Pobierz kartę szkolenia

Problem solving w dydaktyce akademickiej – uczenie rozwiązywania złożonych problemów

kod szkolenia: HR-Uczelnie / Problem solv.

W dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości społecznej, gospodarczej i technologicznej umiejętność rozwiązywania problemów (problem solving) staje się jedną z kluczowych kompetencji XXI wieku. W kontekście szkolnictwa wyższego rośnie potrzeba tworzenia środowiska dydaktycznego, które wspiera studentów w rozwoju tej umiejętności poprzez angażujące strategie uczenia się. Szkolenie ma na celu zapoznanie kadry dydaktycznej z metodyką kształtowania kompetencji rozwiązywania złożonych problemów – od aspektów teoretycznych, przez projektowanie scenariuszy zajęć, po moderowanie procesu grupowego i ewaluację efektów.

W celu uzyskania informacji skontaktuj się z działem handlowym. W celu uzyskania informacji skontaktuj się z działem handlowym.

Szkolenie skierowane jest do kadry dydaktycznej szkół wyższych, w tym wykładowców akademickich, tutorów, opiekunów kierunków oraz osób prowadzących zajęcia projektowe, warsztatowe i laboratoryjne. Program ma na celu wprowadzenie uczestników w metodykę problem solving, umożliwiając skuteczne projektowanie scenariuszy zajęć, rozwój kompetencji facylitacyjnych oraz lepsze przygotowanie studentów do wyzwań rynku pracy i społeczeństwa.

  • zwiększenie skuteczności dydaktycznej poprzez stosowanie strategii aktywizujących,
  • umiejętność projektowania scenariuszy zajęć opartych na rozwiązywaniu problemów,
  • lepsze przygotowanie studentów do realiów rynku pracy i wyzwań społecznych,
  • rozwój własnych kompetencji facylitacyjnych i dydaktycznych,
  • wzrost zaangażowania studentów i rozwój ich krytycznego oraz systemowego myślenia.

1. Fundamenty problem solving w dydaktyce akademickiej

  • Definicje i typy problemów dydaktycznych (otwarte/zamknięte, dobrze/niedobrze zdefiniowane)
  • Rola problem solving w budowaniu kompetencji kluczowych
  • Koncepcje poznawcze: metapoznanie, refleksja, transfer wiedzy
  • Problem solving jako narzędzie rozwijania samodzielności
  • Różnice między „uczeniem o problemach” a „uczeniem przez problemy”

2. Etapy procesu rozwiązywania problemów

  • Identyfikacja i analiza problemu
  • Generowanie pomysłów i selekcja rozwiązań
  • Planowanie działania i testowanie rozwiązań
  • Refleksja i uczenie się z doświadczenia
  • Analiza studiów przypadków i przykładowych scenariuszy

3. Projektowanie scenariuszy zajęć problem solving

  • Krok po kroku: jak stworzyć scenariusz zajęć z wykorzystaniem problemów
  • Tworzenie problemów dydaktycznych w oparciu o realia zawodowe lub społeczne
  • Stopniowanie trudności i dopasowanie do poziomu studentów
  • Integracja problem solving z metodami PBL, CBL, case study
  • Przykłady z różnych dziedzin akademickich

4. Moderowanie procesu rozwiązywania problemów na zajęciach

  • Rola wykładowcy jako moderatora i facylitatora
  • Techniki zadawania pytań wspierających myślenie krytyczne
  • Praca z grupami heterogenicznymi: strategie wspierające współpracę
  • Budowanie atmosfery otwartości i bezpieczeństwa dydaktycznego
  • Zarządzanie dynamiką zespołu i rozwiązywanie trudności

5. Narzędzia i techniki wspierające problem solving

  • Metody kreatywnego myślenia (np. Kapelusze de Bono, 5xWhy, mapa empatii)
  • Wizualizacja myślenia (np. mind mapping, diagram Ishikawy)
  • Narzędzia cyfrowe: Miro, Trello
  • Model 4K (kreatywność, krytyczne myślenie, komunikacja, kooperacja)
  • Praca w środowisku hybrydowym i online

6. Ewaluacja i refleksja nad procesem uczenia przez problemy

  • Jak oceniać rozwój umiejętności rozwiązywania problemów
  • Kryteria oceny procesu i efektów uczenia się
  • Autorefleksja studentów – jak ją wspierać i wykorzystywać
  • Feedback wspierający uczenie się
  • Przykłady narzędzi ewaluacyjnych (rubryki, formularze refleksji)
  • doświadczenie dydaktyczne,
  • podstawowa znajomość metodyk aktywizujących,
  • gotowość do pracy warsztatowej i wymiany doświadczeń,
  • dostęp do przykładowych materiałów dydaktycznych (własnych lub ogólnodostępnych).

język – polski

materiały – polski