Kategorie szkoleń | Egzaminy | Kontakt
  • 2
  • 3
  • 262
Komentarze (2)
Źle postawione pytanie.
Ogromne znaczenie dla administratora sieci ma ITIL, np. w zakresie realizacji umów SLA/OLA, działania Help-Desku, zarządzania zmianami/problemami/incydentami/problemami, bazy CMDB :)
Jeżeli zamierzasz dołączyć do Zespołu ITIL-owego to niekoniecznie musisz kończyć ITIL-a. Będziesz pracował zgodnie z procedurami. Jeżeli masz wdrożyć ITIL-a w dużej organizacji to bez kursu się nie obędziesz.
Skomentował : @ Marcin_Grabowski_T3X7 ,10.09.2015
  • 3
  • 0
  • 0
Tak samo jak dla wszystkich innych pracowniów IT.
Skomentował : @ Marek_Prasol_10K1 ,28.03.2019
  • 2
  • 0
  • 0
Zaloguj się aby zadać pytanie
Pokrewne

Odpowiedzi (2)

  • 3

Dla administratora - nijak.

Dla firmy, gdzie ten administrator pracuje - to zależy. ITIL to trochę idea - albo organizacja nią podąża dostosowując ITIL-a do swoich potrzeb (wdrażając Service Desk, poszczególne potrzebne jej procesy), albo też nie. Kwestia firmy i jej wielkości oraz potrzeb.

Z mojego doświadczenia - w małych kilkuosobowych firmach, gdzie każdy wie, co robić - nie ma sensu. W większych, gdzie pojawiają się problemy z eskalacją, nie wiadomo, co zrobić z jakimś zgłoszeniem, bo każdy uważa, że to nie jeden problem - bywają sytuacje, gdzie o ITIL-u warto pomyśleć.

Dla administratora  miło jak jest Service Desk, który odwala "czarną" robotę, odciążając administatora od kontaktów z użytkownikami, któremu można wrzucić procedury realizujące powtarzalne czynności, listę znanych błędów itp.

Ale to wymaga zmiany w organizacji, a nie, że admin zrobi sobie szkolenie z ITIL-a i będzie dobrze.

Andrzej_Dopierała
  • Odpowiedział
  • @ Andrzej_Dopierała | 12.09.2014
    • lider
    • laureat
    • ekspert
    • 83
    • 65
    • 169
  • 11

Panie Arkadiuszu,

 

Pana pytanie jest zasadne, a odpowiedź musi iść dwutorowo.

 

Po pierwsze, ITIL v.3 jest modelem projektowania, przenoszenia i utrzymywania usług informatycznych i jako taki nie odnosi się do pojedynczych ról czy stanowisk – żeby zaistniał w pełni efektywnie, musi być zaimplementowany na wielu poziomach, nie tylko na jednym. Z tej perspektywy, żaden proces, procedura, czy zagadnienie ITIL-a nie rozwinie skrzydeł, gdy tylko jedna osoba lub niewielka grupa zainicjuje działanie według modelu i to najprawdopodobniej miał na myśli Pan Andrzej w swojej odpowiedzi.

 

Z drugiej strony, zakładając nieco inną perspektywę Pana pytania, kiedy ITIL jest zaimplementowany w organizacji, korzyści dla administratora sieci mogą być znaczne. Faktycznie, jakie one będą, zależy od tego, na wdrożenie jakich procesów organizacja się zdecyduje.

 

W fazie projektowania usług dla administratora bardzo użyteczne będą tzw. procesy gwarancyjne, czyli zarządzanie dostępnością, ciągłością, bezpieczeństwem IT i potencjałem wykonawczym. Dostarczają one bezcennych danych analitycznych na temat administrowanej sieci i kierunków jej rozwoju. Nie bez znaczenia będą również procesy z fazy przeniesienia usługi, takie jak zarządzanie zmianą czy wydaniem i wdrożeniem, które potrafią dramatycznie usprawnić rozwój infrastruktury, wprowadzić porządek i zminimalizować ryzyko wystąpienia incydentu czy awarii. Wreszcie faza eksploatacji usługi, szczególnie proces zarządzania zdarzeniami, daje pewne rozwiązania w zakresie automatyzacji informacji, ostrzeżeń i wyjątków, co dla administratora sieci jest zdecydowanym benefitem. Nie bez znaczenia są skutecznie zaimplementowane funkcje ITIL-a, jak – wymieniony w odpowiedzi Pana Andrzeja – Service Desk. Skuteczny Service Desk odciąża personel techniczny i inżynierów wsparcia i utrzymania w stopniu znaczącym, poprzez kategoryzowanie incydentów przed ich wysłaniem do specjalisty oraz przez utrzymywanie interfejsu użytkownik – IT, który nie absorbuje specjalisty poza absolutnie niezbędnymi przypadkami.

 

Administrator sieci może więc odnieść rozliczne korzyści, przyjmując model ITIL-a lub promując go w swojej organizacji. Ale zachęcam do ostrożności – ITIL nie jest gotowym rozwiązaniem, nie jest narzędziem, ani żadnym panaceum. To model, w którego implementację trzeba włożyć dużo pracy i zasobów organizacji.

 

Oczywiście pierwszym krokiem jest zapoznanie się z modelem. Tu najlepszą metodą są szkolenia z poziomu Foundation  dostarczane przez Altkom Akademię, na które serdecznie zapraszam. 

  • Odpowiedział
  • @ | 17.09.2014
  • TRENER ALTKOM AKADEMII
Komentarze
Tak jeszcze dodam że niezależnie od szkoleń w działach gdzie ITIL jest "adaptowany" (bo nie łudźmy się - wdrożenie na hurra itila w całej organizacji jest robieniem kroku na przód stojąc nad brzegiem przepaści) warto by cała firma tudzież reprezentanci jej działów wiedzała jak itil działa. Znakomitym imho rozwiązaniem są tutaj różne gry symulacyjne - jak chociażby apollo 13. Moim zdaniem dopiero symulacje i zobaczenie jak itil działa w konkretnych "case" pozwala się do niego przekonać.
Skomentował : @ Andrzej_Dopierała ,19.09.2014
  • 83
  • 65
  • 169