Agile Change Leadership – prowadzenie zespołów przez zmiany w szkolnictwie wyższym
kod szkolenia: HR-Uczelnie / Agile
Szkolnictwo wyższe stoi dziś przed koniecznością adaptacji do dynamicznych zmian społecznych, technologicznych i organizacyjnych. Transformacje cyfrowe, zmieniające się oczekiwania studentów, rosnące wymagania akredytacyjne oraz presja na efektywność wymagają nowego typu przywództwa – zwinnego, opartego na współpracy, refleksji i szybkiej adaptacji. Szkolenie „Agile Change Leadership” wspiera osoby na poziomie strategicznym w uczelniach w skutecznym prowadzeniu zespołów przez procesy zmiany – od koncepcji po wdrożenie – z wykorzystaniem podejścia agile i metod wspierających elastyczne zarządzanie.
Kadra zarządzająca i strategiczna: prorektorzy, dziekani, kierownicy jednostek organizacyjnych, menedżerowie projektów uczelnianych, liderzy zespołów międzyobszarowych
Dydaktycy pełniący funkcje kierownicze lub inicjujący projekty rozwojowe: koordynatorzy kierunków studiów, liderzy zespołów ds. jakości, innowacji dydaktycznych, transformacji cyfrowej.
- Zdolność do skutecznego inicjowania i prowadzenia zmian w strukturze uczelni
- Umiejętność tworzenia angażujących, elastycznych strategii działania
- Wzrost kompetencji w zakresie przywództwa adaptacyjnego i komunikacji w zmianie
- Znajomość konkretnych narzędzi Agile Leadership (np. backlog zmian, retrospektywa, mapy interesariuszy)
- Wzmocnienie kultury współpracy, przejrzystości i odpowiedzialności
PROGRAM SZKOLENIA
- Zmiana w świecie uczelni – diagnoza rzeczywistości i wyzwań
– Współczesne zmiany w szkolnictwie wyższym: presje, interesariusze, konteksty
– Bariery i dźwignie zmiany na poziomie struktury
- Agile Leadership – fundamenty zwinnego przywództwa w uczelni
– Rola lidera zmiany: od kontroli do służebności
– Agile Mindset: wartości, zasady i ich zastosowanie w szkolnictwie
- Zwinne narzędzia zarządzania zmianą – warsztat praktyczny
– Product backlog dla zmiany akademickiej
– Mapowanie interesariuszy i analizy zaangażowania
– Sprinty i retrospektywy w zarządzaniu projektami uczelnianymi
- Komunikacja i zaangażowanie zespołu w zmianie
– Jak prowadzić transparentne i konstruktywne rozmowy
– Praca z oporem i budowanie zaufania
- Strategiczna mapa zmiany – od pomysłu do wdrożenia
– Praca w grupach nad realnym przypadkiem zmiany uczelnianej
– Planowanie pierwszego sprintu i narzędzi monitorujących
- Doświadczenie w zarządzaniu zespołem lub prowadzeniu projektów instytucjonalnych
- Gotowość do dzielenia się realnymi wyzwaniami z własnego obszaru
- Otwartość na przyjęcie nowych modeli zarządzania i narzędzi zwinnych
język – polski
materiały – polski