Kategorie szkoleń | Egzaminy | Kontakt
  • 3
  • 5
  • 284

Odpowiedzi (3)

  • 2

 Motywowanie to piękna sztuka dodawania energii. Jeśli wiem, że mój szef jest zadowolony z jakości mojej pracy, to ja mam większy zapał i chęć do jej wykonywania. 

 

Motywowanie pracowników powinno być nastawione na długoterminowe działanie. Szef, dla którego motywowanie wiąże się jedynie z pieniędzmi, przykro mi, ale nie będzie skuteczny. Mało tego, prawdopodobnie w niedługim czasie zabraknie mu „środków” motywowania.

 

Nikt z czytelników nie zaprzeczy, że pieniądze w życiu są bardzo ważne. Nasi pracownicy mają rodziny, kredyty i wiele innych potrzeb do zaspokojenia, do których niezbędne im są pieniądze. Zatem pieniądze to motywator dobry, ale krótkotrwały. Premie cieszą, dopóki widać je w portfelu.

 

Dwie sytuacje z doświadczenia zawodowego pokazały mi, że często bardziej skutecznym i trwalszym motywatorem od pieniędzy są alternatywne, kreatywne rozwiązania.

 

Zarządzając placówką bankową jednego z polskich banków, usłyszałam od kolegów Dyrektorów zarządzających pozostałymi oddziałami, że nie warto angażować się w organizację różnego typu imprez zespołowych (np. tzw. spotkań opłatkowych), gdyż pracownicy oddziałów mają rodziny, obowiązki i nie będą chcieli poświęcać czasu prywatnego na pracę. Informacja była dla mnie dosyć zaskakująca, gdyż wywodziłam się ze środowiska pracy, które nigdy nie miało z tym problemu. Postanowiłam jednak spróbować. Zorganizowałam spotkanie mojego zespołu, na którym przedstawiłam, jak bardzo ich cenię i zależy mi na pracy zespołowej. Powiedziałam o pomyśle spotkania opłatkowego i propozycji zespołowego przygotowania poczęstunku. Jakież było moje zaskoczenie, kiedy to mój zespół zapalił się do pomysłu. Pracownicy nie robili żadnych problemów, wręcz przeciwnie, z ochotą podzielili się pracami kulinarnymi, każdy coś od siebie dał. To była najpiękniejsza Wigilia zawodowa, jaką miałam! Wiem, że moi pracownicy do tej pory ją wspominają, choć nasze drogi zawodowe już się rozeszły.

 

Jak widać na powyższym przykładzie, motywowanie to także relacje z szefem i współpracownikami. Pracownik wie, że musi pracować, ale jeśli robi to w zespole, w którym dobrze się czuje oraz ma szefa, który go docenia, praca będzie łatwiejsza.

 

Druga sytuacja, która otworzyła mi oczy, dotyczyła jednego z uczestników mojego szkolenia z „Motywowania Pracowników”. Kiedy rozmawialiśmy o błędach w motywowaniu, opowiedział taką historię. Któregoś dnia spostrzegł na swoim rachunku bankowym przypływ 500 zł gotówki. Zdziwił się bardzo, gdyż przelew go zaskoczył. Okazało się, że źródłem przelewu była firma, w której pracował. Nie został jednak poinformowany, czego dotyczył przelew. Zaczął dzwonić i dopytywać, skąd i dlaczego otrzymał pieniądze. Po wykonaniu kilku telefonów do centrali firmy, dowiedział się, że otrzymał nagrodę finansową od Prezesa firmy za całokształt pracy. Firma zapomniała tylko, żeby go o tym poinformować…

Co z tego wynika?

 

Historia ta pokazuje, że czasem to, co powinno nas cieszyć, może nas zasmucić. Uczestnik mojego szkolenia wyraźnie opowiadał tą sytuację z żalem. Nagroda – dana w dobrej wierze – spowodowała, że pracownik poczuł się dotknięty i niedoceniony.

 

Szefie, pamiętaj, że to nie pieniądze motywują, tylko sposób, w jaki je wręczysz. Zrób wokół zdarzenia odpowiednią oprawę. Użyj odpowiednich słów. Wręcz nagrodę tak, jak sam chciałbyś nią zostać obdarowany. Doceń pracownika i jego osiągnięcia. 

Powiedz, co dobrego otrzymujesz od pracownika, jakie jego działanie skłoniło Cię do wręczenia mu nagrody.

 

Długoterminowe motywowanie pracowników to przede wszystkim motywowanie pozafinansowe. To chociażby słowa, jakie wypowiadasz do swojego pracownika. Nie oszczędzaj na pochwałach i na tak oczywistych słowach: „dziękuję…”, „doceniam…”.

 

Mój Klient zacytował mi kiedyś słowa, z którymi bardzo się utożsamiam:

 

„Kto lubi swoją pracę, nigdy nie będzie pracował”

 

Ta sentencja to przede wszystkim apel do przekonań samego pracownika, ale tak naprawdę dużo przekonań tworzy się na podstawie opinii przełożonego na temat naszej pracy. Jeśli wiem, że mój szef jest zadowolony z jakości mojej pracy, to ja mam większy zapał i chęć do jej wykonywania. Przyjemniej się pracuje, będąc akceptowanym.

  • Odpowiedział
  • @ | 06.10.2014
  • TRENER ALTKOM AKADEMII
  • 3

Zgadzam się całkowicie z powyższą opinią. Wiele zależy od kultury organzacyjnej firmy, od sposobu przewodzenia ludźmi. Dobry menedżer potrafi umiejętnie  dobrać zespół pracowniczy pod kątem wiedzy, doświadczenia, umiejętności i kwalifikacji oraz cech interpersonalnych. Dobry menedżer to osoba, która potrafi słuchać swoich pracowników, znajduje potrzebny dla nich czas, potrafi ich sprawiedliwie ocenić, podziękować za ich spostrzeżenia. Jednym słowem: zna swój zespół i jego oczekiwania, jak i potrzeby. W budowaniu zaangażowania pracowniczego przede wszystkim liczy się sprawiedliwość i jasno sprecyzowany zakres obowiązków i praw oraz zdefiniowany cel. Rezultat wykonywanej pracy w dużej mierze uwarunkowany jest możliwościami, zdolnościami oraz kwalifikacjami pracowniczymi. Oznacza to, iż powierzone pracownikowi zadania muszą korelować z kompetencjami pracowniczymi, oczekiwaniami i wartościami, poprzednimi doświadczeniami. Oprócz wymienionych powyżej środków motywacyjnych - dużą rolę w budowaniu zaangażowania odgrywa atmosfera pracy- work life a balance, czyli zrównoważenie między życiem zawodowym a osobistym pracownika, elastyczny czas pracy, elastyczny sposób ubierania się, możliwość awansu i rozwoju, lokalizacja miejsca pracy, incentive travel, czyli podróże motywacyjne, delegowanie zadań, pakiety na siłownię czy basen, pakiety medyczne, roczny płatny urlop, polityka prorodzinna firmy, warsztaty z udziałem znanych osobowości bądź celebrytów, bony zakupowe w ekologicznych sklepach, zachęcanie klientów do opiniowania pracowników, organizacja regularnych zebrań pracowniczych, podczas których należy wyróżnić pracę poszczególnych osób - pochwała publiczna również z wykorzystaniem Intranetu, kartki okolicznościowe adresowane do rodzin pracowników, konkurs "pracownik miesiąca", gdzie główną nagrodą może być najlepsze miejsce parkingowe, szkolenia czy konferencje itp. Tak naprawdę środków jest dużo, pomocne także będzie zarządzanie przez cele z ukierunkowaniem na wartości firmy.

  • Odpowiedział
  • @ | 12.01.2015
  • TRENER ALTKOM AKADEMII
  • 0
  • Odpowiedział
  • @ | 28.02.2015
  • TRENER ALTKOM AKADEMII