Rozwój kompetencji menedżerskich – Akademia Lidera Akademickiego
kod szkolenia: HR-Uczelnie / Akademia Lidera
W realiach dynamicznych zmian społecznych, technologicznych i pokoleniowych rośnie znaczenie nowoczesnego przywództwa – również w środowisku szkolnictwa wyższego. Skuteczne zarządzanie w uczelni wymaga dziś od liderów nie tylko znajomości zasad administracyjnych, ale także umiejętności komunikacyjnych, strategicznych i interpersonalnych, które pozwalają tworzyć angażujące i elastyczne środowisko pracy.
Akademia Lidera Akademickiego to szkolenie dedykowane osobom pełniącym funkcje kierownicze w uczelniach wyższych, które chcą rozwijać kompetencje przywódcze w nowoczesnym, praktycznym i uniwersalnym ujęciu. Program koncentruje się na tematach kluczowych dla zarządzania zespołami akademickimi i administracyjnymi: komunikacji menedżerskiej, delegowania zadań, pracy z zespołami hybrydowymi i wielopokoleniowymi, udzielania informacji zwrotnej oraz myślenia strategicznego.
- kierownicy jednostek naukowych, administracyjnych i projektowych uczelni,
- członkowie kierownictwa uczelni (dziekani, prorektorzy, dyrektorzy, kierownicy działów),
- osoby planujące rozwój kariery w kierunku funkcji menedżerskich lub przywódczych.
- Usprawnienie zarządzania zespołami dzięki praktycznym narzędziom menedżerskim.
- Lepsze dopasowanie stylu przywództwa do kontekstu akademickiego i potrzeb zespołu.
- Zwiększenie efektywności w pracy zespołów hybrydowych i wielopokoleniowych.
- Wzmocnienie umiejętności strategicznego myślenia i skutecznego delegowania zadań.
- Rozwinięcie samoświadomości lidera oraz jego wpływu na kulturę i klimat pracy w uczelni.
-
Rola lidera w nowoczesnej organizacji akademickiej
- Różnice między zarządzaniem a przywództwem.
- Style przywództwa a kultura i dynamika zespołu.
- Kompetencje lidera przyszłości w kontekście uczelni.
-
Budowanie i rozwój zespołu
- Etapy rozwoju zespołu i rola lidera na każdym z nich.
- Model „5 dysfunkcji pracy zespołowej” (P. Lencioni).
- Zaufanie, odpowiedzialność i współpraca jako fundamenty efektywności.
-
Delegowanie i zarządzanie zadaniami
- Skuteczne delegowanie krok po kroku.
- Model delegowania wg K. Blancharda (SLII).
- Typowe błędy w delegowaniu i sposoby ich unikania.
-
Informacja zwrotna i rozmowy rozwojowe
- Feedback jako narzędzie rozwoju, motywacji i wpływu.
- Model FUKO i technika „feedforward”.
- Ćwiczenia w parach z wykorzystaniem scenariuszy uczelnianych.
-
Zarządzanie zespołami hybrydowymi i międzypokoleniowymi
- Wyzwania pracy zdalnej, rozproszonej i wielopokoleniowej.
- Oczekiwania i motywacje przedstawicieli różnych pokoleń (BB, X, Y, Z).
- Budowanie kultury współpracy i zaufania w zróżnicowanych zespołach.
-
Myślenie strategiczne lidera akademickiego
- Zwinność myślenia w warunkach niepewności.
- Rola wizji, misji i wartości w podejmowaniu decyzji strategicznych.
- Lider jako twórca kierunku działania i ambasador zmian.
- doświadczenie w pracy z zespołami,
- gotowość do dzielenia się przykładami z własnej praktyki zawodowej,
- otwartość na pracę warsztatową i udział w ćwiczeniach feedbackowych.
Szkolenie: polski
Materiały: polski