Pobierz kartę szkolenia

Rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia u studentów – strategie, narzędzia, praktyki

kod szkolenia: HR-Uczelnie / Krytyczne myślenie

W obliczu dynamicznych zmian społecznych, informacyjnych i technologicznych, umiejętność krytycznego myślenia staje się jedną z kluczowych kompetencji XXI wieku. Szkolnictwo wyższe stoi dziś przed wyzwaniem nie tylko przekazywania wiedzy, ale kształtowania postaw opartych na analizie, wnioskowaniu, rozważaniu wielu perspektyw i podejmowaniu odpowiedzialnych decyzji. 

Szkolenie łączy fundamenty teoretyczne z praktyką dydaktyczną, oferując uczestnikom konkretne strategie, narzędzia i ćwiczenia, które można bezpośrednio zastosować w pracy akademickiej – niezależnie od dyscypliny naukowej. 

W celu uzyskania informacji skontaktuj się z działem handlowym. W celu uzyskania informacji skontaktuj się z działem handlowym.
  •  
  • kadra dydaktyczna uczelni wyższych (zarówno początkujący, jak i doświadczeni nauczyciele akademiccy), 
  • osoby prowadzące zajęcia w formule aktywizującej, 
  • tutorzy, mentorzy, opiekunowie prac dyplomowych. 
  •  
  • wzrost efektywności procesu dydaktycznego poprzez aktywizację studentów. 
  • wprowadzenie nowoczesnych metod rozwijających krytyczne myślenie, 
  • zwiększenie zaangażowania studentów poprzez pytania, analizę i debatę, 
  • lepsze przygotowanie studentów do wyzwań zawodowych i społecznych, 
  • umiejętność projektowania zadań, które prowokują do głębokiego myślenia. 
  •  
  1. Czym jest krytyczne myślenie? (teoria i diagnoza kompetencji) 

  • Definicje i modele krytycznego myślenia 
  • Rola myślenia krytycznego w edukacji wyższej 
  • Bariery i pułapki poznawcze (np. efekt potwierdzenia, myślenie grupowe) 
  • Testy i ćwiczenia diagnozujące poziom myślenia krytycznego u studentów 
  • Elementy metapoznania i refleksji nad własnym myśleniem 
  1. Metody wspierające krytyczne myślenie 

  • Dyskusja akademicka i debata oksfordzka 
  • Uczenie przez pytania: pytania sokratejskie i pytania pogłębiające 
  • Analiza argumentów, rozpoznawanie błędów logicznych 
  • Praca z tekstem i źródłami – podejście interpretacyjno-krytyczne 
  • Tworzenie map argumentacyjnych i wizualizacja toku myślenia 
  1. Projektowanie zajęć rozwijających myślenie krytyczne 

  • Tworzenie zadań problemowych i otwartych pytań 
  • Zastosowanie metody odwróconej klasy (flipped classroom) 
  • Praca z kontrowersjami i dylematami moralnymi 
  • Wdrażanie strategii “uczeń jako badacz” 
  • Integracja metody case study z krytycznym myśleniem 
  1. Ocena i informacja zwrotna 

  • Kryteria oceny wypowiedzi argumentacyjnych i refleksji studentów 
  • Rubryki oceny myślenia krytycznego – przykłady i szablony 
  • Ocena formatywna vs. sumatywna w kontekście rozwijania kompetencji poznawczych 
  • Samoocena i ocena rówieśnicza jako narzędzia refleksji 
  • Informacja zwrotna jako narzędzie rozwoju myślenia 
  1. Narzędzia cyfrowe wspierające krytyczne myślenie 

  • Przegląd aplikacji i platform (Miro, MindMap) 
  • Ćwiczenia z wykorzystaniem cyfrowych tablic i wizualizacji logicznych 
  • Wykorzystanie AI do modelowania dyskusji, analizowania argumentów 
  • Projektowanie interaktywnych materiałów dydaktycznych 
  1. Praca z różnorodnością i inkluzywność w rozwijaniu krytycznego myślenia 

  • Strategie uwzględniania różnych stylów uczenia się 
  • Praca w grupach zróżnicowanych kulturowo i poznawczo 
  • Tworzenie przestrzeni dla głosu każdego studenta 
  • Budowanie środowiska sprzyjającego zadawaniu pytań i błędom 
  •  
  • otwartość na nowe metody dydaktyczne, 
  • gotowość do współpracy w grupie i dzielenia się doświadczeniem, 
  • znajomość podstawowych zasad prowadzenia zajęć akademickich. 
  •  

Szkolenie: polski
Materiały: polski