Rozwój kompetencji komunikacyjnych i współpracy zespołowej w środowisku akademickim
kod szkolenia: HR-Uczelnie / Współpraca zespołowa
Współczesne uczelnie, podobnie jak inne organizacje, funkcjonują w rzeczywistości charakteryzującej się rosnącą złożonością komunikacyjną oraz potrzebą skutecznej współpracy między osobami o różnych stylach pracy, doświadczeniu, wieku i oczekiwaniach. W takich warunkach kluczowe stają się kompetencje komunikacyjne, empatia i zdolność do budowania kultury współpracy opartej na szacunku i zaufaniu.
Szkolenie wspiera rozwój umiejętności interpersonalnych i zespołowych kadry akademickiej oraz administracyjnej. Uczestnicy poznają różne style komunikacji, nauczą się skuteczniej reagować w sytuacjach trudnych i konfliktowych, a także rozwijać postawy sprzyjające inkluzywności i współpracy międzygeneracyjnej. Program ma charakter praktyczny – łączy elementy diagnozy, warsztatu i pracy na przykładach z codziennego życia uczelni.
- kierownicy jednostek organizacyjnych i zespołów,
- kadra menedżerska uczelni odpowiedzialna za współpracę wewnętrzną i zewnętrzną,
- liderzy projektów i zespołów interdyscyplinarnych,
- pracownicy uczelni pragnący rozwijać kompetencje w zakresie komunikacji i współpracy.
- Usprawnienie komunikacji w zespołach zróżnicowanych wiekowo, kulturowo i zawodowo.
- Nauka skutecznego reagowania w sytuacjach trudnych i konfliktowych w środowisku akademickim.
- Zwiększenie efektywności pracy zespołowej dzięki lepszemu rozumieniu stylów komunikacyjnych.
- Rozwój postawy inkluzywnej i budowanie kultury wzajemnego szacunku oraz współodpowiedzialności.
-
Style komunikacji i ich wpływ na współpracę
- Diagnoza własnego stylu komunikacji (test diagnostyczny).
- Style komunikacyjne w zespołach – jak się uzupełniać, zamiast ścierać.
- Komunikacja werbalna i niewerbalna – jak być czytelnym i skutecznym rozmówcą.
-
Komunikacja międzypokoleniowa w uczelni
- Różnice pokoleniowe w sposobie komunikacji, motywacjach i oczekiwaniach.
- Budowanie porozumienia i współpracy między generacjami BB, X, Y, Z.
- Scenki i analiza przypadków opartych na doświadczeniach akademickich.
-
Komunikacja w sytuacjach trudnych i zasady inkluzywności
- Kim jest „trudny rozmówca” w środowisku uczelni i skąd wynikają napięcia?
- Techniki deeskalacji emocji i aktywnego słuchania.
- Komunikacja empatyczna i inkluzywna – dobre praktyki i typowe pułapki.
- Praca na rzeczywistych case’ach uczestników.
-
Zespołowość w działaniu – od grupy do zespołu
- Czym różni się „praca zespołowa” od „pracy w grupie”.
- Cechy zespołu wysokiej efektywności i znaczenie wspólnych celów.
- Współodpowiedzialność, zaufanie i komunikacja jako fundament współpracy.
- Ćwiczenia budujące świadomość zespołową (np. tworzenie metafory zespołu).
-
Bariery i błędy w komunikacji
- Filtry percepcyjne, przekonania i automatyzmy w rozmowie.
- Jak unikać nadinterpretacji, domysłów i fałszywych założeń.
- Ćwiczenia z parafrazowania i zadawania pytań pogłębiających.
- otwartość na udział w ćwiczeniach interpersonalnych,
- doświadczenie w pracy zespołowej i komunikacji z interesariuszami,
- gotowość do autorefleksji i dzielenia się własnymi doświadczeniami zawodowymi.
Szkolenie: polski
Materiały: polski