo jak ze wszystkim innym, patrz na większy obraz i staraj się być tak obiektywny jak to możliwe.

6.Zaniedbanie rozwiązań zarządzania usługami IT.

Twoje podejście do zarządzania usługami IT jest procesorem Twojej organizacji.  Jeśli stoi w miejscu, jest niezdolne do zmiany i nadążania za nowymi procesami, ITIL może nie zadziałać.  Zatrzymaj się i sprawdź jak Twoje cele mają się do możliwości, które oferują Twoje narzędzia. Warto zwrócić uwagę m. in na towarzyszącą ITIL platformę ChangeGear.

7.Koncentracja na ITIL jako ostatecznym celu.

ITIL sprawdza się najlepiej jako iteracyjny proces z ciągłym doskonaleniem usług – w pewnym sensie zatem, nigdy nie jest on zakończony, przynajmniej jeśli chcesz żeby był ważnym i przynoszącym sukcesy elementem Twojej kultury organizacyjnej.

8.Zachowanie korzyści tylko dla IT.

Nie tylko IT, ale cała organizacja powinna dostrzegać korzyści wynikające z ITIL, rozumieć zachodzące zmiany i to, że prawdopodobnie wpłyną na biznes jako całość. Poza nowoczesną transformacją działów IT, ITIL może również pozytywnie wpłynąć na inne obszary, technologie i  inicjatywy mające miejsce w organizacji.

9.Za dużo na jeden raz.

Nie ma jednej zasady wprowadzania praktyk ITIL. To Twoja organizacja – możesz w niej zrobić tyle ile chcesz, dużo bądź mało.  Można wyróżnić kilka najlepszych i  najczęściej występujących punktów startowych. Trzymaj się zasady, że gotowanie oceanu prowadzi do klęski albo, w najlepszym wypadku, do niezadowolenia wielu plażowiczów.

10.Zignorowanie wpływu kultury.

Twoja organizacja jest jedyna w swoim rodzaju. Przed wprowadzeniem czegokolwiek, zastanów się jak podchodzi do zmiany i jak zmiana może na nią wpłynąć.  Zrozumienie kultury wewnątrz której będziesz pracował może zmienić porażkę w sukces.

Po lekturze obu artykułów powinieneś wiedzieć na temat ITIL wystarczająco dużo aby móc rozpocząć z nim nieco bliższą znajomość. Do zobaczenia na szkoleniach!