Wsparcie i komunikacja z pracownikami neuroróżnorodnymi (ADHD i dysleksja) – dostosowanie miejsca pracy i budowanie inkluzywnej kultury organizacji
kod szkolenia: HR-PKI / NEURO_PL_DL
Szkolenie poświęcone jest wsparciu i skutecznej komunikacji z pracownikami w spektrum autyzmu. Uczestnicy poznają specyfikę funkcjonowania osób neuroróżnorodnych, najczęstsze bariery w środowisku pracy oraz praktyczne rozwiązania, które wspierają integrację i efektywność zespołów. Spotkanie łączy elementy wykładu, case studies i ćwiczeń praktycznych, co pozwala przełożyć wiedzę na konkretne działania w organizacji.
Szkolenie jest realizowane we współpracy z Zytą Czechowską - nauczycielką Roku 2019, edukatorką Roku 2024, współautorką książki “Jak nie zgubić dziecka w sieci?”, absolwentką UAM w Poznaniu, na kierunku pedagogika specjalna- rewalidacja i rehabilitacja osób niepełnosprawnych intelektualnie. Zyta kończyła studia podyplomowe z logopedii, jest Trenerem Umiejętności Społecznych-TUS. Trenerka i metodyczka edukacji specjalnej, włączającej i cyfrowej. Pasjonatka nowoczesnych technologii. Prowadzi warsztaty i szkolenia Rad Pedagogicznych. Wykładowczyni akademicka na kierunku oligofrenopedagogika i autyzm.
Cele szkolenia:
- Zrozumienie specyfiki pracy osób z ADHD i dysleksją.
- Rozpoznanie barier środowiskowych i organizacyjnych.
- Wypracowanie strategii dostosowania miejsca pracy.
- Rozwój umiejętności skutecznej komunikacji i udzielania feedbacku.
- Tworzenie kultury inkluzywnej w firmie.
- menedżerowie i liderzy zespołów,
- pracownicy działów HR i rekrutacji,
- kadra zarządzająca,
- pracodawcy i przedsiębiorcy zainteresowani wspieraniem różnorodności w firmie.
Uczestnicy:
- zrozumieją, jak ADHD i dysleksja wpływają na funkcjonowanie zawodowe,
- nauczą się rozpoznawać bariery środowiskowe i organizacyjne oraz opracowywać strategie ich eliminowania,
- poznają skuteczne metody komunikacji i udzielania informacji zwrotnej,
- dowiedzą się, jak wprowadzać proste dostosowania stanowiska pracy i harmonogramu,
- zyskają narzędzia do budowania kultury inkluzywnej i wspierającej różnorodność.
Moduł 1: Neuroróżnorodność w miejscu pracy
- ADHD i dysleksja – czym są i jak wpływają na funkcjonowanie zawodowe.
- Stereotypy i uprzedzenia – jak ich unikać.
- Korzyści z różnorodnych zespołów.
Moduł 2: Specyfika funkcjonowania pracowników
- ADHD: problemy z koncentracją, impulsywność, trudność w priorytetyzacji zadań.
- Dysleksja: błędy w czytaniu i pisaniu, trudności w pracy z dokumentami.
- Mocne strony – innowacyjne myślenie, wysoka kreatywność, odporność na rutynę.
Moduł 3: Bariery w środowisku pracy i ich niwelowanie
- Hałas, multitasking, brak jasnych instrukcji.
- Nadmiar tekstów pisanych bez alternatyw (np. audio).
- Brak elastyczności w harmonogramach i zadaniach.
Moduł 4: Efektywna komunikacja i wsparcie
- Konkretne, jednoznaczne polecenia.
- Wizualne instrukcje i podział zadań na etapy.
- Feedback oparty na faktach i rozwiązaniach.
- Wyznaczenie osoby wspierającej w zespole (mentora).
Moduł 5: Dostosowanie miejsca pracy
- Organizacja stanowiska (wyciszenie, minimalizacja bodźców).
- Planery, checklisty, narzędzia cyfrowe do zarządzania zadaniami.
- Możliwość elastycznego czasu pracy i przerw.
- Szkolenie współpracowników w zakresie neuroróżnorodności.
Podsumowanie i działania wdrożeniowe
- Kluczowe zasady współpracy.
- Plan pierwszych działań: co firma może zrobić od zaraz?
- Sesja pytań i odpowiedzi.
Nie jest wymagane specjalistyczne przygotowanie. Zalecane jest jednak, aby uczestnicy posiadali doświadczenie w zarządzaniu zespołami lub pracy z pracownikami, co ułatwi odniesienie omawianych treści do realnych wyzwań zawodowych.
- Szkolenie: polski
- Materiały: polski