Pobierz kartę szkolenia

Rozwój kompetencji komunikacyjnych i współpracy zespołowej w środowisku akademickim

kod szkolenia: HR-Uczelnie / Współpraca zespołowa

Współczesne uczelnie, podobnie jak inne organizacje, funkcjonują w rzeczywistości charakteryzującej się rosnącą złożonością komunikacyjną oraz potrzebą skutecznej współpracy między osobami o różnych stylach pracy, doświadczeniu, wieku i oczekiwaniach. W takich warunkach kluczowe stają się kompetencje komunikacyjne, empatia i zdolność do budowania kultury współpracy opartej na szacunku i zaufaniu.

Szkolenie wspiera rozwój umiejętności interpersonalnych i zespołowych kadry akademickiej oraz administracyjnej. Uczestnicy poznają różne style komunikacji, nauczą się skuteczniej reagować w sytuacjach trudnych i konfliktowych, a także rozwijać postawy sprzyjające inkluzywności i współpracy międzygeneracyjnej. Program ma charakter praktyczny – łączy elementy diagnozy, warsztatu i pracy na przykładach z codziennego życia uczelni.

W celu uzyskania informacji skontaktuj się z działem handlowym. W celu uzyskania informacji skontaktuj się z działem handlowym.
  •  
  • kierownicy jednostek organizacyjnych i zespołów,
  • kadra menedżerska uczelni odpowiedzialna za współpracę wewnętrzną i zewnętrzną,
  • liderzy projektów i zespołów interdyscyplinarnych,
  • pracownicy uczelni pragnący rozwijać kompetencje w zakresie komunikacji i współpracy.
  •  
  •  
  • Usprawnienie komunikacji w zespołach zróżnicowanych wiekowo, kulturowo i zawodowo.
  • Nauka skutecznego reagowania w sytuacjach trudnych i konfliktowych w środowisku akademickim.
  • Zwiększenie efektywności pracy zespołowej dzięki lepszemu rozumieniu stylów komunikacyjnych.
  • Rozwój postawy inkluzywnej i budowanie kultury wzajemnego szacunku oraz współodpowiedzialności.
  •  
  • Style komunikacji i ich wpływ na współpracę

    • Diagnoza własnego stylu komunikacji (test diagnostyczny).
    • Style komunikacyjne w zespołach – jak się uzupełniać, zamiast ścierać.
    • Komunikacja werbalna i niewerbalna – jak być czytelnym i skutecznym rozmówcą.
  • Komunikacja międzypokoleniowa w uczelni

    • Różnice pokoleniowe w sposobie komunikacji, motywacjach i oczekiwaniach.
    • Budowanie porozumienia i współpracy między generacjami BB, X, Y, Z.
    • Scenki i analiza przypadków opartych na doświadczeniach akademickich.
  • Komunikacja w sytuacjach trudnych i zasady inkluzywności

    • Kim jest „trudny rozmówca” w środowisku uczelni i skąd wynikają napięcia?
    • Techniki deeskalacji emocji i aktywnego słuchania.
    • Komunikacja empatyczna i inkluzywna – dobre praktyki i typowe pułapki.
    • Praca na rzeczywistych case’ach uczestników.
  • Zespołowość w działaniu – od grupy do zespołu

    • Czym różni się „praca zespołowa” od „pracy w grupie”.
    • Cechy zespołu wysokiej efektywności i znaczenie wspólnych celów.
    • Współodpowiedzialność, zaufanie i komunikacja jako fundament współpracy.
    • Ćwiczenia budujące świadomość zespołową (np. tworzenie metafory zespołu).
  • Bariery i błędy w komunikacji

    • Filtry percepcyjne, przekonania i automatyzmy w rozmowie.
    • Jak unikać nadinterpretacji, domysłów i fałszywych założeń.
    • Ćwiczenia z parafrazowania i zadawania pytań pogłębiających.
  •  
  • otwartość na udział w ćwiczeniach interpersonalnych,
  • doświadczenie w pracy zespołowej i komunikacji z interesariuszami,
  • gotowość do autorefleksji i dzielenia się własnymi doświadczeniami zawodowymi.
  •  

Szkolenie: polski
Materiały: polski