Jaka struktura jest najlepsza, żeby sprawnie zarządzać organizacjami zorientowanymi na procesy?
Jaka struktura jest najlepsza, żeby sprawnie zarządzać organizacjami zorientowanymi na procesy?
Dzień Dobry.
Ponieważ procesy odgrywają wiodącą rolę w organizacjach oraz ze względu na to, że zarządzanie procesami wymaga działań będących w opozycji do tradycyjnej hierarchicznej struktury organizacyjnej, wdrożenie koncepcji jest dosyć trudne do wykonania.
W tradycyjnym ujęciu struktura organizacji jest odzwierciedleniem zadań i obowiązków wraz z relacjami podległości pomiędzy jej poszczególnymi elementami.
Istnieje więc pewna sprzeczność między funkcjonalnie ukształtowanymi jednostkami organizacyjnymi a założeniami organizacji procesowej opartej na zespołach procesowych i płaskiej hierarchii. Z powodu dużej różnorodności koncepcji strukturalnych w projektowaniu procesów, problemy te nie są łatwe do pokonania.
Dlatego jedno z podejść mówi, że orientacja procesowa nie zawsze musi być związana ze zmianą struktury organizacyjnej, lecz przede wszystkim polega na zmianie perspektywy, która nadaje pierwszoplanową funkcję procesom, a struktura rozważana jest w tle.
Wobec powyższego, trudno jest mówić o "najlepszej" strukturze zorientowanej na procesy.
W praktyce najlepiej sprawdzają się tzw. Business Unit's, które skoncentrowane są wokół łańcucha wartości dostarczanego konkretnym segmentom klientów.