Rozwijanie umiejętności krytycznego myślenia w perspektywie uczelni wyższej – strategie, narzędzia, praktyki
kod szkolenia: HR-Uczelnie / Krytyczne
W obliczu dynamicznych zmian społecznych, informacyjnych i technologicznych, umiejętność krytycznego myślenia staje się jedną z kluczowych kompetencji XXI wieku. Szkolnictwo wyższe stoi dziś przed wyzwaniem nie tylko przekazywania wiedzy, ale kształtowania postaw opartych na analizie, wnioskowaniu, rozważaniu wielu perspektyw i podejmowaniu odpowiedzialnych decyzji.
Szkolenie łączy fundamenty teoretyczne z praktyką dydaktyczną, oferując uczestnikom konkretne strategie, narzędzia i ćwiczenia, które można bezpośrednio zastosować w pracy akademickiej – niezależnie od dyscypliny naukowej.
Szkolenie skierowane jest do kadry dydaktycznej uczelni wyższych, w tym nauczycieli akademickich, tutorów, mentorów oraz osób prowadzących zajęcia aktywizujące i opiekunów prac dyplomowych.
- wzrost efektywności procesu dydaktycznego poprzez aktywizację studentów.
- wprowadzenie nowoczesnych metod rozwijających krytyczne myślenie,
- zwiększenie zaangażowania studentów poprzez pytania, analizę i debatę,
- lepsze przygotowanie studentów do wyzwań zawodowych i społecznych,
- umiejętność projektowania zadań, które prowokują do głębokiego myślenia.
- Czym jest krytyczne myślenie? (teoria i diagnoza kompetencji)
- Definicje i modele krytycznego myślenia
- Rola myślenia krytycznego w edukacji wyższej
- Bariery i pułapki poznawcze (np. efekt potwierdzenia, myślenie grupowe)
- Testy i ćwiczenia diagnozujące poziom myślenia krytycznego u studentów
- Elementy metapoznania i refleksji nad własnym myśleniem
- Metody wspierające krytyczne myślenie
- Dyskusja akademicka i debata oksfordzka
- Uczenie przez pytania: pytania sokratejskie i pytania pogłębiające
- Analiza argumentów, rozpoznawanie błędów logicznych
- Praca z tekstem i źródłami – podejście interpretacyjno-krytyczne
- Tworzenie map argumentacyjnych i wizualizacja toku myślenia
- Projektowanie zajęć rozwijających myślenie krytyczne
- Tworzenie zadań problemowych i otwartych pytań
- Zastosowanie metody odwróconej klasy (flipped classroom)
- Praca z kontrowersjami i dylematami moralnymi
- Wdrażanie strategii “uczeń jako badacz”
- Integracja metody case study z krytycznym myśleniem
- Ocena i informacja zwrotna
- Kryteria oceny wypowiedzi argumentacyjnych i refleksji studentów
- Rubryki oceny myślenia krytycznego – przykłady i szablony
- Ocena formatywna vs. sumatywna w kontekście rozwijania kompetencji poznawczych
- Samoocena i ocena rówieśnicza jako narzędzia refleksji
- Informacja zwrotna jako narzędzie rozwoju myślenia
- Narzędzia cyfrowe wspierające krytyczne myślenie
- Przegląd aplikacji i platform (Miro, MindMap)
- Ćwiczenia z wykorzystaniem cyfrowych tablic i wizualizacji logicznych
- Wykorzystanie AI do modelowania dyskusji, analizowania argumentów
- Projektowanie interaktywnych materiałów dydaktycznych
- Praca z różnorodnością i inkluzywność w rozwijaniu krytycznego myślenia
- Strategie uwzględniania różnych stylów uczenia się
- Praca w grupach zróżnicowanych kulturowo i poznawczo
- Tworzenie przestrzeni dla głosu każdego studenta
- Budowanie środowiska sprzyjającego zadawaniu pytań i błędom
- otwartość na nowe metody dydaktyczne,
- gotowość do współpracy w grupie i dzielenia się doświadczeniem,
- znajomość podstawowych zasad prowadzenia zajęć akademickich.
język – polski
materiały – polski