Kategorie szkoleń | Egzaminy | Kontakt
  • 1
  • 2
  • 84

W wielu sytuacjach firmy szkoleniowe prześcigają sie w pokazywaniu swojej nowoczesności, ale jeśli chodzi o rzeczywistą zawartość szkoleń, to i tak pozostajemy przy schemacie trener-uczestnicy. Często stosowane są gry, ale jak dotąd nie ma wiele interesujących symulacji komputerowych, które nie byłyby kalką gry (np. planszowej).

Chodzi mi o to, że rzadko kiedy w symulacjach korzysta się z unikalnej właściwości systemów cyfrowych, że mogą one w bardzo powtarzalny sposób odtwarzać warunki początkowe i pokazywać wyniki w przypadku innych zachowań, np. zaczynamy jakąś symulację, warunki są określone i znane - pracują niezależnie od siebie dwie grupy na identycznym systemie i zaczynając od tego samego punktu. A w trakcie symulacji jedna grupa osiąga przewagę. Co ją spowodowało?  Żadna gra ani symulacja tego nie pokazuje - czasem trener lub uczestnicy coś powiedzą, ale właściwie nikt nie wykorzystuje możliwości systemu.

A już niewiele się spotyka symulacji do szkoleń miękkich - właśnie na temat współpracy, komunikacji, radzenia sobie z sytuacją trudną itp.

Uczestnik szkolenia
  • Zapytał
  • @ Uczestnik szkolenia | 13.02.2015

Odpowiedź (1)

  • 0

Jacku,

myślę, że przydatność symulacji komputerowych możemy oceniać podobnie jak w przypadku innych narzędzi i technik stosowanych przez trenera:

Czy ułatwiły nabycie/przetrenowanie nowych umiejętności?

Czy pomogły zauważyć jaki problem/wyzwanie?

Czy ułtawiły identyfikację mocnych stron bądź luk kompetencyjnych uczestników?

Czy pokazały coś, co znajdzie zastosowanie praktyczne (w życiu zawodowym/prywatnym uczestników)?

I, podobnie jak inne narzędzia, dużo będzie zależało, w jakie ręce trafią - to tak jak z każdym innym narzędziem: komputer w jednych rękach pozwoli na stworzenie doskonałej aplikacji, w innych będzie jedynie maszyną do ustawiania pasjansa.

 

Należy jednak zauwazyć, że dobrze zaprojektowana symulacja komputerowa może ułatwiać pokazanie zależności związanych z takimi obszarami jak systemy złożone, w których każda decyzja modyfikuje wiele parametrów, istnieje wiele zmiennych niezależnych i zakłócających (np. przy treningu priorytetyzacji, delegowania, zarządzania czasem) działanie w obszarach, w których działania i efekty są odległe w czasie (np. obserwacje długterminowych skutków decyzji - dzięki możliwości "przyśpieszania czasu"), czy też w przypadku, kiedy chcemy usprawnić funkcjonowanie grup rozproszonych (i zależy nam na odzwierciedleniu ich zawodowej rzeczywistości).

Witold_Siekierzyński
  • Odpowiedział
  • @ Witold_Siekierzyński | 16.02.2015