Pobierz kartę szkolenia
Komunikacja i budowanie relacji
kod szkolenia: HR-PKI / KomunikacjaDobre relacje w zespole to oznaka wzajemnego zrozumienia, co wpływa na lepszą komunikację i współpracę. Przy dobrych relacjach rodzi się korzystna atmosfera pracy, ludzie chętniej ze sobą rozmawiają, więcej o sobie wiedzą, wspierają się, oferują pomoc lub dzielą się problemami. Te z pozoru proste zagadnienia stają się wyzwaniem, kiedy stykają się różne charaktery, osoby z różnymi doświadczeniami, patrzące na te same sprawy inaczej niż byśmy oczekiwali.
Szkolenie dla członków zespołu, szefów dla osób, które chcą budować i rozwijać relacje z otoczeniem.
- Znalezienie sposobów budowania relacji w swoim zespole i otoczeniu biznesowym.
- Zdobycie wiedzy na temat różnic osobowości oraz jak je przełożyć na korzyść współpracy.
- Umiejętność wychwytywania sytuacji, które mogą wyłonić konflikt.
- Większa otwartość na ludzi i pojmowanie różnic.
- Świadomość emocji własnych i innych.
- Wiedza o sposobach tworzenia, wpływania na atmosferę zaufania, szacunku i dobrych relacji w zespole.
Zastosowane metody pracy oddziałują na postawy uczestników. Realna ocena zmiany postaw jest możliwa w miejscu pracy uczestników.
- Szkolenie: polski
- Materiały: polski
- Komunikacja jako narzędzie budowania relacji
- Jak komunikacja poprawia relacje?
- Jak ludzie się komunikują?
- Nieporozumienia w komunikacji i ich skutki.
- Rozmowa konfliktogenna – jak jej unikać?
- Narzędzia dobrej komunikacji.
- Zaufanie w budowaniu relacji z otoczeniem.
- Co pomaga w budowaniu relacji? Jak "rozkręcać" relacje?
- Różnorodność stylów komunikacji
- Typy preferencji stylów komunikacji.
- Analiza sposobów przetwarzania i przekazywania informacji przez osoby reprezentujące odmienne style.
- Różnice jako potencjał do rozwoju.
- Inteligencja emocjonalna
- Wymiary inteligencji emocjonalnej – umiejętność rozpoznania własnych emocji, kontrola nad nimi, rozpoznanie emocji u innych, wywieranie wpływu.
- Jak radzić sobie z własną trudną emocją?
- Reagowanie na trudne sytuacje w rozmowie: zarzuty ze strony rozmówcy, agresja i brak zrozumienia.
- Tonowanie emocji – sposoby sprowadzenia rozmowy na neutralny grunt.
- Wyznaczanie granic
- Czym jest asertywność i dlaczego to nie jest tylko sztuka mówienia „nie”?
- Asertywność jako rodzaj postawy.
- Jak przejawia się asertywność?
- Zachowania uległe, dominujące i manipulacyjne, a zachowania asertywne.
- Prawa asertywności.
- Komunikaty asertywne.
- Metody wspierające komunikację asertywną.
- Korzyści i możliwe zagrożenia wynikające z postaw i komunikatów asertywnych w relacjach z ludźmi.
- Siła pytań w komunikacji
- Rodzaje pytań i ich zastosowanie do efektywnego pozyskiwania informacji.
- Strategie zadawania pytań.
- Ćwiczenia dotyczące różnego rodzaju pytań, określenie ich skuteczności w zależności od celu rozmowy.
- Sztuka słuchania.
- Komunikacja wzmacniająca relacje i zrozumienie
- Wrażliwość różnych ludzi na poszczególne wymiary (4 typy ucha wg typologii F. Shulza von Thuna).
- Pełne komunikaty (Fakty-Ustosunkowanie się-Potrzeby).
- Porozumienie bez przemocy (język w komunikacji NVC).
- Metody pomagające uszczegółowić niepełną wypowiedź rozmówcy.
- Podsumowanie warsztatu
- Opracowanie planów wdrożenia nowej wiedzy i metod w miejscu pracy.