Pobierz kartę szkolenia

Mikropoświadczenia w szkolnictwie wyższym – projektowanie, wdrażanie i wykorzystanie dydaktyczne

kod szkolenia: HR-Uczelnie / Mikropośw.

Współczesne szkolnictwo wyższe stoi przed wyzwaniami związanymi z potrzebą większej elastyczności, personalizacji kształcenia i dostosowania programów do dynamicznie zmieniającego się rynku pracy. Mikropoświadczenia (micro-credentials) to innowacyjne, krótkie formy potwierdzania wiedzy, umiejętności i kompetencji, które mogą uzupełniać tradycyjne ścieżki kształcenia akademickiego i wzmacniać profil absolwenta. Szkolenie ma na celu wsparcie kadry dydaktycznej w projektowaniu i wdrażaniu mikropoświadczeń w dydaktyce akademickiej – zarówno w ujęciu strategicznym, jak i operacyjnym. Uczestnicy poznają praktyczne narzędzia oraz międzynarodowe standardy w tym zakresie.

W celu uzyskania informacji skontaktuj się z działem handlowym. W celu uzyskania informacji skontaktuj się z działem handlowym.
  • Kadra dydaktycznauczelni wyższych.
  • koordynatorzy programów studiów.
  • Osoby odpowiedzialne za rozwój jakości kształcenia. 
  1. Zrozumienie roli mikropoświadczeń w nowoczesnym ekosystemie edukacyjnym.
  2. Umiejętność projektowania mikropoświadczeń dostosowanych do własnych zajęć.
  3. Poznanie narzędzi cyfrowych umożliwiających wdrażanie mikropoświadczeń (w tym odznaki cyfrowe).
  4. Usprawnienie procesu oceny osiągnięć studentów.
  5. Zwiększenie atrakcyjności i elastyczności oferty dydaktycznej uczelni.
  6. Wzmocnienie relacji z otoczeniem społeczno-gospodarczym poprzez mikropoświadczenia branżowe.
  1. Mikropoświadczenia – czym są i jaką pełnią rolę
    • Definicja mikropoświadczenia i różnice względem tradycyjnych form certyfikacji
    • Międzynarodowe podejścia (np. UE, UNESCO)
    • Mikropoświadczenia a lifelong learning i potrzeby rynku pracy
    • Przykłady zastosowań w edukacji i poza nią
  2. Projektowanie mikropoświadczenia – od idei do efektów uczenia się
    • Identyfikacja potrzeb edukacyjnych i celów
    • Opis efektów uczenia się zgodnych z ramami kwalifikacji (np. PRK, EQF)
    • Powiązanie z kursami, modułami i aktywnościami dodatkowymi
    • Praca z Bloomem i deskryptorami poziomów zaawansowania
  3. Walidacja i weryfikacja osiągnięć
    • Jak skutecznie mierzyć efekty uczenia się
    • Projektowanie zadań zaliczeniowych i ocenianie kompetencyjne
    • Praca z rubrykami oceny
    • Rola autoewaluacji i informacji zwrotnej
  4. Mikropoświadczenia cyfrowe – narzędzia i platformy
    • Przegląd popularnych narzędzi (Open Badge Factory, Moodle, Credly, Badgr)
    • Jak zaprojektować atrakcyjne cyfrowe odznaki (digital badges)
    • Interoperacyjność i standardy Open Badges
    • Wdrażanie mikropoświadczeń w środowisku cyfrowym uczelni
  5. Integracja mikropoświadczeń z programem studiów i praktyką dydaktyczną
    • Mikropoświadczenia jako część modułów obowiązkowych lub opcjonalnych
    • Integracja z metodami aktywizującymi (PBL, CBL, case study, tutoring)
    • Mikropoświadczenia a portfolio studenta
    • Praca projektowa: koncepcja własnego mikropoświadczenia
  6. Promocja i uznawalność mikropoświadczeń
    • Jak komunikować wartość mikropoświadczeń studentom i interesariuszom
    • Współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym uczelni
    • Tworzenie ścieżek mikropoświadczeń i systemów uznawania kompetencji
    • Etyka i jakość w systemie mikropoświadczeń
  • podstawowa orientacja w zakresie dydaktyki akademickiej,
  • doświadczenie w prowadzeniu zajęć dydaktycznych lub projektowaniu modułów,
  • gotowość do pracy warsztatowej i testowania nowych rozwiązań.

język – polski

materiały – polski