Licencja dla Windows Server 2008 R2 przewiduje po 2 CAL na serwer do celów administracyjnych. Wszystko jest proste i jasne dopóki nie używamy AD.
Czy w przypadku posiadania w AD 10 administratorów, którzy administrują 10 serwerami muszę dla nich kupić licencje CAL? Każde administracyjne konto ma dostęp do wszystkich 10 serwerów, więc wygląda na to, że warunek 2 kont na serwer został przekroczony bo mamy wirtualnie 10 kont na każdym serwerze.
Admini nie korzystają z żadnych usług typu serwer plików, poczta, wydruki etc więc konta te są tylko w celach administracyjnych. Choć przyznam, że ten warunek z nieużywaniem serwera plików wydaje się trochę naciągany, bo admini gdzieś trzymają pliki, przerzucają instalki i często korzystają z dysków sieciowych.
Co o tym myślicie? Dzwoniłem na infolinię MS ale konsultant nie mógł zrozumieć o co chodzi z tym centralnym zarządzaniem użytkownikami przez AD i że nie mam kont lokalnych tylko wszystkie są centralnie w jednej bazie. Więc się poddałem. Ale chyba nie wymigam się od zakupu tych CALi dla adminów.