Challenge-Based Learning (CBL) w dydaktyce akademickiej – uczenie poprzez wyzwania
kod szkolenia: HR-Uczelnie / CBL
Współczesne szkolnictwo wyższe stoi przed koniecznością dostarczania studentom nie tylko wiedzy teoretycznej, ale również rozwijania ich zdolności do krytycznego myślenia, współpracy i odpowiedzialnego działania w realnym świecie. Metoda Challenge-Based Learning (CBL), wywodząca się z podejścia konstruktywistycznego, integruje elementy uczenia przez działanie, współpracę i rozwiązywanie problemów o wymiarze społecznym, środowiskowym i technologicznym.
Szkolenie wprowadza uczestników w założenia tej metody, a także dostarcza praktycznych narzędzi i modeli wdrażania CBL w dydaktyce akademickiej – w tym w pracy z grupami zróżnicowanymi pod względem doświadczenia, kierunku studiów i kompetencji.
Szkolenie skierowane jest do:
- nauczycieli akademickich różnych dyscyplin (humanistycznych, społecznych, przyrodniczych, technicznych),
- osób tworzących programy studiów i ścieżki kształcenia,
- dydaktyków zainteresowanych innowacyjnymi metodami pracy ze studentami,
- tutorów i opiekunów grup projektowych.
- poznanie struktury i cyklu CBL,
- umiejętność projektowania i wdrażania wyzwań edukacyjnych w dydaktyce,
- poszerzenie warsztatu o metody pracy projektowej i design thinking,
- wzrost efektywności pracy ze zróżnicowaną grupą studentów,
- umiejętność moderowania zespołów studenckich w duchu facylitacji,
- rozwój kompetencji w zakresie ewaluacji uczenia się poprzez działanie.
1. Wprowadzenie do metody CBL
- Czym jest Challenge-Based Learning – geneza i założenia
- CBL a inne metody aktywizujące: PBL, case study, service learning
- Cykl CBL: Engage – Investigate – Act
- Wartości edukacyjne i kompetencje rozwijane przez CBL
- Przykłady wdrożeń metody z uczelni międzynarodowych
2. Projektowanie wyzwań
- Jak wybierać i formułować realne wyzwania?
- Od globalnego problemu do lokalnego działania
- Tworzenie pytań przewodnich (essential questions)
- Kryteria dobrze zaprojektowanego wyzwania edukacyjnego
- Interdyscyplinarność i współtworzenie tematów z interesariuszami
3. Rola nauczyciela w procesie CBL
- Mentoring, coaching, facylitacja – zmiana roli wykładowcy
- Budowanie relacji i zaangażowania studentów
- Tworzenie przestrzeni do samodzielności i współodpowiedzialności
- Praca z zespołami projektowymi – moderowanie, wspieranie refleksji
- Reagowanie na trudności w procesie grupowym
4. Narzędzia wspierające proces CBL
- Design Thinking jako wsparcie w etapie „Act”
- Praca z mapami empatii, user journey, kanwą projektu
- Narzędzia cyfrowe do współpracy (Miro, Trello)
- Szablony do prowadzenia dzienników refleksji studenckiej
- Przykłady zrealizowanych projektów edukacyjnych
5. Ewaluacja procesu i efektów uczenia się
- Co i jak oceniamy w CBL?
- Samoocena, ocena rówieśnicza, ocena formatywna
- Karty obserwacji, rubryki, kryteria sukcesu
- Rola feedbacku w procesie uczenia się
- Dokumentowanie procesu – e-portfolia, prezentacje, storytelling
6. Integracja CBL z programem nauczania
- Jak wpisać CBL w obowiązujący sylabus
- Możliwość pracy w module, w ramach całego kursu lub jako uzupełnienie innych metod
- Współpraca interdyscyplinarna na poziomie wydziałów/kierunków
- Współpraca z otoczeniem uczelni – NGOs, firmy, urzędy
- Projektowanie własnego mikro-wyzwania do wdrożenia
- podstawowe doświadczenie dydaktyczne,
- gotowość do testowania nowych metod,
- otwartość na współpracę zespołową.
język – polski
materiały – polski