Pobierz kartę szkolenia

Challenge-Based Learning (CBL) w dydaktyce akademickiej – uczenie poprzez wyzwania

kod szkolenia: HR-Uczelnie / CBL

Współczesne szkolnictwo wyższe stoi przed koniecznością dostarczania studentom nie tylko wiedzy teoretycznej, ale również rozwijania ich zdolności do krytycznego myślenia, współpracy i odpowiedzialnego działania w realnym świecie. Metoda Challenge-Based Learning (CBL), wywodząca się z podejścia konstruktywistycznego, integruje elementy uczenia przez działanie, współpracę i rozwiązywanie problemów o wymiarze społecznym, środowiskowym i technologicznym.

Szkolenie wprowadza uczestników w założenia tej metody, a także dostarcza praktycznych narzędzi i modeli wdrażania CBL w dydaktyce akademickiej – w tym w pracy z grupami zróżnicowanymi pod względem doświadczenia, kierunku studiów i kompetencji.

W celu uzyskania informacji skontaktuj się z działem handlowym. W celu uzyskania informacji skontaktuj się z działem handlowym.

Szkolenie skierowane jest do:

  • nauczycieli akademickich różnych dyscyplin (humanistycznych, społecznych, przyrodniczych, technicznych),
  • osób tworzących programy studiów i ścieżki kształcenia,
  • dydaktyków zainteresowanych innowacyjnymi metodami pracy ze studentami,
  • tutorów i opiekunów grup projektowych.
  • poznanie struktury i cyklu CBL,
  • umiejętność projektowania i wdrażania wyzwań edukacyjnych w dydaktyce,
  • poszerzenie warsztatu o metody pracy projektowej i design thinking,
  • wzrost efektywności pracy ze zróżnicowaną grupą studentów,
  • umiejętność moderowania zespołów studenckich w duchu facylitacji,
  • rozwój kompetencji w zakresie ewaluacji uczenia się poprzez działanie.

1. Wprowadzenie do metody CBL

  • Czym jest Challenge-Based Learning – geneza i założenia
  • CBL a inne metody aktywizujące: PBL, case study, service learning
  • Cykl CBL: Engage – Investigate – Act
  • Wartości edukacyjne i kompetencje rozwijane przez CBL
  • Przykłady wdrożeń metody z uczelni międzynarodowych

2. Projektowanie wyzwań

  • Jak wybierać i formułować realne wyzwania?
  • Od globalnego problemu do lokalnego działania
  • Tworzenie pytań przewodnich (essential questions)
  • Kryteria dobrze zaprojektowanego wyzwania edukacyjnego
  • Interdyscyplinarność i współtworzenie tematów z interesariuszami

3. Rola nauczyciela w procesie CBL

  • Mentoring, coaching, facylitacja – zmiana roli wykładowcy
  • Budowanie relacji i zaangażowania studentów
  • Tworzenie przestrzeni do samodzielności i współodpowiedzialności
  • Praca z zespołami projektowymi – moderowanie, wspieranie refleksji
  • Reagowanie na trudności w procesie grupowym

4. Narzędzia wspierające proces CBL

  • Design Thinking jako wsparcie w etapie „Act”
  • Praca z mapami empatii, user journey, kanwą projektu
  • Narzędzia cyfrowe do współpracy (Miro, Trello)
  • Szablony do prowadzenia dzienników refleksji studenckiej
  • Przykłady zrealizowanych projektów edukacyjnych

5. Ewaluacja procesu i efektów uczenia się

  • Co i jak oceniamy w CBL?
  • Samoocena, ocena rówieśnicza, ocena formatywna
  • Karty obserwacji, rubryki, kryteria sukcesu
  • Rola feedbacku w procesie uczenia się
  • Dokumentowanie procesu – e-portfolia, prezentacje, storytelling

6. Integracja CBL z programem nauczania

  • Jak wpisać CBL w obowiązujący sylabus
  • Możliwość pracy w module, w ramach całego kursu lub jako uzupełnienie innych metod
  • Współpraca interdyscyplinarna na poziomie wydziałów/kierunków
  • Współpraca z otoczeniem uczelni – NGOs, firmy, urzędy
  • Projektowanie własnego mikro-wyzwania do wdrożenia
  • podstawowe doświadczenie dydaktyczne,
  • gotowość do testowania nowych metod,
  • otwartość na współpracę zespołową.

język – polski

materiały – polski