Pobierz kartę szkolenia

Zarządzanie strategiczne uczelnią wyższą – planowanie długoterminowe, zarządzanie przez cele, tworzenie i wdrażanie strategii rozwoju

kod szkolenia: HR-Uczelnie / Strategia

Współczesne uczelnie funkcjonują w dynamicznym, niepewnym otoczeniu, wymagającym od kadry zarządzającej nie tylko znajomości specyfiki akademickiej, ale także kompetencji biznesowych i strategicznych. Skuteczne zarządzanie uczelnią oraz jej jednostkami wymaga długoterminowego planowania, umiejętności wyznaczania i realizowania celów, a także wdrażania strategii rozwoju dostosowanych do realiów szkolnictwa wyższego. Warsztat łączy praktyczne narzędzia zarządzania strategicznego, planowania i wdrażania strategii z elementami zarządzania przez cele (MBO) i zarządzania zmianą, uwzględniając specyfikę polskich uczelni oraz ich otoczenia.

W celu uzyskania informacji skontaktuj się z działem handlowym. W celu uzyskania informacji skontaktuj się z działem handlowym.

Szkolenie dla liderów uczelni oraz osób odpowiedzialnych za rozwój i planowanie strategiczne w instytucjach edukacyjnych. Uczestnicy zdobędą umiejętności w zakresie diagnozy strategicznej, budowania wizji, misji, celów oraz wdrażania strategii, dostosowanej do specyfiki szkolnictwa wyższego, wyzwań współczesnego zarządzania i dynamicznego otoczenia uczelni.

  • Poznanie narzędzi i metod planowania strategicznego oraz zarządzania przez cele w uczelni
  • Umiejętność przeprowadzenia diagnozy strategicznej i analizy otoczenia
  • Rozwój kompetencji w zakresie wdrażania i monitorowania strategii rozwoju
  • Praktyczne doświadczenie w budowaniu i komunikowaniu wizji, misji oraz celów strategicznych
  • Zwiększenie skuteczności zarządzania zespołami i projektami rozwojowymi
  • Wzrost zaangażowania i poczucia odpowiedzialności za rozwój instytucji
  1. Specyfika zarządzania strategicznego w szkolnictwie wyższym
    • Rola uczelni w otoczeniu społecznym i gospodarczym
    • Współczesne wyzwania i trendy w zarządzaniu uczelnią (VUCA/BANI)
    • Kultura organizacyjna i jej wpływ na procesy strategiczne
  2.  Diagnoza strategiczna i analiza otoczenia
  • Metody analizy otoczenia: PESTEL, STEEP, analiza interesariuszy
  • Diagnoza wewnętrzna: mocne i słabe strony uczelni, analiza VRIO
  • Warsztat: Mapowanie kluczowych wyzwań i szans rozwojowych
  1. Budowanie wizji, misji i celów strategicznych
  • Różnice między wizją, misją, strategią a planem operacyjnym
  • Tworzenie i komunikowanie wizji oraz misji uczelni
  • Metody wyznaczania celów strategicznych (SMART, OKR, MBO)
  • Praktyka: Formułowanie celów i kluczowych wskaźników efektywności (KPI)
  1.   Tworzenie i wdrażanie strategii rozwoju uczelni
  • Modele strategii (Porter, Mintzberg, Blue Ocean w realiach uczelni)
  • Przekładanie modelu biznesowego uczelni na kierunki strategiczne
  • Warsztat: Opracowanie uproszczonej strategii dla wybranej jednostki
  1. Zarządzanie przez cele i monitorowanie realizacji strategii
  • Cykl wdrożenia strategii: planowanie, realizacja, monitoring, korekty
  • Systemy monitorowania postępów i ewaluacji strategii (Balanced Scorecard, dashboardy)
  • Rola lidera i zespołów w realizacji strategii – angażowanie społeczności akademickiej
    • Praktyka: Przygotowanie harmonogramu wdrożenia i planu komunikacji
  1. Zarządzanie zmianą i budowanie zaangażowania
    • Bariery i czynniki sukcesu we wdrażaniu zmian w uczelni
    • Komunikacja strategiczna i budowanie poparcia dla strategii
    • Praca z oporem i budowanie kultury innowacyjności
    • Studium przypadku: Wdrażanie strategii w praktyce
  • Otwartość na pracę z narzędziami strategicznymi i koncepcjami biznesowymi
  • Gotowość do udziału w ćwiczeniach zespołowych i analizach przypadków
  • Mile widziane doświadczenie w zarządzaniu projektami lub zespołami

język – polski

materiały – polski