Kategorie szkoleń | Egzaminy | Kontakt

Odpowiedzi (2)

  • 0

Jak to - co dalej? Sięgamy do nieba :D

 

Panie Michale, konkretniej zatem. 

O ile ścieżka Lifecycle kontynuuje ten rys edukacji, który zaproponowało szkolenie Foundation, czyli po kolei fazy cyklu życia usługi, o tyle Capability skupia się na procesach powiązanych ze sobą wejściami, wyjściami i wyzwalaczami (triggers), mniej skupiając się na arbitralnym i teoretycznym podziale na fazy. 

OSA - Operational Support and Analysis - skupia się na eksploatacji, ale także na interakcji między eksploatacją a przekazaniem usług, które jest klarowne jeśli przypomni się sobie cykl życia incydentów i problemów ze szkolenia Foundation - wiele z nich kończy się w końcu Wnioskiem o Zmianę. 

RCV - Release, Control and Evaluation - jest prawdopodobnie najbardziej skupiony na jednej fazie, gdyż podejmuje temat zarządzania zmianą, wdrożenia wydań, zarządzania konfiguracją, oraz pogłębia temat ewaluacji i testowania usług i oceny zmiany, które na poziomie Foundation były jedynie zasygnalizowane. 

SOA - Service Offerings and Agreements - zgodnie z nazwą, skupia się na tych aspektach dostarczania usługi, które wymagają negocjowania umów, uzgodnień, zarówno z klientami jak dostawcami. Skupia się na portfelu i katalogu, zarządzaniu poziomem świadczenia usług (SLM) i zarządzaniu relacjami z biznesem (BRM). 

PPO - Planning, Protection and Optimization - skupia się na procesach gwarancyjnych, ale także na zarządzaniu popytem. Wszystko co służy jako źródło doskonalenia, parametrów i metryk usługowych jest przedmiotem tego szkolenia. 

 

Jak do tego podchodzić? Ścieżka Lifecycle jest świetną ścieżką dla teoretyków, osób które jeszcze nie mają mocno zarysowanej specjalności w modelu usługowym i chcą pogłębić swoją wiedzę, lub przewidują w pewnej przyszłości zainteresowanie którymś aspektem ITSM. Przejście całej ścieżki dla wielu zdaje się prostsze, gdyż podążamy starym, dobrym schematem, znanym z Foundation. 

Z kolei Capability skupia się na czynnościach zbliżonych do siebie charakterem, niekoniecznie z tej samej fazy. Tę ścieżkę wybierają zazwyczaj praktycy, ludzie o mocno określonych ścieżkach kariery, którzy na co dzień zmagają się z konkretnymi wyzwaniami, czy to w obszarze eksploatacji (OSA - Servcie Deski, nadzór operacyjny, funkcje), przekazania (RCV - zmianowcy, wdrożeniowcy, analitycy informatyczni), projektowania (PPO - rozwój biznesu, analiza usług, tworzenie rozwiązań, programowanie) czy strategii (SOA - managerowie poziomów mid i top, handlowcy, konsultanci, managerowie usług i marek). Różnica jest też taka, że o ile w ścieżce Lifecycle mamy osobne szkolenie dla CSI (ustawiczne doskonalenie usług), elementy CSI w Capability podzielone są między 4 szkolenia. 

 

Obie ścieżki to metoda na zdobycie wiedzy z pięciu książek ITIL-owych, a zatem poziom wiedzy na końcu jest taki sam. Odradza się też mieszanie ścieżek. Ale porządek zdobywanej wiedzy jest w istocie inny. Moja rada - jeśli wiedza potrzebna jest na tu i teraz, polecam Capability. Jeśli planujemy długoterminowy rozwój, bez precyzyjnej specjalizacji, przynajmniej w najbliższej przyszłości - Lifecycle

 

  • Odpowiedział
  • @ | 03.08.2015
  • TRENER ALTKOM AKADEMII
  • 0
Rafał_Woźniak_69
  • Odpowiedział
  • @ Rafał_Woźniak_69 | 21.05.2016
    • laureat
    • 6
    • 1
    • 12