Kategorie szkoleń | Egzaminy | Kontakt
  • 2
  • 2
  • 109

Próbuję ustalić wszystkich możliwych interesariuszy projektu, wraz z ich charakterystyką, rolą w projekcie, jak i wzajemnym wpływem.

Pominę najważniejszych i oczywistych w projekcie Sponsor, Użytkownik, Dostawca. Zastanawiam się nad opisaniem:

- osób, które będą korzystać z narzędzia (klienci zewnętrzni) bez których projekt nie ma racji bytu - nie wiedzą o projekcie - korzystają z wdrożenia narzędzia, które jest ważnym etapem projektu;
- partnerów projektu/patronów projektu - nie zobaczą nawet karty projektu ale będą mieli wpływ na ostatnie dwa etapy prac;
- konkurencja - planuję wizyty studyjne, mogą mieć wpływ na przebieg projektu (dobre praktyki, inspiracja itp.);
- media - skoro projekt przewiduje promocję medialną, bez której nie znajdę klientów do realizacji etapu.

Jak opisujecie takich interesariuszy, o kim zapomniałam?

Z góry dziękuję.

Anna_Diana_Trojanowska
  • Zapytał
  • @ Anna_Diana_Trojanowska | 14.03.2017
    • 1
    • 0
    • 3

Odpowiedzi (2)

  • 1

Witaj!

Nie napisałaś zbyt wielu szczegółów, co wymusza odpowiedź na wysokim poziomie ogólności.

PRINCE2 mówi o trzech stronach interesariuszy: Biznes, Użytkownik, Dostawca, których interesy powinny być reprezentowane w Komitecie Sterującym.

Identyfikacji interesariuszy można dokonać na wiele sposobów np. to osoby, które mogą:

  1. wspierać lub negować projekt,
  2. zyskać lub stracić coś przez projekt,
  3. postrzegać projekt jako zagrożenie lub czynnik umacniający ich pozycję,
  4. być aktywnymi zwolennikami lub blokować projekt i utrudniać jego postępy.

Kroki:

  1. Zidentyfikować - kto?
  2. Przeanalizować - co?
  3. Określić strategię zaangażowania - jak?
  4. Zaplanować zaangażowanie - kiedy?
  5. Zaangażować.
  6. Dokonać pomiarów efektywności.

 

Można identyfikować przez inny podział:

1. Interesariusze w strukturze zarządzania projektem - tutaj przytoczyłaś Użytkownika i Dostawcę - warto jednak pamiętać, iż w Komitecie powinien być Główny Dostawca(cy) oraz Główny Użytkownik(cy), a sami dostawcy mogą być w zespołach projektowych, użytkownicy zaś np. we wsparciu.

Dodatkowo możemy umieścić ich w zespole wsparcia (np. prawnik, księgowa, informatyk, inspektor nadzoru budowlanego dla budowy, dla wesela - świadkowa etc.) i ew. nadzorze projektu jeśli wymagany.

2. Interesariusze spoza struktury zarządzania projektem.

Kolejny możliwy podział - ze względu na cykl życia projektu - inni będą interesariusze przy definiowaniu projektu na etapie jego przygotowania i inicjowania, inni w trakcie realizacji, a inni po zakończeniu projektu.

Warto mieć na uwadze korzyść jaką ma przynieść realizacja projektu, a ta wg PRINCEa najczęściej wydarza się po projekcie.
Przykładowo w przypadku systemu informatycznego trzeba uwzględnić pracowników działu IT jako interesariuszy, którzy będą mieli za zadanie utrzymać system, a wcześniej się do tego przygotować i ew. nabyć odpowiednią infrastrukturę czy kompetencje.

Jeśli chodzi o promocję i media, dobrze byłoby stworzyć strategię oraz kompozycję marketingową (marketing mix), a następnie odpowiednie kampanie, ale to w zależności od skali może być już nawet osobnym projektem.
W ramach prowadzonych prac powinna zostać przeprowadzona możliwie dokładna segmentacja rynku, która opisze możliwie dokładnie adresatów produktów projektu.

Pośród interesariuszy - o czym się czasem zapomina, a co jest niezwykle ważne szczególnie w przypadku "własnego startupa"- jest też prywatne otoczenie - tj. m.in. rodzina pomysłodawcy. Ponoć PM-owie są grupą z wysokim odsetkiem rozwodów.

Jeśli chodzi o opisywanie - ja preferuję poprzez narzędzia rekomendowane w ramach zarządzania ryzykiem.
Po identyfikacji interesariuszy, analizuję każdego jako potencjalny czynnik ryzyka i na tej podstawie identyfikuję szanse i zagrożenia i zarządzam już jak ryzykiem.

Pozdrawiam!

 

 

Wiktor_Wiekiera_
  • Odpowiedział
  • @ Wiktor_Wiekiera_ | 24.03.2017
    • 1
    • 0
    • 1
  • 1

Cześć.

Ze skąpego opisu mogę jedynie wnioskować o zakresie ewentualnych interesariuszy, więc odpowiem rozszerzając temat o kilka aspektów, które warto brać pod uwagę, nie starając się nawet wyczerpać tematu (wówczas powstałby całkiem spory elaborat).

Jeśli realizujesz projekt dla klienta zewnętrznego, to dużo zależy od jago spojrzenia na zaangażowanie poszczególnych interesariuszy. Niestety, praktyka pokazuje, że wielu klientów nie zarządza zmianą w organizacji i nie tylko nie komunikuje, ale wręcz nie chce komunikować i konsultować szeroko wdrażanej zmiany. Najczęściej tak bywa z wdrażaniem narzędzi automatyzujących pracę i wprowadzających ład zarządczy w skostniałych i nieefektywnych spółkach.

Jeśli jednak twój klient ma otwarty pogląd na zarządzanie zmianą, wówczas warto pokusić się o zaangażowanie w komunikację wszystkich docelowych użytkowników po stronie klienta (końcowych, utrzymanie itp.). Jeśli chodzi o media, czy też propagowanie produktu na zewnątrz organizacji klienta (do konsumentów, klientów B2B), to tak jak wspomniał kolega powyżej, powinno to być odrębnym zadaniem w ramach planu marketingowego, a poza tym leży w gestii klienta, więc tutaj komunikacja PM powinna kończyć się na poziomie klienta.

Odrębną kwestią jest uwzględnienie pośród interesariuszy grup społecznych, organizacji, fundacji itp. - słowem kontekstu społecznego - ale to ma zastosowanie przede wszystkim do projektów ze sfery budżetowej, co Ciebie, jak podejrzewam, nie dotyczy.

Nie jestem pewien czy dobrze zrozumiałem ideę twojego projektu. Pomocne byłoby, gdybyś napisała jego krótką charakterystykę: co, dla kogo, cel, kontekst.

Pozdrawiam.
MS.

Michał_Szałkowski
  • Odpowiedział
  • @ Michał_Szałkowski | 13.04.2017
    • 2
    • 0
    • 3