Pobierz kartę szkolenia

Facylitacja pracy zespołowej i aktywizowanie studentów podczas zajęć

kod szkolenia: HR-Uczelnie / Facylitacja

Współczesne szkolnictwo wyższe wymaga od kadry dydaktycznej nie tylko przekazywania wiedzy, ale także umiejętności tworzenia środowiska, które sprzyja zaangażowaniu, współpracy i rozwojowi kompetencji studentów. Facylitacja pracy zespołowej oraz stosowanie metod aktywizujących stają się nieodzownym elementem skutecznego nauczania akademickiego, zwłaszcza w kontekście zróżnicowanych grup, nauczania hybrydowego oraz kształcenia kompetencji przyszłości. Szkolenie dostarczy uczestnikom zarówno teoretycznych podstaw, jak i praktycznych narzędzi wspierających facylitację procesów grupowych oraz pobudzanie aktywnego uczestnictwa studentów w toku zajęć.Współczesne szkolnictwo wyższe wymaga od kadry dydaktycznej nie tylko przekazywania wiedzy, ale także umiejętności tworzenia środowiska, które sprzyja zaangażowaniu, współpracy i rozwojowi kompetencji studentów. Facylitacja pracy zespołowej oraz stosowanie metod aktywizujących stają się nieodzownym elementem skutecznego nauczania akademickiego, zwłaszcza w kontekście zróżnicowanych grup, nauczania hybrydowego oraz kształcenia kompetencji przyszłości. Szkolenie dostarczy uczestnikom zarówno teoretycznych podstaw, jak i praktycznych narzędzi wspierających facylitację procesów grupowych oraz pobudzanie aktywnego uczestnictwa studentów w toku zajęć.

W celu uzyskania informacji skontaktuj się z działem handlowym. W celu uzyskania informacji skontaktuj się z działem handlowym.

Kadra dydaktyczna uczelni wyższych – zarówno początkujący nauczyciele akademiccy, jak i doświadczeni wykładowcy chcący rozwinąć swój warsztat pracy w zakresie pracy z grupą i metod aktywizujących.

  • umiejętność projektowania angażujących zajęć dydaktycznych,
  • skuteczniejsze zarządzanie grupą studentów,
  • zwiększenie zaangażowania studentów i poprawa atmosfery na zajęciach,
  • rozwinięcie kompetencji miękkich przydatnych w moderowaniu pracy zespołowej,
  • zwiększenie efektywności nauczania i lepsze efekty kształcenia.

PROGRAM SZKOLENIA

  1. Wprowadzenie do facylitacji w dydaktyce akademickiej
  • Kim jest facylitator? Rola i kompetencje
  • Różnice między nauczaniem a facylitacją
  • Korzyści z facylitacji w środowisku akademickim
  • Proces grupowy a proces uczenia się
  • Wyzwania i pułapki w pracy facylitacyjnej
  1. Praca zespołowa – dynamika, role, potencjał
  • Etapy rozwoju grupy (model Tuckmana)
  • Role zespołowe – jak je rozpoznać i wspierać?
  • Różnorodność jako zasób w pracy zespołowej
  • Bariery współpracy i jak im przeciwdziałać
  • Zarządzanie konfliktem w grupie
  1. Metody aktywizujące w pracy z grupą
  • Przegląd metod aktywizujących (np. case study, debata, 6 kapeluszy De Bono)
  • Dobór metody do celu zajęć i wielkości grupy
  • Scenariusze zajęć z elementami pracy zespołowej
  • Rola pytań w aktywizacji studentów
  • Mini-projekty, symulacje i inne metody kooperatywne
  1. Facylitowanie dyskusji i pracy grupowej na zajęciach
  • Struktura skutecznej dyskusji akademickiej
  • Strategie podtrzymywania dynamiki grupy
  • Techniki zarządzania czasem i kolejnością wypowiedzi
  • Praca w parach, trójkach i małych zespołach – organizacja i moderowanie
  • Jak wyciągać wnioski i prowadzić podsumowania
  1. Angażowanie zróżnicowanych grup studentów
  • Typowe style uczenia się – jak wspierać różnorodność poznawczą
  • Jak aktywizować studentów nieśmiałych i biernych?
  • Jak radzić sobie z dominacją niektórych osób?
  • Techniki inkluzywne w nauczaniu
  • Tworzenie przestrzeni do bezpiecznego wyrażania opinii
  1. Facylitacja online i w środowisku hybrydowym
  • Wyzwania i możliwości pracy zdalnej
  • Narzędzia cyfrowe wspierające facylitację
  • Zasady skutecznej moderacji w środowisku online
  • Angażowanie studentów na platformach e-learningowych
  • Utrzymywanie relacji i motywacji w środowisku cyfrowym
  • otwartość na nowe metody dydaktyczne,
  • gotowość do aktywnego udziału w ćwiczeniach warsztatowych,
  • chęć refleksji nad dotychczasowym stylem pracy ze studentami,
  • podstawowa znajomość środowiska edukacji akademickiej.

język – polski

materiały – polski