Czy jest to możliwe? Czy zadziała motywacja wewnętrzna?
Czy jest to możliwe? Czy zadziała motywacja wewnętrzna?
Z pewnością wiele razy niejeden menedżer sprzedaży zastanawiał się, jak powinien wyglądać zespół sprzedażowy oraz zadawał sobie pytania, co powoduje, że jedne zespoły odnoszą sukcesy, a inne nie. Wśród takowych pytań może pojawić się podejście, w którym NIE premiuje się za osiągane wyniki sprzedażowe. Osobiście jestem zwolennikiem założenia, w którym budowanie zespołu w pierwszej kolejności opiera się o współpracę i kontakt z menedżerem. Pamiętajmy bowiem, że każde, nawet najbardziej drobne zachowanie menedżera ma wpływ na motywację lub demotywację pracownika. A zatem, ta współpraca z menedżerem powinna skutkować:
Cykliczne spotkania zespołu prowadzone w odpowiedni sposób mogą być bardzo skutecznym narzędziem ku temu służacym. Podstawowe założenia takich spotkań to:
Wracając do samego wynagrodzenia: system premiowy ma wspierać realizację tych obszarów / celów działania firmy / wskaźników, które są dla niej strategiczne (np. może to być sprzedaż konkretnego produktu o określonych parametrach). Podejście, w którym NIE premiuje się za osiągane wyniki sprzedażowe, nie wspiera realizacji tych kluczowych wskaźników. Ponadto
warto wspomnieć, że poza premiowaniem za sprzedaż strategicznych produktów firmy, które osiągają na rynku największe sukcesy, zapewniają również godziwe wynagrodzenie podstawowe. Zapewnia to komfort pracy, pozwalający pracownikowi na pracę w warunkach motywacji DO, a nie OD. Motywacja DO jest natomiast ważnym elementem wspierającym wyzwalanie naturalnych talentów i umiejętności, zgodnie z zasadą: "happy people make happy workplace".