Facylitacja pracy zespołowej i aktywizowanie studentów podczas zajęć
kod szkolenia: HR-Uczelnie / Facylitacja
Współczesne szkolnictwo wyższe wymaga od kadry dydaktycznej nie tylko przekazywania wiedzy, ale także umiejętności tworzenia środowiska, które sprzyja zaangażowaniu, współpracy i rozwojowi kompetencji studentów. Facylitacja pracy zespołowej oraz stosowanie metod aktywizujących stają się nieodzownym elementem skutecznego nauczania akademickiego, zwłaszcza w kontekście zróżnicowanych grup, nauczania hybrydowego oraz kształcenia kompetencji przyszłości. Szkolenie dostarczy uczestnikom zarówno teoretycznych podstaw, jak i praktycznych narzędzi wspierających facylitację procesów grupowych oraz pobudzanie aktywnego uczestnictwa studentów w toku zajęć.Współczesne szkolnictwo wyższe wymaga od kadry dydaktycznej nie tylko przekazywania wiedzy, ale także umiejętności tworzenia środowiska, które sprzyja zaangażowaniu, współpracy i rozwojowi kompetencji studentów. Facylitacja pracy zespołowej oraz stosowanie metod aktywizujących stają się nieodzownym elementem skutecznego nauczania akademickiego, zwłaszcza w kontekście zróżnicowanych grup, nauczania hybrydowego oraz kształcenia kompetencji przyszłości. Szkolenie dostarczy uczestnikom zarówno teoretycznych podstaw, jak i praktycznych narzędzi wspierających facylitację procesów grupowych oraz pobudzanie aktywnego uczestnictwa studentów w toku zajęć.
Kadra dydaktyczna uczelni wyższych – zarówno początkujący nauczyciele akademiccy, jak i doświadczeni wykładowcy chcący rozwinąć swój warsztat pracy w zakresie pracy z grupą i metod aktywizujących.
- umiejętność projektowania angażujących zajęć dydaktycznych,
- skuteczniejsze zarządzanie grupą studentów,
- zwiększenie zaangażowania studentów i poprawa atmosfery na zajęciach,
- rozwinięcie kompetencji miękkich przydatnych w moderowaniu pracy zespołowej,
- zwiększenie efektywności nauczania i lepsze efekty kształcenia.
PROGRAM SZKOLENIA
- Wprowadzenie do facylitacji w dydaktyce akademickiej
- Kim jest facylitator? Rola i kompetencje
- Różnice między nauczaniem a facylitacją
- Korzyści z facylitacji w środowisku akademickim
- Proces grupowy a proces uczenia się
- Wyzwania i pułapki w pracy facylitacyjnej
- Praca zespołowa – dynamika, role, potencjał
- Etapy rozwoju grupy (model Tuckmana)
- Role zespołowe – jak je rozpoznać i wspierać?
- Różnorodność jako zasób w pracy zespołowej
- Bariery współpracy i jak im przeciwdziałać
- Zarządzanie konfliktem w grupie
- Metody aktywizujące w pracy z grupą
- Przegląd metod aktywizujących (np. case study, debata, 6 kapeluszy De Bono)
- Dobór metody do celu zajęć i wielkości grupy
- Scenariusze zajęć z elementami pracy zespołowej
- Rola pytań w aktywizacji studentów
- Mini-projekty, symulacje i inne metody kooperatywne
- Facylitowanie dyskusji i pracy grupowej na zajęciach
- Struktura skutecznej dyskusji akademickiej
- Strategie podtrzymywania dynamiki grupy
- Techniki zarządzania czasem i kolejnością wypowiedzi
- Praca w parach, trójkach i małych zespołach – organizacja i moderowanie
- Jak wyciągać wnioski i prowadzić podsumowania
- Angażowanie zróżnicowanych grup studentów
- Typowe style uczenia się – jak wspierać różnorodność poznawczą
- Jak aktywizować studentów nieśmiałych i biernych?
- Jak radzić sobie z dominacją niektórych osób?
- Techniki inkluzywne w nauczaniu
- Tworzenie przestrzeni do bezpiecznego wyrażania opinii
- Facylitacja online i w środowisku hybrydowym
- Wyzwania i możliwości pracy zdalnej
- Narzędzia cyfrowe wspierające facylitację
- Zasady skutecznej moderacji w środowisku online
- Angażowanie studentów na platformach e-learningowych
- Utrzymywanie relacji i motywacji w środowisku cyfrowym
- otwartość na nowe metody dydaktyczne,
- gotowość do aktywnego udziału w ćwiczeniach warsztatowych,
- chęć refleksji nad dotychczasowym stylem pracy ze studentami,
- podstawowa znajomość środowiska edukacji akademickiej.
język – polski
materiały – polski