Dobrostan pracowniczy jako filar skutecznego zarządzania w środowisku akademickim
kod szkolenia: HR-Uczelnie / Dobrostan
Zmieniające się realia pracy – hybrydowe modele funkcjonowania, presja czasu, nadmiar obowiązków oraz dynamiczne środowisko decyzyjne – znacząco wpływają na zdrowie psychiczne i fizyczne kadry zarządzającej oraz zespołów pracowniczych. Dbanie o dobrostan zatrudnionych nie jest już dodatkiem, lecz koniecznością i integralnym elementem strategii zarządzania, wpływającym na efektywność, innowacyjność i zaangażowanie.
Szkolenie koncentruje się na praktycznych aspektach budowania odporności psychicznej, przeciwdziałaniu stresowi, wspieraniu zdrowia oraz wdrażaniu codziennych praktyk uważności (mindfulness). Zajęcia mają charakter uniwersalny – prezentują dobre praktyki możliwe do zastosowania w różnych kontekstach organizacyjnych, z uwzględnieniem specyfiki środowiska akademickiego.
- kadra zarządzająca uczelni (rektorzy, dziekani, dyrektorzy administracyjni, kierownicy jednostek),
- liderzy zespołów dydaktycznych, naukowych i administracyjnych,
- osoby odpowiedzialne za HR, wellbeing i strategię organizacyjną,
- wszyscy pracownicy uczelni zainteresowani rozwijaniem kultury dobrostanu.
- Zrozumienie znaczenia dobrostanu psychofizycznego jako czynnika skutecznego i odpowiedzialnego zarządzania w środowisku uczelni.
- Nauka rozpoznawania objawów przeciążenia i wypalenia zawodowego wśród pracowników naukowych, dydaktycznych i administracyjnych oraz u siebie.
- Zdobycie narzędzi wzmacniających odporność psychiczną i emocjonalną liderów, zespołów akademickich i pracowników uczelni.
- Zdobycie umiejętności wdrażania prostych, codziennych praktyk wspierających zdrowie, równowagę i uważność w pracy akademickiej.
- Rozwinięcie postawy przywództwa opartego na trosce, empatii i sprawczości w relacjach ze społecznością akademicką.
1. Dobrostan jako kapitał strategiczny
– Wprowadzenie do koncepcji dobrostanu – wpływ na efektywność, zaangażowanie, innowacyjność. Przegląd modeli (PERMA, job crafting, modele odporności psychicznej).
Ćwiczenie: Autoocena stylu zarządzania w kontekście wspierania dobrostanu.
2. Odporność psychiczna lidera i zespołu
– Czym jest odporność psychiczna? Jak ją rozwijać w środowisku niepewności i presji?
Warsztat: Praca z modelem 4C (control, commitment, challenge, confidence).
3. Zarządzanie stresem i dobrostan psychiczny w środowisku akademickim
– Źródła stresu w środowisku pracy, mechanizmy radzenia sobie, budowanie wsparcia systemowego.
Ćwiczenia: Mapowanie stresorów i zasobów – indywidualnych i organizacyjnych.
4. Zdrowie fizyczne jako podstawa odporności organizacyjnej
– Rola snu, odżywiania, ruchu i ergonomii w kontekście funkcjonowania poznawczego i emocjonalnego.
Moduł interaktywny: „Mikronawyki” – wdrażanie małych zmian w rytmie pracy.
5. Mindfulness i samoregulacja jako praktyka codzienna
– Praktyki uważności wspierające koncentrację, elastyczność poznawczą, odporność emocjonalną.
Warsztat: Ćwiczenia oddechowe i praktyka uważności (mindful leadership).
6. Dobrostan zespołowy – jak go wspierać jako lider
– Tworzenie środowiska bezpiecznego psychologicznie. Jak wprowadzać zmiany bez oporu.
Case study + dyskusja: Strategie wdrażania kultury dobrostanu w praktyce zarządczej.
- Gotowość do autorefleksji i pracy w grupie
- Chęć eksperymentowania z nowymi technikami (np. ćwiczenia oddechowe, krótkie praktyki uważności)
- Nie jest wymagana wcześniejsza wiedza specjalistyczna
Szkolenie: polski
Materiały: polski