Kategorie szkoleń | Egzaminy | Kontakt

Odpowiedź (1)

  • 6

Zgodnie z art. 94 par.2 Kodeksu pracy "mobbing oznacza działania lub zachowania dotyczące pracownika lub skierowane przeciwko pracownikowi, polegające na uporczywym i długotrwałym nękaniu lub zastraszaniu pracownika, wywołujące u niego zaniżoną ocenę przydatności zawodowej, powodujące lub mające na celu poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie go lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników. "

Monika Wacikowska – ekspert z zakresu prawa pracy, z Departamentu Prawnego Głównego Inspektoratu Pracy mówi o mobbingu: "Mobbingiem może być zatem ciągłe krytykowanie wykonywanej przez pracownika pracy lub jego życia prywatnego, poniżanie go, rozsiewanie ośmieszających go plotek, agresywne reagowanie na jego uwagi, ustne groźby i pogróżki, zmuszanie go do wykonywania prac uwłaczających jego godności osobistej, „bezsensownych” lub przerastających możliwości i kompetencje pracownika. Mobbingiem może być również niedawanie pracownikowi żadnych zadań do wykonania lub po prostu traktowanie go „jak powietrze”."
 
Sytuacje sprzyjające powstawaniu mobbingu

Jedną z przyczyn nasilania się mobbingu może być bezrobocie. Bywa, że pracodawcy stosują praktyki mobbingowe, aby motywować.  Takie podejście powoduje, że pracownicy także stosują mobbing. Bywa, że mobbingowanie pracowników jest po prostu sposobem na podniesienie własnej wartości w oczach innych lub na ukrycie własnej niekompetencji.

Mobbing w każdej swej odsłonie jest zatem zjawiskiem patologicznym, u podnóża którego leżą złe relacje interpersonalne.

• Jak pracodawca może chronić pracowników przed działaniami mobbingowymi?

Pracodawca ma obowiązek prawny, aby przeciwdziałać praktykom mobbingowym. Działania chroniące pracowników przed mobbingiem mogą polegać na jasnym określeniu porządku pracy, zasad podległości i współpracy, podejmowania decyzji i rozwiązywania konfliktów oraz określeniu możliwych kar wobec sprawców przemocy psychicznej. Mogą polegać również, co chyba wydaje się najważniejsze, na prowadzeniu akcji uświadamiających pracownikom, czym jest mobbing i jakie niesie ze sobą zagrożenia. Pracodawca może również zobowiązać wszystkich pracowników do zgłaszania wszelkich zauważonych objawów mobbingu. Może także powołać wewnątrzzakładową organizacji pracowniczą, która miałaby zająć się prowadzeniem wszelkiego rodzaju akcji mających na celu zapobieganie mobbingowi, np. tzw. komisji antymobbingowych [Źródło: Infor, artykuły prawne].

Sposoby przeciwdziałania stwierdzonym przypadkom mobbingu.

Pracodawca może korzystać z pomocy mediatora, np. osoby wyznaczonej spośród pracowników lub nawet spoza zakładu pracy. Może zapewnić pomoc osobie poszkodowanej na skutek praktyk mobbingowych, np. pomoc psychologa, psychiatry, prawnika.
W przypadku stwierdzenia, że pracownik stosuje mobbing w stosunku do innego pracownika czy pracowników, pracodawca może ukarać pracownika karą porządkową, rozwiązać umowę o pracę za wypowiedzeniem z powodu stosowania praktyk mobbingowych lub nawet rozwiązać stosunek pracy bez wypowiedzenia z winy pracownika – stosowanie mobbingu może być bowiem uznane za ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych.
  • Odpowiedział
  • @ | 13.05.2014
  • TRENER MODERATOR ALTKOM AKADEMII