Pobierz kartę szkolenia
Mikropoświadczenia w szkolnictwie wyższym – projektowanie, wdrażanie i wykorzystanie dydaktyczne
kod szkolenia: HR-Uczelnie / Mikropośw.
Współczesne szkolnictwo wyższe stoi przed wyzwaniami związanymi z potrzebą większej elastyczności, personalizacji kształcenia i dostosowania programów do dynamicznie zmieniającego się rynku pracy. Mikropoświadczenia (micro-credentials) to innowacyjne, krótkie formy potwierdzania wiedzy, umiejętności i kompetencji, które mogą uzupełniać tradycyjne ścieżki kształcenia akademickiego i wzmacniać profil absolwenta. Szkolenie ma na celu wsparcie kadry dydaktycznej w projektowaniu i wdrażaniu mikropoświadczeń w dydaktyce akademickiej – zarówno w ujęciu strategicznym, jak i operacyjnym. Uczestnicy poznają praktyczne narzędzia oraz międzynarodowe standardy w tym zakresie.
- Kadra dydaktycznauczelni wyższych.
- koordynatorzy programów studiów.
- Osoby odpowiedzialne za rozwój jakości kształcenia.
- Zrozumienie roli mikropoświadczeń w nowoczesnym ekosystemie edukacyjnym.
- Umiejętność projektowania mikropoświadczeń dostosowanych do własnych zajęć.
- Poznanie narzędzi cyfrowych umożliwiających wdrażanie mikropoświadczeń (w tym odznaki cyfrowe).
- Usprawnienie procesu oceny osiągnięć studentów.
- Zwiększenie atrakcyjności i elastyczności oferty dydaktycznej uczelni.
- Wzmocnienie relacji z otoczeniem społeczno-gospodarczym poprzez mikropoświadczenia branżowe.
- Mikropoświadczenia – czym są i jaką pełnią rolę
- Definicja mikropoświadczenia i różnice względem tradycyjnych form certyfikacji
- Międzynarodowe podejścia (np. UE, UNESCO)
- Mikropoświadczenia a lifelong learning i potrzeby rynku pracy
- Przykłady zastosowań w edukacji i poza nią
- Projektowanie mikropoświadczenia – od idei do efektów uczenia się
- Identyfikacja potrzeb edukacyjnych i celów
- Opis efektów uczenia się zgodnych z ramami kwalifikacji (np. PRK, EQF)
- Powiązanie z kursami, modułami i aktywnościami dodatkowymi
- Praca z Bloomem i deskryptorami poziomów zaawansowania
- Walidacja i weryfikacja osiągnięć
- Jak skutecznie mierzyć efekty uczenia się
- Projektowanie zadań zaliczeniowych i ocenianie kompetencyjne
- Praca z rubrykami oceny
- Rola autoewaluacji i informacji zwrotnej
- Mikropoświadczenia cyfrowe – narzędzia i platformy
- Przegląd popularnych narzędzi (Open Badge Factory, Moodle, Credly, Badgr)
- Jak zaprojektować atrakcyjne cyfrowe odznaki (digital badges)
- Interoperacyjność i standardy Open Badges
- Wdrażanie mikropoświadczeń w środowisku cyfrowym uczelni
- Integracja mikropoświadczeń z programem studiów i praktyką dydaktyczną
- Mikropoświadczenia jako część modułów obowiązkowych lub opcjonalnych
- Integracja z metodami aktywizującymi (PBL, CBL, case study, tutoring)
- Mikropoświadczenia a portfolio studenta
- Praca projektowa: koncepcja własnego mikropoświadczenia
- Promocja i uznawalność mikropoświadczeń
- Jak komunikować wartość mikropoświadczeń studentom i interesariuszom
- Współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym uczelni
- Tworzenie ścieżek mikropoświadczeń i systemów uznawania kompetencji
- Etyka i jakość w systemie mikropoświadczeń
- podstawowa orientacja w zakresie dydaktyki akademickiej,
- doświadczenie w prowadzeniu zajęć dydaktycznych lub projektowaniu modułów,
- gotowość do pracy warsztatowej i testowania nowych rozwiązań.
język – polski
materiały – polski