Pobierz kartę szkolenia

Mobbing - przeciwdziałanie, reagowanie, konsekwencje i odpowiedzialność

kod szkolenia: HR-Mobbing / PL_DL 1d

Wystąpienie mobbingu w zakładzie pracy niesie za sobą duże ryzyko utraty reputacji zakładu pracy, a także odpowiedzialność cywilną (finansową), a nawet karną pracodawcy.

Do niedawna mobbing nie był bezpośrednio sankcjonowany przepisami prawa pracy. Biorąc pod uwagę obecnie narastającą falę tego zjawiska, zwłaszcza nasilającą się w okresie osłabionej koniunktury i bezrobocia, ustawodawca wychodząc naprzeciw potrzebom społeczno-gospodarczym wprowadził prawną regulację mobbingu. Na mocy nowelizacji ustawy z dnia 14.11.2003r. został wprowadzony do kodeksu pracy nowy przepis – art. 943kp, który nie tylko określa prawną definicję mobbingu i związane z tym uprawnienia odszkodowawcze, ale przede wszystkim określa obowiązek pracodawcy przeciwdziałania mobbingowi.

Przeciwdziałanie mobbingowi jest obowiązkiem pracodawcy. W to zjawisko wcale nie musi być zaangażowany osobiście sam pracodawca, dlatego kodeks pracy nakazuje mu przeciwdziałanie mobbingowi i wymienia uprawnienia osoby mobbowanej. Nie znaczy to jednak, że zawsze ponosi odpowiedzialność za jego zaistnienie. W wyroku z sierpnia 2011 roku (o sygn. IPK 35/11) Sąd Najwyższy stwierdził, że jeśli pracodawca wykaże, że podjął realne działania mające na celu przeciwdziałanie mobbingowi i obiektywnie da się potwierdzić ich potencjalną pełną skuteczność, to może on się uwolnić od odpowiedzialności za wystąpienie zjawiska mobbingu w jego zakładzie pracy.

training assurance
Termin
tryb Distance Learning

poziom Podstawowy

czas trwania 1 dzień |  6h|  04.03
750,00 PLN + 23% VAT (922,50 PLN brutto)
Poprzednia najniższa cena:
750,00PLN
750,00 PLN 922,50 PLN brutto

Dla wszystkich osób zainteresowanych tematem mobbingu.

Uczestnik/czka po szkoleniu:

  • rozróżnia co jest, a co nie jest mobbingiem i dyskryminacją,
  • zna przepisy Kodeksu pracy w zakresie mobbingu i dyskryminacji,
  • zna psychologiczne i społeczne mechanizmy powstawania zachowań
  • mobbingowych i dyskryminujących,
  • potrafi rozpoznać symptomy mobbingu,
  • potrafi rozpoznać zachowania dyskryminacyjne,
  • charakteryzuje konsekwencje mobbingu i dyskryminacji,
  • podejmuje czynności, aby zapobiegać mobbingowi i dyskryminacji w pracy,
  • uczestnik wie jakie są możliwości organizacyjne w jego firmie w zakresie przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji.

Moduł 1: Wprowadzenie – czym jest mobbing. Regulacje prawne i definicje związane z tematem szkolenia.

  • Przepisy prawa powszechnie obowiązującego i wytyczne organizacji, dotyczące mobbingu i dyskryminacji oraz zachowań nieetycznych w pracy.
  • psychologiczne uwarunkowania postaw etycznych w pracy. (Kilka słów o konfliktach, zachowań nieetycznych, mobbingu i dyskryminacji w organizacjach (różnice i powiązania zjawisk)
  • Mobbing i dyskryminacja (definicje).
  • Godność pracownicza w Kodeksie Pracy (art. 11) i orzecznictwie sądów.

Moduł 2: Mobbing  – charakterystyka zjawiska.

  • Mobbing w ujęciu prawnym, a mobbing w ujęciu psychologicznym Definicja mobbingu zgodnie z art. 943 Kodeksu Pracy.
  • Lista zachowań mobbingowych wg Heinza Leymanna.
  • Rónica pomiędzy zachowaniami mobbingowymi, a mobbingiem.
  • Mobbing w orzecznictwie Sądów Pracy i Sądu Najwyższego.
  • Rodzaje mobbingu ze względu na schemat relacji: przełożony – podwładny/podwładny – przełożony/pracownik – pracownik- mobbing wychodzący od klientów.
  • Z jakich powodów, ludzie stosują przemoc w pracy?
  • Mobber i ofiara mobbingu – cechy charakterystyczne.
  • Skutki mobbingu dla ofiary, organizacji i mobbera.

Moduł 3: Przeciwdziałanie mobbingowi i budowanie kultury organizacji opartej na wzajemnym szacunku.

  • Zarządzanie personelem z zachowaniem godności pracowniczej– różnice między mobbowaniem, a stawianiem granic w stosunku do pracowników.
  • Niesłuszne „oskarżenia” o mobbing – skutki dla pracodawcy i komisji antymobbingowej.
  • Wsparcie dla ofiar mobbingu i propozycje działań dla  sprawców.
  • Dochodzenie praw na gruncie prawnym w obszarze mobbingu .
  • Metody przeciwdziałania mobbingowi – rola pracodawcy, komisji antymobbingowej oraz całego personelu w budowaniu etycznej organizacji.

Moduł 4: Zjawisko dyskryminacji w środowisku pracy – ujęcie prawne i psychologiczne.

    • Dyskryminacja w ujęciu prawnym i w ujęciu psychologicznym
    • Równe traktowanie i zakaz dyskryminacji w Kodeksie Pracy i orzecznictwie sądów polskich.
    • Pośrednia i bezpośrednia dyskryminacja w zatrudnieniu.
    • Dostępność w zatrudnieniu.
    • Zasada niedyskryminacji na każdym etapie zatrudnienia i ustania stosunku pracy.
    • Formy dyskryminacji: molestowanie, molestowanie seksualne i nakazywanie dyskryminacji.
    • Znaczenie sprzeciwu w sprawach o dyskryminację.
    • Dochodzenie roszczeń i praw na gruncie prawnym w obszarze dyskryminacji w pracy.
    • Ciężar dowodu w sprawach o dyskryminację.
    • Czym jest szacunek dla różnorodności?
    • Wypracowanie rozwiązań w zespołach w obszarze przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi.
    • Podsumowanie szkolenia.

 

Szkolenie nie wymaga wcześniejszego przygotowania

  • Szkolenie: polski
  • Materiały: polski