Kategorie szkoleń | Egzaminy | Kontakt
  • 2
  • 6
  • 117

Odpowiedzi (2)

  • 0

Dzień Dobry.

W trakcie szkolenia Analiza procesów biznesowych end-to-end między innymi odnosimy się do tematyki pytania.

Wydaje mi się, że w skrócie można odpowiedzieć w ten sposób:

Organizacja funkcjonalna cechuje się sposobem zarządzania, który może spowodować że

  • nikt nie kontroluje procesów obejmujących różne funkcje,
  • wiele funkcji w firmie jest realizowanych tylko dla własnych potrzeb,
  • zarządzanie funkcyjne koncentruje się na planowaniu i realizacji zadań wyspecjalizowanych w danej komórce organizacyjnej, a wyspecjalizowane jednostki realizują wyłącznie swoje cele nie widząc celu całego procesu,
  • jednostki konkurują między sobą o zasoby,
  • występują bariery w komunikacji poziomej (konkurencja wewnętrzna),
  • szczególne problemy występują na styku jednostek funkcyjnych, dotyczy to zwłaszcza:
    przekazywania informacji,
    przekazywania materiałów,
    półproduktów.
  • utrudniona koordynacja celów poszczególnych funkcji z oczekiwaniami klientów wobec procesów i ich produktów,
  • brak zdolności organizacji do szybkiego reagowania na zmiany na rynku i/lub zmiany w oczekiwaniach klientów,
  • zmiany na rynku nie przekładają się wprost na zmiany celów poszczególnych funkcji,
  • ...

Założenia podejścia procesowego starają się wyeliminować powyższe niedoskonałości poprzez:

  • stawianie celów dla całego procesu i zadań dla jednostek funkcyjnych (pionów, departamentów) uczestniczących w procesie,
  • mierzenie w celu otrzymania danych,
  • monitorowanie i kontrolę wydajności procesu,
  • raportowanie Zarządowi wskaźników wynikowych procesu,
  • ciągłe usprawnianie procesu i dostosowywanie go do zmieniającego się otoczenia.

 

 

  • Odpowiedział
  • @ | 14.03.2017
  • TRENER MODERATOR ALTKOM AKADEMII
  • 0

Dzień dobry.

Podział funkcjonalny wynika z ciągłej specjalizacji zadań wykonywanych przez pracowników, a tym samym konieczności istnienia kadry nadzorującej. Podejście procesowe zaczęło powstawać, gdy firmy zaczęły dostrzegać w innych firmach, że niektóre rzeczy można robić szybciej i lepiej (np. współpraca Mazdy i Forda w latach 80). Rosnąca konkurencja i rozwój technologii IT i zastępowanie obiegu dokumentów w formie papierowej dokumentami elektronicznymi przyczynił się do myślenia "procesowego". W moim rozumieniu podejście procesowe to przede wszystkim spojrzenie od strony klienta i określenie tego czego on oczekuje, a następnie dopasowania funkcjonowania organizacji do optymalnego realizowania zadań, które przenikają przez różne komórki organizacyjne. Jednak to wymaga zastosowanie tego o czym Radosław napisał. Zmiana organizacji na podejście procesowe jest chyba najtrudniejszą kwestią.

 

 

 

Krzysztof_Modelewski
  • Odpowiedział
  • @ Krzysztof_Modelewski | 01.06.2017
    • 1
    • 0
    • 1