Pobierz kartę szkolenia

Rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia w perspektywie uczelni wyższej – strategie, narzędzia, praktyki

kod szkolenia: HR-Uczelnie / Krytyczne

W obliczu dynamicznych zmian społecznych, informacyjnych i technologicznych, umiejętność krytycznego myślenia staje się jedną z kluczowych kompetencji XXI wieku. Szkolnictwo wyższe stoi dziś przed wyzwaniem nie tylko przekazywania wiedzy, ale kształtowania postaw opartych na analizie, wnioskowaniu, rozważaniu wielu perspektyw i podejmowaniu odpowiedzialnych decyzji.

Szkolenie łączy fundamenty teoretyczne z praktyką dydaktyczną, oferując uczestnikom konkretne strategie, narzędzia i ćwiczenia, które można bezpośrednio zastosować w pracy akademickiej – niezależnie od dyscypliny naukowej.

W celu uzyskania informacji skontaktuj się z działem handlowym. W celu uzyskania informacji skontaktuj się z działem handlowym.

Szkolenie skierowane jest do kadry dydaktycznej uczelni wyższych, w tym nauczycieli akademickich, tutorów, mentorów oraz osób prowadzących zajęcia aktywizujące i opiekunów prac dyplomowych.

  • wzrost efektywności procesu dydaktycznego poprzez aktywizację studentów.
  • wprowadzenie nowoczesnych metod rozwijających krytyczne myślenie,
  • zwiększenie zaangażowania studentów poprzez pytania, analizę i debatę,
  • lepsze przygotowanie studentów do wyzwań zawodowych i społecznych,
  • umiejętność projektowania zadań, które prowokują do głębokiego myślenia.
  1. Czym jest krytyczne myślenie? (teoria i diagnoza kompetencji)
  • Definicje i modele krytycznego myślenia
  • Rola myślenia krytycznego w edukacji wyższej
  • Bariery i pułapki poznawcze (np. efekt potwierdzenia, myślenie grupowe)
  • Testy i ćwiczenia diagnozujące poziom myślenia krytycznego u studentów
  • Elementy metapoznania i refleksji nad własnym myśleniem
  1. Metody wspierające krytyczne myślenie
  • Dyskusja akademicka i debata oksfordzka
  • Uczenie przez pytania: pytania sokratejskie i pytania pogłębiające
  • Analiza argumentów, rozpoznawanie błędów logicznych
  • Praca z tekstem i źródłami – podejście interpretacyjno-krytyczne
  • Tworzenie map argumentacyjnych i wizualizacja toku myślenia
  1. Projektowanie zajęć rozwijających myślenie krytyczne
  • Tworzenie zadań problemowych i otwartych pytań
  • Zastosowanie metody odwróconej klasy (flipped classroom)
  • Praca z kontrowersjami i dylematami moralnymi
  • Wdrażanie strategii “uczeń jako badacz”
  • Integracja metody case study z krytycznym myśleniem
  1. Ocena i informacja zwrotna
  • Kryteria oceny wypowiedzi argumentacyjnych i refleksji studentów
  • Rubryki oceny myślenia krytycznego – przykłady i szablony
  • Ocena formatywna vs. sumatywna w kontekście rozwijania kompetencji poznawczych
  • Samoocena i ocena rówieśnicza jako narzędzia refleksji
  • Informacja zwrotna jako narzędzie rozwoju myślenia
  1. Narzędzia cyfrowe wspierające krytyczne myślenie
  • Przegląd aplikacji i platform (Miro, MindMap)
  • Ćwiczenia z wykorzystaniem cyfrowych tablic i wizualizacji logicznych
  • Wykorzystanie AI do modelowania dyskusji, analizowania argumentów
  • Projektowanie interaktywnych materiałów dydaktycznych

 

  1. Praca z różnorodnością i inkluzywność w rozwijaniu krytycznego myślenia
  • Strategie uwzględniania różnych stylów uczenia się
  • Praca w grupach zróżnicowanych kulturowo i poznawczo
  • Tworzenie przestrzeni dla głosu każdego studenta
  • Budowanie środowiska sprzyjającego zadawaniu pytań i błędom
  • otwartość na nowe metody dydaktyczne,
  • gotowość do współpracy w grupie i dzielenia się doświadczeniem,
  • znajomość podstawowych zasad prowadzenia zajęć akademickich.

język – polski

materiały – polski