Windykacja należności pieniężnych - psychologia, działanie i efektywność procesu w nowym wymiarze
kod szkolenia: HR-POK-FOK / Wind_2D_PLSzkolenie rekomendowane:
- Działom windykacji – banki, instytucje finansowe, instytucje państwowe
- Działom wsparcia – księgowości, obsługi, wsparcia
- Potencjalnym wierzycielom – przedsiębiorcy i właściciele firm, osoby dedykowane w firmie do obsługi płatności
- Osobom zainteresowanym tematyką
- Poszerzenie wiedzy w obszarze windykacji należności
- Świadome budowanie relacji z klientem zadłużonym – identyfikacja faktycznych problemów, wzbudzenie w kliencie zaufania i chęci współpracy, sztuka rozmowy z klientem
- Reagowanie na sytuacje trudne w kontekście windykacji – stan poddania się, rezygnacja, depresja, stany zagrażające życiu i zdrowiu
- Nabycie umiejętności efektywnego działania w zespole i pod kątem realizacji celów i zadań w sposób korzystny zarówno dla firmy, jak i osoby zadłużonej
Nie jest wymagane
Szkolenie: polski
Materiały: polski
Moduł 1. Współczesna windykacja:
- Czym jest proces odzyskiwania należności w aspekcie teraźniejszym
- Kim jest dłużnik – ogólne omówienie klienta zadłużonego w kontekście pracy uczestników
- Rola pracownika działu windykacji – ogólne omówienie zakresu kompetencji w kontekście pracy uczestników
- Ćwiczenia rozwojowe
Cel modułu: usystematyzowanie wiedzy uczestników w zakresie windykacji ze szczególnym uwzględnieniem ich zadań, ponadto przygotowanie ich do kolejnego modułu pracy w zakresie szkolenia
Moduł 2. Psychologia zadłużenia – istota psychologii w kontekście windykacji cz.1.:
- Typologia dłużnika w kontekście psychologicznym – dlaczego nie każdy reaguje tak samo na bycie dłużnikiem
- Emocje w windykacji – czym jest dysonans poznawczy, dlaczego unikamy rozmowy o zobowiązaniach
i jak działa dłużnik pod presją własnej świadomości o długu - Reakcje obronne osoby zadłużonej – niechęć, unikanie kontaktu, agresja – porozmawiajmy o procesie zadłużania
- Ćwiczenia rozwojowe
Cel modułu: poszerzenie wiedzy z zakresu windykacji o kontekst psychologiczny w odniesieniu do sytuacji osoby posiadającej zobowiązanie, z jednoczesnym rozumieniem procesów z zakresu emocji w procesie windykacji
Moduł 3. Psychologia zadłużenia – istota psychologii w kontekście windykacji cz. 2.:
- Sztuka rozmowy z dłużnikiem – budowanie relacji z osobą w sytuacji nieterminowych płatności
- Wymówka vs. przyczyna – istota psychologicznego podejścia w kontekście dochodzenia faktycznych przyczyn nieregulowania płatności
- Współpraca z dłużnikiem i pomoc vs. wskazywanie rozwiązań i rola terapeuty – czym jest faktycznie współpraca i pomoc w procesie windykacji i dlaczego wskazywanie rozwiązań i bycie terapeutą jest szkodliwe i nieefektywne
- Ćwiczenia rozwojowe
Cel modułu: poszerzenie wiedzy w obszarze budowania relacji z osobą zadłużoną w sposób właściwy i kompletny, diagnozowanie faktycznych przyczyn zadłużenia w kontekście psychologii, omówienie istoty procesu współpracy z klientem, praca w obszarze właściwych zachowań w rozmowie windykacyjnej
Moduł 4. Dłużnik pandemiczny i w sytuacji izolacji społecznej:
- Wpływ pandemii i izolacji społecznej na dłużnika – omówienie aspektu wpływu obecnej sytuacji na proces windykacji
- Przyczyny nieregulowania płatności – jak pandemia wpływa na poszerzenie katalogu powodów opóźnień
- Typologia sankcji w sytuacji obecnej
- Ćwiczenia rozwojowe
Cel modułu: omówienie z uczestnikami psychologicznych aspektów zadłużenia w odniesieniu do obecnej sytuacji w kraju, przepracowanie i wzbogacenie ich wiedzy w obszarze sankcji „uszytych na miarę” aktualnych potrzeb
Moduł 5. Kiedy zadłużenie staje się poważnym problemem – sztuka radzenia sobie z sytuacjami trudnymi i umiejętność zarządzania kompromisem:
- Dłużnik w sytuacji trudnej – czyli kto? Psychologiczny kontekst pogłębionej sytuacji trudnej w kontekście windykacji
- Agresja, szukanie winnych, rezygnacja, ucieczka – jak radzić sobie z klientem, kiedy on sam nie widzi szans na wyjście z problemu
- Sztuka kompromisu – czym jest kompromis w kontekście windykacji i jak o nim mówić w sytuacji trudnej
- Zagrożenie życia i zdrowia – kiedy i jak reagować na sytuacje, które mogą okazać się dramatyczne
w skutkach - Ćwiczenia rozwojowe
Cel modułu: uświadomienie uczestników i poszerzenie ich wiedzy w obszarze pracy w sytuacjach trudnych pod kątem emocjonalnym, ugruntowanie wiedzy z zakresu radzenia sobie z trudnym klientem, oraz wskazanie sposobów działania w sytuacjach niecodziennych
Moduł 6. Współdziałanie w procesie windykacji:
- Strategia działań windykacyjnych w obszarze zespołu
- Unikanie działań niepożądanych – jak nie stracić kontaktu z dłużnikiem w przypadku działania zespołowego
- Spójność procesu zarzadzania wierzytelnością – dlaczego część zobowiązań „przestaje się spłacać wyłącznie z naszej winy”
- Sankcje, zasady i rozmowa – istota świadomej kooperacji
- Ćwiczenia rozwojowe
Cel modułu: zabezpieczenie procesu efektywnej windykacji w obszarze pracy zespołowej, uświadomienie uczestników co do zasad budowania strategii windykacyjnej, a także poszerzenie wiedzy z zakresu sankcji, zasad i prowadzenia rozmów windykacyjnych