Pobierz kartę szkolenia

Kompetencje w zakresie innowacyjności i rozwiązywania problemów – strategiczne podejście do przyszłości w środowisku akademickim

kod szkolenia: HR-Uczelnie / Innowacyjność

W obliczu dynamicznych przemian społecznych, technologicznych i gospodarczych umiejętność generowania innowacyjnych rozwiązań oraz strategicznego myślenia staje się nieodzowna także w sektorze szkolnictwa wyższego. Uczelnie, podobnie jak inne organizacje, stoją przed wyzwaniami wymagającymi elastyczności, kreatywności i współpracy międzyzespołowej.

Szkolenie rozwija kompetencje w zakresie innowacyjnego rozwiązywania problemów oraz myślenia przyszłościowego (future thinking), osadzając je w kontekście realiów uczelni i instytucji naukowych. Uczestnicy poznają metody pracy warsztatowej, w tym design thinking i narzędzia analizy scenariuszy przyszłości, które wspierają planowanie strategiczne, projektowanie zmian oraz rozwój oferty edukacyjnej i organizacyjnej.

W celu uzyskania informacji skontaktuj się z działem handlowym. W celu uzyskania informacji skontaktuj się z działem handlowym.
  •  
  • kadra zarządzająca uczelnią (dziekani, kierownicy jednostek, menedżerowie projektów),
  • osoby odpowiedzialne za planowanie strategiczne, rozwój oferty dydaktycznej i wdrażanie innowacji,
  • liderzy transformacji organizacyjnej i inicjatyw projakościowych,
  • pracownicy uczelni zainteresowani nowoczesnymi metodami rozwiązywania problemów i projektowania zmian.
  •  
  •  
  • Poznanie narzędzi wspierających kreatywne i systemowe rozwiązywanie złożonych problemów w środowisku akademickim.
  • Rozwinięcie umiejętności prowadzenia warsztatów zespołowych opartych na myśleniu projektowym i partycypacyjnym.
  • Zdobycie kompetencji w zakresie analizowania trendów, przewidywania scenariuszy i planowania działań strategicznych.
  • Wzmocnienie współpracy interdyscyplinarnej i zespołowej w procesach decyzyjnych oraz innowacyjnych.
  •  

1. Innowacyjność i rozwiązywanie problemów w świecie VUCA/BANI

  • Czym są złożone problemy i jak podejść do nich nieliniowo?
  • Rola lidera akademickiego w kontekście niepewności i zmienności.
  • Przegląd metod wspierających kreatywność i procesy decyzyjne w uczelni.

2. Future thinking – projektowanie przyszłości uczelni zamiast reagowania

  • Trendy, sygnały zmian i możliwe scenariusze rozwoju szkolnictwa wyższego.
  • Narzędzia: mapa otoczenia, matryca STEEP, backcasting.
  • Warsztat: „Co jeśli…?” – analiza i planowanie scenariuszy przyszłości.
  • Projektowanie strategii adaptacyjnych w kontekście organizacji akademickiej.

3. Design Thinking – kreatywne podejście do wyzwań edukacyjnych i organizacyjnych

  • Etapy procesu DT: empatyzacja, definiowanie problemu, ideacja, prototypowanie, testowanie.
  • Praca zespołowa nad wybranym wyzwaniem z obszaru funkcjonowania uczelni.
  • Zastosowanie narzędzi: karty person, mapy empatii, customer journey map.

4. Facylitacja procesów innowacyjnych w środowisku akademickim

  • Rola lidera i facylitatora w moderowaniu procesów kreatywnych.
  • Przykłady struktur warsztatowych (np. 5xWhy, Crazy 8, Impact/Effort Matrix).
  • Praktyka: mini-warsztat prowadzony przez uczestników dla grupy.
  •  
  • Otwartość na nowe podejścia do pracy koncepcyjnej 
  • Gotowość do udziału w aktywnych ćwiczeniach zespołowych 
  • Mile widziane wcześniejsze doświadczenia w projektach innowacyjnych lub wdrożeniowych 
  •  

Szkolenie: polski
Materiay: polski