Kategorie szkoleń | Egzaminy | Kontakt
  • 2
  • 4
  • 45

Jak przekonać osoby zaangażowane w realizację projektu do rejestrowania doświadczeń (żeby nie był to tylko przykry obowiązek, zwłaszcza w dobie wszechogarniającej konkurencji na rynku pracy)?

AniaS
  • Zapytał
  • @ AniaS | 02.12.2016
    • 6
    • 0
    • 2

Odpowiedzi (2)

  • 5

Dobre pytanie. :)

Kierownik Projektu, w którym brałam udział, skarżył się, że jak przyszedł do pracy w firmie, w której pracuję i chciał przejrzeć doświadczenia z poprzednich projektów prowadzonych przez jego poprzedników - nie było takowych dokumentów, w ogóle nie istniały. Wyjaśnił nam, że odgrywają kluczową rolę w tzw. uczeniu się na błędach i to, że ich wcześniej nie wymagano, jest nie do pomyślenia.

Według mnie, teoretycznie najłatwiejszym (bo wykorzystującym autorytet formalny) sposobem jest, oczywiście, wymaganie takowego dokumentu jako np. elementu zakończenia projektu, ale to nie gwarantuje, że dokument ten, prócz tego, że istnieje, bo taki był wymóg, rzeczywiście zawiera cenne uwagi i przemyślenia, tym samym jest wartością dodaną.

Jednym ze sposobów na zachęcenie do należytego, skrupulatnego i dokładnego zapisywania doświadczeń może być omówienie z osobami, które powinny taki dokument tworzyć, jego kluczowej roli oraz danie im do zrozumienia, że zostanie on wnikliwie przeanalizowany (przez np. Komitet Sterujący), czyli nie będzie jednym z 1000 dokumentów, których się wymaga, a i tak nikt ich nie czyta.

Poza tym, można spróbować uświadomić osobom odpowiedzialnym za rejestrowanie doświadczeń, iż po części wzbogacą one i swój zakres wiedzy w dziedzinie zarządzania projektami. Można w tym celu zaproponować zorganizowanie sesji podsumowującej dany etap projektu czy sam projekt, podczas której osoby zaangażowane mogłyby przeprowadzić burzę mózgów na temat tego, co i jak można jeszcze ulepszyć/czego można uniknąć, itp., bazując właśnie na tym dokumencie.

 

Karolina_Papros
  • Odpowiedział
  • @ Karolina_Papros | 05.12.2016
    • 1
    • 0
    • 2
  • 2

Karolina wskazała najistotniejsze argumenty przekonujące do poważnego traktowania Raportu Doświadczeń. Dobry Kierownik Projektu wie jednak, do czego służą mu raporty z poprzednich projektów i jakich raportów mu brakowało, kiedy przygotowywał się do kolejnego projektu. Moim zdaniem praktyka nie trzeba przekonywać do ich tworzenia. Oczywiście przy założeniu, że poważnie i rzetelnie podchodzi on do swojej pracy.

Z moich obserwacji: organizacja może wpłynąć na gotowość tworzenia rzetelnych Raportów Doświadczeń poprzez wspieranie ich wykorzystania. Stworzenie repozytorium raportów, ich odpowiednie tagowanie i opisywanie, wprowadzenie obowiązującego formatu/zawartości, ułatwienia w dostępie - to sposoby promowania wykorzystywania, a co za tym idzie - tworzenia sensownych i wspierających raportów.

  • Odpowiedział
  • @ | 06.12.2016
  • TRENER ALTKOM AKADEMII