Lean START - szkolenie podstawowe
kod szkolenia: ZP-LEAN / PL DL 2dLean START ® szkolenie otwarte wprowadzające do optymalizacji procesów w obszarach produkcyjnych i usługowych.
Szkolenie przeznaczone jest dla osób chcących poznać i zrozumieć zasady Lean Manufacturing / Management oraz korzyści wynikające z wdrożenia technik „odchudzonego zarządzania”. Adresatami są zarówno pracownicy organizacji w których techniki Lean są znane jak i pracownicy firm, którzy planują wdrożenie optymalizacji procesów. Specjaliści, mistrzowie, kierownicy, liderzy, koordynatorzy – otrzymają porcję wiedzy, przykładów wdrożeń i ćwiczeń, które pozwolą im podjąć decyzję o doborze odpowiednich technik do przezwyciężenia problemów swojej organizacji.
Uczestnik, który ukończy szkolenie pozna zasady oraz strukturę funkcjonowania organizacji w kulturze LEAN Manufacturing/Management.
Celem szkolenia jest zaprezentowanie, poprzez przykłady, ćwiczenie oraz wykład, poszczególnych elementów modelu LEAN, w sposób umożliwiający uczestnikowi podjęcie decyzji o doborze technik wdrożeniowych dla swojej organizacji.
Znajomość najlepszych LEAN standardów zarządzania firmami produkcyjnymi oraz usługowymi pozwoli, zarówno uczestnikowi jak i jego organizacji zadbać o rozwój swoich standardów pracy. Kluczowym aspektem zarządzania LEAN jest umiejętność identyfikacji marnotrawstwa. Środkami służącymi identyfikacji tzw. „procesów czerwonych” są techniki oraz kultura LEAN. O ile techniki są bardzo konkretnymi i sprawdzonymi sposobami zarządzania to kultura organizacji jest determinowana zachowaniem pracowników. Owe techniki LEAN w znaczącym stopniu wpływają na tworzenie kultury firmy co sprawia, że oba powyższe czynniki – techniki LEAN i zachowania pracowników – uzupełniają się, tworząc skuteczne standardy pracy.
Poznanie technik LEAN Manufacturing / Management i ich kolejności wdrożenia uporządkuje oraz ułatwi pracę na każdym stanowisku – od operatora i specjalisty do koordynatora i kierownika.
Korzyści dla uczestnika szkolenia:
- Nauczysz się w jakim celu należy stosować poszczególne techniki Lean m.in. 5S, TPM, SMED, Kanban.
- Poznasz kolejność wdrażania poszczególnych metod i zrozumiesz dlaczego ma to ogromne znaczenie.
- Dowiesz się, jak tworzyć i utrzymywać atmosferę ciągłego doskonalenia Kaizen i współpracy.
- Zaczniesz dostrzegać błędy i marnotrawstwa oraz będziesz w stanie dobrać odpowiednie sposoby do ich eliminacji.
- Dowiesz się jak przekładać duże cele firmy na swój poziom organizacji przy użyciu modelu SQDC-PDCA oraz jak skorelować je z własnymi celami, aby osiągać jeszcze większą skuteczność w pracy.
- Poznasz proste, sprawdzone i skuteczne metody rozwiązywania problemów.
- Dowiesz jak poprawić standardy komunikacji wewnątrz własnego działu oraz poza nim.
Korzyści dla organizacji:
- Kompleksowe spojrzenie na firmę poprzez uporządkowanie rozumienia LEAN wśród pracowników uczestniczących w szkoleniu.
- Wytworzenie możliwości rozmawiania wspólnym językiem ciągłego doskonalenia procesów.
- Zwiększenie świadomości pracowników w zakresie ich roli oraz możliwości tworzenia i doskonalenia najlepszych standardów pracy wewnątrz firmy.
- Uzyskanie, jako organizacja, w oczach swoich klientów statusu firmy korzystającej z dorobku kultury LEAN i Toyota Production System co stanowi walor podnoszący konkurencyjność i wiarygodność firmy.
- Zaszczepienie na grunt własnej firmy skutecznej i sprawdzonej kultury ciągłego doskonalenia, która będzie się rozprzestrzeniała wewnątrz firmy.
- Możliwość wyłonienia liderów zmiany spośród angażujących się w projekty LEAN pracowników.
- Wzrost umiejętności rozwiazywania problemów jakościowych.
- Poprawa komunikacji i ułatwienie zarządzania.
- Wzrost zaangażowania pracowników w realizację celów firmy poprzez skoncentrowanie działań w obszarach: Safety, Quality, Delivery, Costs, People.
- Wzrost wydajności pracy, poprawa jakości, redukcja kosztów jako rezultat wdrożenia projektów Lean Manufacturing / Lean Management.
Nie wymagane jest specjalne przygotowanie słuchaczy. Zarówno osoby mające doświadczenie w pracy z technikami i w kulturze Lean jak osoby dla których te zagadnienia są nowe, posiadają wystarczające kwalifikacje do pracy podczas szkolenia.
-
Szkolenie: polski
-
Materiały: polski
-
Założenia Lean Management – od produkcji do usług
- Motywacja do wdrożenia zmiany
- Identyfikacja i typy marnotrawstwa (MUDA, MURI, MURA)
- „7 +” rodzajów MUDA / wartość dodana procesu (VA vs. NVA)
- VM (Visual Management) wszech technika LEAN
- Dom Toyoty i rola kultury organizacyjnej w LEAN
- Bezpieczeństwo + Morale = Zespół
-
Filar JIT – od 5S do Kanban
- 5S – stabilność przestrzeni – systemowe utrzymanie porządku
- Praca Standaryzowana (SWS/SIP/OPL) – stabilność procesu
- TWI i Skill Matrix – stabilność kwalifikacji – ocena i doskonalenie kompetencji
- VSM – mapowanie strumienia wartości i identyfikacja obszarów CI
- OPF (One Piece Flow) – przepływ jednej sztuki
- TAKT TIME – czas taktu
- Heijunka – poziomowanie planowania
- SMED – redukcja czasu przezbrojeń
- Kanban – autonomiczny system pull – redukcja zapasów i kosztów
-
Filar JIDOKA – od Kaizen do Problem Solving
- Kaizen – systemy sugestii pracowniczych
- TPM – stabilność parku maszynowego (OEE), rola SUR i operatorów
- Problem Solving – techniki rozwiązywania problemów (BS, 5Why, Ishikawa)
- Poka Yoke – eliminacja możliwości popełnienia błędu
- Andon – systemowe sygnalizowanie awarii i błędów
-
SQDC+P – dobór wskaźników doskonalenia (KPI)
- Hoshin Kanri – taktyczne zarządzanie celami zespołu na każdym poziomie organizacji
- PDCA – cykl ciągłego doskonalenia