Kompetencje w zakresie innowacyjności i rozwiązywania problemów – strategiczne podejście do przyszłości w środowisku akademickim
kod szkolenia: HR-Uczelnie / Innowacyjność
W obliczu dynamicznych przemian społecznych, technologicznych i gospodarczych umiejętność generowania innowacyjnych rozwiązań oraz strategicznego myślenia staje się nieodzowna także w sektorze szkolnictwa wyższego. Uczelnie, podobnie jak inne organizacje, stoją przed wyzwaniami wymagającymi elastyczności, kreatywności i współpracy międzyzespołowej.
Szkolenie rozwija kompetencje w zakresie innowacyjnego rozwiązywania problemów oraz myślenia przyszłościowego (future thinking), osadzając je w kontekście realiów uczelni i instytucji naukowych. Uczestnicy poznają metody pracy warsztatowej, w tym design thinking i narzędzia analizy scenariuszy przyszłości, które wspierają planowanie strategiczne, projektowanie zmian oraz rozwój oferty edukacyjnej i organizacyjnej.
- kadra zarządzająca uczelnią (dziekani, kierownicy jednostek, menedżerowie projektów),
- osoby odpowiedzialne za planowanie strategiczne, rozwój oferty dydaktycznej i wdrażanie innowacji,
- liderzy transformacji organizacyjnej i inicjatyw projakościowych,
- pracownicy uczelni zainteresowani nowoczesnymi metodami rozwiązywania problemów i projektowania zmian.
- Poznanie narzędzi wspierających kreatywne i systemowe rozwiązywanie złożonych problemów w środowisku akademickim.
- Rozwinięcie umiejętności prowadzenia warsztatów zespołowych opartych na myśleniu projektowym i partycypacyjnym.
- Zdobycie kompetencji w zakresie analizowania trendów, przewidywania scenariuszy i planowania działań strategicznych.
- Wzmocnienie współpracy interdyscyplinarnej i zespołowej w procesach decyzyjnych oraz innowacyjnych.
1. Innowacyjność i rozwiązywanie problemów w świecie VUCA/BANI
- Czym są złożone problemy i jak podejść do nich nieliniowo?
- Rola lidera akademickiego w kontekście niepewności i zmienności.
- Przegląd metod wspierających kreatywność i procesy decyzyjne w uczelni.
2. Future thinking – projektowanie przyszłości uczelni zamiast reagowania
- Trendy, sygnały zmian i możliwe scenariusze rozwoju szkolnictwa wyższego.
- Narzędzia: mapa otoczenia, matryca STEEP, backcasting.
- Warsztat: „Co jeśli…?” – analiza i planowanie scenariuszy przyszłości.
- Projektowanie strategii adaptacyjnych w kontekście organizacji akademickiej.
3. Design Thinking – kreatywne podejście do wyzwań edukacyjnych i organizacyjnych
- Etapy procesu DT: empatyzacja, definiowanie problemu, ideacja, prototypowanie, testowanie.
- Praca zespołowa nad wybranym wyzwaniem z obszaru funkcjonowania uczelni.
- Zastosowanie narzędzi: karty person, mapy empatii, customer journey map.
4. Facylitacja procesów innowacyjnych w środowisku akademickim
- Rola lidera i facylitatora w moderowaniu procesów kreatywnych.
- Przykłady struktur warsztatowych (np. 5xWhy, Crazy 8, Impact/Effort Matrix).
- Praktyka: mini-warsztat prowadzony przez uczestników dla grupy.
- Otwartość na nowe podejścia do pracy koncepcyjnej
- Gotowość do udziału w aktywnych ćwiczeniach zespołowych
- Mile widziane wcześniejsze doświadczenia w projektach innowacyjnych lub wdrożeniowych
Szkolenie: polski
Materiay: polski