Mobbing - przeciwdziałanie, reagowanie, konsekwencje i odpowiedzialność
kod szkolenia: HR-Mobbing / PL_DL 1d
Wystąpienie mobbingu w zakładzie pracy niesie za sobą duże ryzyko utraty reputacji zakładu pracy, a także odpowiedzialność cywilną (finansową), a nawet karną pracodawcy.
Do niedawna mobbing nie był bezpośrednio sankcjonowany przepisami prawa pracy. Biorąc pod uwagę obecnie narastającą falę tego zjawiska, zwłaszcza nasilającą się w okresie osłabionej koniunktury i bezrobocia, ustawodawca wychodząc naprzeciw potrzebom społeczno-gospodarczym wprowadził prawną regulację mobbingu. Na mocy nowelizacji ustawy z dnia 14.11.2003r. został wprowadzony do kodeksu pracy nowy przepis – art. 943kp, który nie tylko określa prawną definicję mobbingu i związane z tym uprawnienia odszkodowawcze, ale przede wszystkim określa obowiązek pracodawcy przeciwdziałania mobbingowi.
Przeciwdziałanie mobbingowi jest obowiązkiem pracodawcy. W to zjawisko wcale nie musi być zaangażowany osobiście sam pracodawca, dlatego kodeks pracy nakazuje mu przeciwdziałanie mobbingowi i wymienia uprawnienia osoby mobbowanej. Nie znaczy to jednak, że zawsze ponosi odpowiedzialność za jego zaistnienie. W wyroku z sierpnia 2011 roku (o sygn. IPK 35/11) Sąd Najwyższy stwierdził, że jeśli pracodawca wykaże, że podjął realne działania mające na celu przeciwdziałanie mobbingowi i obiektywnie da się potwierdzić ich potencjalną pełną skuteczność, to może on się uwolnić od odpowiedzialności za wystąpienie zjawiska mobbingu w jego zakładzie pracy.
Dla wszystkich osób zainteresowanych tematem mobbingu.
Uczestnik/czka po szkoleniu:
- rozróżnia co jest, a co nie jest mobbingiem i dyskryminacją,
- zna przepisy Kodeksu pracy w zakresie mobbingu i dyskryminacji,
- zna psychologiczne i społeczne mechanizmy powstawania zachowań
- mobbingowych i dyskryminujących,
- potrafi rozpoznać symptomy mobbingu,
- potrafi rozpoznać zachowania dyskryminacyjne,
- charakteryzuje konsekwencje mobbingu i dyskryminacji,
- podejmuje czynności, aby zapobiegać mobbingowi i dyskryminacji w pracy,
- uczestnik wie jakie są możliwości organizacyjne w jego firmie w zakresie przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji.
Moduł 1: Wprowadzenie – czym jest mobbing. Regulacje prawne i definicje związane z tematem szkolenia.
- Przepisy prawa powszechnie obowiązującego i wytyczne organizacji, dotyczące mobbingu i dyskryminacji oraz zachowań nieetycznych w pracy.
- psychologiczne uwarunkowania postaw etycznych w pracy. (Kilka słów o konfliktach, zachowań nieetycznych, mobbingu i dyskryminacji w organizacjach (różnice i powiązania zjawisk)
- Mobbing i dyskryminacja (definicje).
- Godność pracownicza w Kodeksie Pracy (art. 11) i orzecznictwie sądów.
Moduł 2: Mobbing – charakterystyka zjawiska.
- Mobbing w ujęciu prawnym, a mobbing w ujęciu psychologicznym Definicja mobbingu zgodnie z art. 943 Kodeksu Pracy.
- Lista zachowań mobbingowych wg Heinza Leymanna.
- Rónica pomiędzy zachowaniami mobbingowymi, a mobbingiem.
- Mobbing w orzecznictwie Sądów Pracy i Sądu Najwyższego.
- Rodzaje mobbingu ze względu na schemat relacji: przełożony – podwładny/podwładny – przełożony/pracownik – pracownik- mobbing wychodzący od klientów.
- Z jakich powodów, ludzie stosują przemoc w pracy?
- Mobber i ofiara mobbingu – cechy charakterystyczne.
- Skutki mobbingu dla ofiary, organizacji i mobbera.
Moduł 3: Przeciwdziałanie mobbingowi i budowanie kultury organizacji opartej na wzajemnym szacunku.
- Zarządzanie personelem z zachowaniem godności pracowniczej– różnice między mobbowaniem, a stawianiem granic w stosunku do pracowników.
- Niesłuszne „oskarżenia” o mobbing – skutki dla pracodawcy i komisji antymobbingowej.
- Wsparcie dla ofiar mobbingu i propozycje działań dla sprawców.
- Dochodzenie praw na gruncie prawnym w obszarze mobbingu .
- Metody przeciwdziałania mobbingowi – rola pracodawcy, komisji antymobbingowej oraz całego personelu w budowaniu etycznej organizacji.
Moduł 4: Zjawisko dyskryminacji w środowisku pracy – ujęcie prawne i psychologiczne.
-
- Dyskryminacja w ujęciu prawnym i w ujęciu psychologicznym
- Równe traktowanie i zakaz dyskryminacji w Kodeksie Pracy i orzecznictwie sądów polskich.
- Pośrednia i bezpośrednia dyskryminacja w zatrudnieniu.
- Dostępność w zatrudnieniu.
- Zasada niedyskryminacji na każdym etapie zatrudnienia i ustania stosunku pracy.
- Formy dyskryminacji: molestowanie, molestowanie seksualne i nakazywanie dyskryminacji.
- Znaczenie sprzeciwu w sprawach o dyskryminację.
- Dochodzenie roszczeń i praw na gruncie prawnym w obszarze dyskryminacji w pracy.
- Ciężar dowodu w sprawach o dyskryminację.
- Czym jest szacunek dla różnorodności?
- Wypracowanie rozwiązań w zespołach w obszarze przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi.
- Podsumowanie szkolenia.
Szkolenie nie wymaga wcześniejszego przygotowania
- Szkolenie: polski
- Materiały: polski