O efektywności sprzedaży mówi się bardzo wiele. Wymienia się setki czynników wpływających na sprzedaż. Czy wiadomo, które z nich są najważniejsze? Jeśli tak, to jakie?
O efektywności sprzedaży mówi się bardzo wiele. Wymienia się setki czynników wpływających na sprzedaż. Czy wiadomo, które z nich są najważniejsze? Jeśli tak, to jakie?
Bardzo dziękuję za pytanie. Na ten temat wiadomo zrobiono bardzo dużo badań, na podstawie meta-analiz sprawa przedstawia się następująco:
Według najnowszego opracowania Verbeke i współpracowników na efektywność sprzedaży wpływają następujące czynniki:
Zgodnie z opisywanymi badaniami siła wpływu każdego czynników była stosunkowo podobna. Tak zwane standaryzowane współczynniki regresji beta wahały się w granicach od 0,23 do 0,28. Oczywiście w przypadku niejasności roli współczynnik ten był negatywny. To znaczy, że im większa niejasność roli tym gorsze wyniki sprzedażowe.
Należy nadmienić, że w opisywanych analizach autorzy brali pod uwagę ponad 268 badań prowadzonych na 79747 osobach z 4317 firm. Badania pochodziły z lat 1982-2008. Możemy zatem założyć, że są to wyniki stosunkowo rzetelne i odzwierciedlają aktualną wiedzę na temat czynników wpływających na sprzedaż.
Oryginalny artykuł:
Verbeke, W., Dietz, B., & Verwaal, E. (2011). Drivers of sales performance: a contemporary meta-analysis. Have salespeople become knowledge brokers?.Journal of the Academy of Marketing Science, 39(3), 407-428.