Pobierz kartę szkolenia
Budowa i rozwój biura zarządzania projektami (PMO)
kod szkolenia: ZP-PMO / PL DL 2dSzkolenie skierowane jest do wszystkich, którzy w swojej organizacji chcą utworzyć bądź usprawnić działanie biura zarządzania projektami (Project Management Office – PMO): kierowników projektów i programów, sponsorów projektów, zarządzających portfelem projektów, członków zespołów projektów i programów.
- Pozyskanie wiedzy na temat najlepszych praktyk funkcjonowania biur zarządzania projektami w organizacjach
- Poznanie zakresu typowych funkcji i usług realizowanych przez PMO oraz typowych ról w biurze, wraz z ich zakresem odpowiedzialności i niezbędnymi kompetencjami
- Nabycie praktycznych umiejętności definiowania docelowego zakresu usług i zadań PMO, dostosowanych do potrzeb organizacji
- Pozyskanie wiedzy i nabycie umiejętności dotyczących kształtowania struktury biura, umiejscowienia PMO w organizacji oraz integracji z innymi funkcjami i działami
- Poznanie ścieżki wdrażania PMO oraz nabycie umiejętności planowania i realizacji projektu wdrożenia PMO w organizacji
Wymagane są co najmniej podstawowe umiejętności i wiedza z zakresu zarządzania projektami. Istotną pomocą będzie doświadczenie w zarządzaniu projektami, programami, portfelem projektów.
- Szkolenie: polski
- Materiały: polski
- Wprowadzenie do biura zarządzania projektami (PMO)
- Czym jest PMO? Podstawowe definicje, geneza i ewolucja PMO
- Projekty, programy i portfele w organizacji, ich rola w realizacji strategii firmy
- Rola PMO w kontekście zarządzania portfelem, programami i projektami
- PMO a dojrzałość projektowa organizacji
- Wartość PMO dla organizacji
- PMO współcześnie – typowe wyzwania i trendy
- Podstawowe rodzaje PMO – przegląd popularnych typologii
- Kluczowe aspekty organizacyjne PMO
- Umiejscowienie PMO w organizacji – najlepsze praktyki
- PMO scentralizowane vs zdecentralizowane – przykłady, kluczowe wyzwania
- PMO vs inne działy i funkcje organizacji – kluczowe wyzwania integracji i komunikacji
- Przegląd typowych ról w PMO – kluczowe obowiązki i niezbędne kompetencje
- Funkcje i usługi PMO
- PMO jako jednostka usługowa w organizacji
- Przegląd typowych zadań realizowanych przez PMO w organizacjach z różnych branż
- Typowe funkcje i usługi związane ze standaryzacją oraz rozwojem kompetencji w obszarze zarządzania projektami
- Typowe funkcje i usługi związane ze wsparciem dla projektów i programów
- Typowe funkcje i usługi związane z monitorowaniem i kontrolowaniem projektów
- Typowe funkcje i usługi związane z zarządzaniem portfelem
- Zasady definiowania zakresu funkcji i usług PMO – dopasowanie funkcji i usług PMO do potrzeb organizacji
- Wdrażanie biura zarządzania projektami
- Wdrożenie PMO jako zmiana organizacyjna – podstawowe zagadnienia zarządzania zmianą
- Inicjowanie projektu wdrożenia
- Analiza stanu obecnego zarządzania projektami w organizacji – problemy i wyzwania
- Identyfikacja interesariuszy PMO i ich kluczowych potrzeb (+ćwiczenie praktyczne)
- Określanie propozycji wartości PMO
- Definiowanie wizji i wstępnego modelu funkcjonowania PMO (+ćwiczenie praktyczne)
- Dobór i powołanie zespołu wdrożeniowego – niezbędne kompetencje w zespole
- Definiowanie modelu docelowego funkcjonowania PMO
- Tworzenie propozycji wartości PMO (+ćwiczenie praktyczne)
- Precyzowanie zakresu usług PMO (+ćwiczenie praktyczne)
- Określanie docelowej struktury biura
- Planowanie wdrożenia
- Określanie etapów wdrożenia – przyrostowego uruchamiania funkcji i usług PMO
- Tworzenie roadmapy i planu wdrożenia (+ćwiczenie praktyczne)
- Wdrażanie PMO
- Angażowanie interesariuszy wdrożenia
- Etapowe uruchamianie usług i realizacja korzyści
- Demonstrowanie wartości PMO na podstawie szybkich sukcesów (quick wins)
- Zamykanie projektu wdrożenia PMO
- Przegląd poprojektowy
- Zebranie doświadczeń i transfer wiedzy
- Miary sukcesu PMO – pomiar korzyści z wdrożenia
- Krytyczne czynniki sukcesu wdrożenia
- Typowe błędy wdrażania PMO
- Rozwój biura zarządzania projektami
- Przyczyny porażek PMO
- Kluczowe wyzwania związane z utrzymaniem i rozwojem propozycji wartości PMO
- Tworzenie środowiska do stałego usprawniania i rozwoju biura
- Rozwój kompetencji personelu PMO
Używane metody warsztatowe:
- Przekazanie wiedzy na praktycznych przykładach
- Ćwiczenia praktyczne w grupach, oparte o studium przypadku lub na podstawie organizacji Klienta warsztatu
- Wstępne wypracowywanie elementów wdrażania PMO w kontekście organizacji Klienta