Pobierz kartę szkolenia

Wsparcie i komunikacja z pracownikami neuroróżnorodnymi (ADHD i dysleksja) – dostosowanie miejsca pracy i budowanie inkluzywnej kultury organizacji

kod szkolenia: HR-PKI / NEURO_PL_DL

Szkolenie poświęcone jest wsparciu i skutecznej komunikacji z pracownikami w spektrum autyzmu. Uczestnicy poznają specyfikę funkcjonowania osób neuroróżnorodnych, najczęstsze bariery w środowisku pracy oraz praktyczne rozwiązania, które wspierają integrację i efektywność zespołów. Spotkanie łączy elementy wykładu, case studies i ćwiczeń praktycznych, co pozwala przełożyć wiedzę na konkretne działania w organizacji.

Szkolenie jest realizowane we współpracy z Zytą Czechowską - nauczycielką Roku 2019, edukatorką Roku 2024, współautorką książki “Jak nie zgubić dziecka w sieci?”, absolwentką UAM w Poznaniu, na kierunku pedagogika specjalna- rewalidacja i rehabilitacja osób niepełnosprawnych intelektualnie. Zyta kończyła studia podyplomowe z logopedii, jest Trenerem Umiejętności Społecznych-TUS.  Trenerka i metodyczka edukacji specjalnej, włączającej i cyfrowej.  Pasjonatka nowoczesnych technologii. Prowadzi warsztaty i szkolenia Rad Pedagogicznych. Wykładowczyni akademicka na kierunku oligofrenopedagogika i autyzm.

Cele szkolenia:

  • Zrozumienie specyfiki pracy osób z ADHD i dysleksją.
  • Rozpoznanie barier środowiskowych i organizacyjnych.
  • Wypracowanie strategii dostosowania miejsca pracy.
  • Rozwój umiejętności skutecznej komunikacji i udzielania feedbacku.
  • Tworzenie kultury inkluzywnej w firmie.
W celu uzyskania informacji skontaktuj się z działem handlowym. W celu uzyskania informacji skontaktuj się z działem handlowym.
600,00 PLN 738,00 PLN brutto
  • menedżerowie i liderzy zespołów,
  • pracownicy działów HR i rekrutacji,
  • kadra zarządzająca,
  • pracodawcy i przedsiębiorcy zainteresowani wspieraniem różnorodności w firmie.

Uczestnicy:

  • zrozumieją, jak ADHD i dysleksja wpływają na funkcjonowanie zawodowe,
  • nauczą się rozpoznawać bariery środowiskowe i organizacyjne oraz opracowywać strategie ich eliminowania,
  • poznają skuteczne metody komunikacji i udzielania informacji zwrotnej,
  • dowiedzą się, jak wprowadzać proste dostosowania stanowiska pracy i harmonogramu,
  • zyskają narzędzia do budowania kultury inkluzywnej i wspierającej różnorodność.

Moduł 1: Neuroróżnorodność w miejscu pracy

  • ADHD i dysleksja – czym są i jak wpływają na funkcjonowanie zawodowe.
  • Stereotypy i uprzedzenia – jak ich unikać.
  • Korzyści z różnorodnych zespołów.

Moduł 2: Specyfika funkcjonowania pracowników

  • ADHD: problemy z koncentracją, impulsywność, trudność w priorytetyzacji zadań.
  • Dysleksja: błędy w czytaniu i pisaniu, trudności w pracy z dokumentami.
  • Mocne strony – innowacyjne myślenie, wysoka kreatywność, odporność na rutynę.

Moduł 3: Bariery w środowisku pracy i ich niwelowanie

  • Hałas, multitasking, brak jasnych instrukcji.
  • Nadmiar tekstów pisanych bez alternatyw (np. audio).
  • Brak elastyczności w harmonogramach i zadaniach.

Moduł 4: Efektywna komunikacja i wsparcie

  • Konkretne, jednoznaczne polecenia.
  • Wizualne instrukcje i podział zadań na etapy.
  • Feedback oparty na faktach i rozwiązaniach.
  • Wyznaczenie osoby wspierającej w zespole (mentora).

Moduł 5: Dostosowanie miejsca pracy

  • Organizacja stanowiska (wyciszenie, minimalizacja bodźców).
  • Planery, checklisty, narzędzia cyfrowe do zarządzania zadaniami.
  • Możliwość elastycznego czasu pracy i przerw.
  • Szkolenie współpracowników w zakresie neuroróżnorodności.

Podsumowanie i działania wdrożeniowe

  • Kluczowe zasady współpracy.
  • Plan pierwszych działań: co firma może zrobić od zaraz?
  • Sesja pytań i odpowiedzi.
     

Nie jest wymagane specjalistyczne przygotowanie. Zalecane jest jednak, aby uczestnicy posiadali doświadczenie w zarządzaniu zespołami lub pracy z pracownikami, co ułatwi odniesienie omawianych treści do realnych wyzwań zawodowych.

  • Szkolenie: polski
  • Materiały: polski