Problem solving w dydaktyce akademickiej – uczenie rozwiązywania złożonych problemów
kod szkolenia: HR-Uczelnie / Problem solv.
W dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości społecznej, gospodarczej i technologicznej umiejętność rozwiązywania problemów (problem solving) staje się jedną z kluczowych kompetencji XXI wieku. W kontekście szkolnictwa wyższego rośnie potrzeba tworzenia środowiska dydaktycznego, które wspiera studentów w rozwoju tej umiejętności poprzez angażujące strategie uczenia się. Szkolenie ma na celu zapoznanie kadry dydaktycznej z metodyką kształtowania kompetencji rozwiązywania złożonych problemów – od aspektów teoretycznych, przez projektowanie scenariuszy zajęć, po moderowanie procesu grupowego i ewaluację efektów.
Szkolenie skierowane jest do kadry dydaktycznej szkół wyższych, w tym wykładowców akademickich, tutorów, opiekunów kierunków oraz osób prowadzących zajęcia projektowe, warsztatowe i laboratoryjne. Program ma na celu wprowadzenie uczestników w metodykę problem solving, umożliwiając skuteczne projektowanie scenariuszy zajęć, rozwój kompetencji facylitacyjnych oraz lepsze przygotowanie studentów do wyzwań rynku pracy i społeczeństwa.
- zwiększenie skuteczności dydaktycznej poprzez stosowanie strategii aktywizujących,
- umiejętność projektowania scenariuszy zajęć opartych na rozwiązywaniu problemów,
- lepsze przygotowanie studentów do realiów rynku pracy i wyzwań społecznych,
- rozwój własnych kompetencji facylitacyjnych i dydaktycznych,
- wzrost zaangażowania studentów i rozwój ich krytycznego oraz systemowego myślenia.
1. Fundamenty problem solving w dydaktyce akademickiej
- Definicje i typy problemów dydaktycznych (otwarte/zamknięte, dobrze/niedobrze zdefiniowane)
- Rola problem solving w budowaniu kompetencji kluczowych
- Koncepcje poznawcze: metapoznanie, refleksja, transfer wiedzy
- Problem solving jako narzędzie rozwijania samodzielności
- Różnice między „uczeniem o problemach” a „uczeniem przez problemy”
2. Etapy procesu rozwiązywania problemów
- Identyfikacja i analiza problemu
- Generowanie pomysłów i selekcja rozwiązań
- Planowanie działania i testowanie rozwiązań
- Refleksja i uczenie się z doświadczenia
- Analiza studiów przypadków i przykładowych scenariuszy
3. Projektowanie scenariuszy zajęć problem solving
- Krok po kroku: jak stworzyć scenariusz zajęć z wykorzystaniem problemów
- Tworzenie problemów dydaktycznych w oparciu o realia zawodowe lub społeczne
- Stopniowanie trudności i dopasowanie do poziomu studentów
- Integracja problem solving z metodami PBL, CBL, case study
- Przykłady z różnych dziedzin akademickich
4. Moderowanie procesu rozwiązywania problemów na zajęciach
- Rola wykładowcy jako moderatora i facylitatora
- Techniki zadawania pytań wspierających myślenie krytyczne
- Praca z grupami heterogenicznymi: strategie wspierające współpracę
- Budowanie atmosfery otwartości i bezpieczeństwa dydaktycznego
- Zarządzanie dynamiką zespołu i rozwiązywanie trudności
5. Narzędzia i techniki wspierające problem solving
- Metody kreatywnego myślenia (np. Kapelusze de Bono, 5xWhy, mapa empatii)
- Wizualizacja myślenia (np. mind mapping, diagram Ishikawy)
- Narzędzia cyfrowe: Miro, Trello
- Model 4K (kreatywność, krytyczne myślenie, komunikacja, kooperacja)
- Praca w środowisku hybrydowym i online
6. Ewaluacja i refleksja nad procesem uczenia przez problemy
- Jak oceniać rozwój umiejętności rozwiązywania problemów
- Kryteria oceny procesu i efektów uczenia się
- Autorefleksja studentów – jak ją wspierać i wykorzystywać
- Feedback wspierający uczenie się
- Przykłady narzędzi ewaluacyjnych (rubryki, formularze refleksji)
- doświadczenie dydaktyczne,
- podstawowa znajomość metodyk aktywizujących,
- gotowość do pracy warsztatowej i wymiany doświadczeń,
- dostęp do przykładowych materiałów dydaktycznych (własnych lub ogólnodostępnych).
język – polski
materiały – polski