Kategorie szkoleń | Egzaminy | Kontakt
  • 1
  • 1
  • 275

Odpowiedź (1)

  • 3

Pani Sabino,

odpowiadając z możliwie najszerszej perspektywy na Pani pytanie - różnice, które przyniosła wersja 3. i jej aktualizacja z 2011 roku są spore  na powierzchni, ale fundamentalnych zmian w terminologii nie ma - zmienił się wygląd, relacje między procesami, doszło trochę nowego słownictwa, ale to wciąż ten sam model. Oznacza to, że w praktyce nie istnieje żadna przeszkoda we współpracy z osobami praktykującymi ITIL według wersji 2. 

 

Największą różnicą między v2 a v3 jest szerokie ujęcie. Najlepiej obrazuje do porównanie graficznej reprezentacji obu modeli: 

 

Wersja 2. 

 

 

Wersja 3. 

 

 

Jak widać, ITIL w wersji 2. pojmował Zarządzanie Usługami IT jako statyczny interfejs między technologią a biznesem. Procesy wewnątrz podporządkowane były dwóm przeznaczeniom - Service Delivery i Service Support. Nazwy, jak zapewne pamięta Pani ze szkolenia, potrafią być mylące. Service Delivery, które przetłumaczylibyśmy jako "dostarczanie usług", w rzeczywistości składało się z procesów, które w wersji trzeciej zgrupowane są w module Projektowania Usługi i Strategii Usługi. Tymczasem Service Support, czyli "wsparcie usługi", składało się między innymi z zarządzania incydentami i problemami, czyli z procesów w wersji trzeciej stanowiących moduł Eksploatacji Usług. 

Dodatkowo wersja 3. wprowadziła moduł Ustawicznego Doskonalenia Usług, który spaja cały Cykl Życia Usługi w samodoskonalący się krąg. 

 

Wymieniać można dalej - w wersji 3. ITIL-a stworzyła proces Zarządzania Wiedzą, który wyrasta daleko poza np. zarządzanie solucjami incydentów, będące nieodłączną częścią Zarządzania Incydentem. Proces ten opiera się na modelu DIKW i pokazuje jak zarządzanie usługami może ewoluować z poziomu pracy na informacji, czy danych do poziomu wiedzy i mądrości. 

Różnice między wersjami ITIL-a są spore, ale wynikają z faktu, że najlepsze praktyki podlegają ciągłym usprawnieniom. Inne ułożenie procesów na mapie Cyklu Życia Usługi, dodanie kilku nowych, czy inne zgrupowanie tych istniejących to zmiany znaczące, ale jeszcze ważniejsze jest to, co zmianie nie uległo - definicje procesów, ich przeznaczenie, interakcje między nimi i idea modelu. 

Warto też dodać, że przy wersji 3. twórcy ITIL-a dbali o unikanie konfliktów z poprzednią wersją, aby praktykujący Zarządzanie Usługami IT nie musieli zmieniać nawyków i wypracowanych ścieżek działania. Na wersję 3. można zatem patrzeć jak na zmianę organizacji informacji i dodanie wielu nowych, ale nikt, kto praktykuje np. Zarządzanie Zmianą czy Problemem pod dyktando wersji 2., nie będzie miał problemów z pracą w modelu ITIL v3. 

  • Odpowiedział
  • @ | 26.05.2014
  • TRENER ALTKOM AKADEMII