Pobierz kartę szkolenia

Mobbing czy konflikt? Rozpoznawanie, przeciwdziałanie i reagowanie w miejscu pracy

kod szkolenia: HR-Mobbing / PL_DL 1d

Wystąpienie mobbingu w zakładzie pracy niesie za sobą duże ryzyko utraty reputacji zakładu pracy, a także odpowiedzialność cywilną (finansową), a nawet karną pracodawcy.

Do niedawna mobbing nie był bezpośrednio sankcjonowany przepisami prawa pracy. Biorąc pod uwagę obecnie narastającą falę tego zjawiska, zwłaszcza nasilającą się w okresie osłabionej koniunktury i bezrobocia, ustawodawca wychodząc naprzeciw potrzebom społeczno-gospodarczym wprowadził prawną regulację mobbingu. Na mocy nowelizacji ustawy z dnia 14.11.2003r. został wprowadzony do kodeksu pracy nowy przepis – art. 943kp, który nie tylko określa prawną definicję mobbingu i związane z tym uprawnienia odszkodowawcze, ale przede wszystkim określa obowiązek pracodawcy przeciwdziałania mobbingowi.

Przeciwdziałanie mobbingowi jest obowiązkiem pracodawcy. W to zjawisko wcale nie musi być zaangażowany osobiście sam pracodawca, dlatego kodeks pracy nakazuje mu przeciwdziałanie mobbingowi i wymienia uprawnienia osoby mobbowanej. Nie znaczy to jednak, że zawsze ponosi odpowiedzialność za jego zaistnienie. W wyroku z sierpnia 2011 roku (o sygn. IPK 35/11) Sąd Najwyższy stwierdził, że jeśli pracodawca wykaże, że podjął realne działania mające na celu przeciwdziałanie mobbingowi i obiektywnie da się potwierdzić ich potencjalną pełną skuteczność, to może on się uwolnić od odpowiedzialności za wystąpienie zjawiska mobbingu w jego zakładzie pracy.

training assurance
W celu uzyskania informacji skontaktuj się z działem handlowym. W celu uzyskania informacji skontaktuj się z działem handlowym.
750,00 PLN 922,50 PLN brutto

Szkolenie kierowane jest do:

  • kadry zarządzającej wyższego i niższego szczebla,
  • pracowników działów HR,
  • liderów projektowych,
  • pracowników.

Zrozumienie zjawiska mobbingu w organizacji oraz ram prawnych kształtujących sposób postępowania w przypadku jego wystąpienia wśród wszystkich pracowników jest niezbędne do budowania kultury organizacji opartej na szacunku i współpracy, ale również wspierającej efektywność pracowników i skuteczność realizacji celów organizacji.

Uczestnik/czka po szkoleniu:

  • Rozumienie zjawiska mobbingu zarówno z perspektywy prawnej, jak i psychologicznej.
  • Rozumienie przepisów prawnych, w tym ich interpretacji i zastosowania, dotyczących mobbingu i ochrony dóbr osobistych.
  • Zyskanie umiejętności dostrzegania zachowań mających znamiona mobbingu.
  • Zmiana postaw wobec dostrzeżonych zachowań mających znamiona mobbingu.
  • Rozróżnienie mobbingu od innych form trudności interpersonalnych.
  • Rozpoznanie potrzeb psychologicznych pracowników i ich wpływu na dynamikę zespołu.
  • Wzmocnienie kompetencji komunikacyjnych i współdziałania.

Moduł 1.

Wprowadzenie: jaka jest skala zjawiska i o czym mówimy?

  1. Przedstawienie i omówienie statystyk CBOS dotyczących zjawiska mobbingu w Polsce oraz najczęstszych form jego występowania na podstawie badań.

Moduł 2.

Mobbing w przepisach prawa: stan prawny na dzień prowadzenia szkolenia oraz projektowane zmiany. Naruszenie dóbr osobistych.  

  1. Definicja prawna mobbingu z art. 943 Kodeksu Pracy. Praktyczna interpretacja przepisu i zasad jego zastosowania.
  2. Projektowane zmiany Kodeksu pracy w zakresie regulacji dotyczących mobbingu.  
  3. Ochrona dóbr osobistych z art. 24 Kodeksu Cywilnego. Praktyczna interpretacja przepisu i zasad jego zastosowania.
  4. Ćwiczenie praktyczne: rozpoznawanie mobbingu na przykładach na podstawie wiedzy zdobytej w Module 2. Analiza przedstawionych stanów faktycznych, dokonanie oceny w zakresie występowania mobbingu i poznanie stanowiska sądów powszechnych.
  5. Ćwiczenie praktyczne: rozpoznawanie naruszenia dóbr osobistych na przykładach na podstawie wiedzy zdobytej w Module 2. Analiza przedstawionych stanów faktycznych, dokonanie oceny w zakresie występowania naruszenia i poznanie stanowiska sądów powszechnych.

Moduł 3.

Psychologia mobbingu.

  1. Psychologia społeczna w środowisku pracy a zjawisko mobbingu. Uniwersalne motywy społeczne i szanse ich realizacji w środowisku pracy. Pogłębienie rozumienia regulacji prawnych dotyczących mobbingu z perspektywy psychologii społecznej.
  2. Wyniki badań i kluczowe mechanizmy powstawania zachowań mających znamiona mobbingu.
  3. Metody mobbingu według France Hirigoyen i Heynza Leymanna.
  4. Role w procesie mobbingu, dynamika zjawiska i fazy powstawania mobbingu.
  5. Charakterystyka ofiar i sprawców.
  6. Skutki mobbingu dla pracowników oraz dla organizacji.

Moduł 4.

Przeciwdziałanie mobbingowi.

  1. Cechy organizacji odpornej na mobbing. Wyniki badań i kluczowe mechanizmy budowania kultury organizacyjnej odpornej na mobbing.
  2. Wpływ społeczny, czyli jak moje działanie wpływa na innych? Naśladownictwo, konformizm i posłuszeństwo wobec autorytetów.
  3. Właściwe reakcje na zachowania mające znamiona mobbingu.
  4. Ćwiczenie praktyczne z wykorzystaniem technik twórczego rozwiązywania problemów, treningiem efektywnego współdziałania i zachowaniem zasad konstruktywnej krytyki: Co możemy zrobić, aby nasza organizacja była odporna na mobbing?

Szkolenie nie wymaga wcześniejszego przygotowania

  • Szkolenie: polski
  • Materiały: polski