Kategorie szkoleń | Egzaminy | Kontakt
  • 2
  • 0
  • 264

Witam.

Chciałabym się zapytać, jaką formułę należy zapisać, aby skutkiem tego był np. kolor czerwony dla zadania x w danym wierszu tabeli, którego status w jednej z komórek zmienił się ze sporządzania oferty na złożenie oferty?

Potrzebna byłaby mi formuła mówiąca mniej więcej: Jeżeli komórka x=złożenie oferty komórki odx-z = kolor wypełnienia czerwony; jeżeli komórka x=sporządzenie oferty komórki odx-z = kolor wypełnienia zielony.

Czy można taką operację wykonać w Excelu?

Agnieszka_Barcz
  • Zapytał
  • @ Agnieszka_Barcz | 30.03.2016
    • 0
    • 1
    • 0
Zaloguj się aby zadać pytanie
Pokrewne

Odpowiedzi (2)

  • 1

Witam!

Załączyłem plik z rozwiązaniem. Zakres X1:Z20 w arkuszu 1 są tak sformatowane, że jak Pani wybierze z listy rozwijanej (którą też zdefiniowałem) w zakresie X1:X20 wartość tekstową "złożenie oferty", lub sporządzenie oferty", to odpowiednio zmienia się kolor w wierszach zakresu.

Pozdrawiam.

Załączniki

  • xlsx

    Przyklad Warunku.xlsx ( 10K )
Tadeusz_Kasprzak
  • Odpowiedział
  • @ Tadeusz_Kasprzak | 30.03.2016
    • 9
    • 4
    • 11
  • 4

Bardzo dobrze zrobiony przykład, ale warto by jeszcze opisać metodykę działania, bo gotowy plik bez objaśnień nic pytającej nie da. Rzeczywiście najlepiej jest zaprząc do tego działania formatowanie warunkowe. 

Poniżej moja wersja opisu działania.

Po pierwsze, trzeba zaznaczyć obszar, na którym formatowanie ma działać. UWAGA! Ważne jest, żeby zaznaczenie rozpoczynać od lewego górnego narożnika tabeli. Jest to istotne, żeby się nam potem nie rozjechały adresy komórek w formule wpisanej do formatowania warunkowego. Jeżeli pierwszą komórką zaznaczenia nie będzie lewa-górna - formatowanie na bazie formuły koncertowo się rozsypie (pozmieniają się adresy). Poniżej mój przykład.

 

 

W przypadku, gdy w wierszu tytułowym pojawiałoby się też "złożenie oferty" lub "sporządzenie oferty" warto by było zaznaczyć obszar od B4 - żeby wiersz tytułowy nam się nie pokolorował. [W tym przykładzie zaznaczyłem całą tabelkę, ale w normalnych tabelach dobrze byłoby tytułów nie zaznaczać i nie formatować.].

W drugim kroku wchodzimy na wstążkę Narzędzia główne, potem klikamy przycisk Formatowanie Warunkowe, a z rozwiniętej listy wybieramy Nowa reguła:

 

I następnie Użyj formuły do określenia komórek, które należy sformatować.

 

 

Teraz najważniejsze - czyli sama formuła. Moja przykładowa tabela zaczyna się od komórki B3. Więc wpisuję formułę, która będzie sprawdzała wszystkie komórki w kolumnie B od trzeciego wiersza aż do końca tabeli. Formuła ma sprawdzić czy w komórce znajduje się tekst złożenie oferty.

=$B3="złożenie oferty"

O przyciskiem Formatuj wybieram oczekiwany format komórek.

 

 

W przypadku spełnienia tego warunku formatowanie zostanie narzucone na wszystkie komórki wiersza, w którym w kolumnie B wystąpi tekst "złożenie oferty"

Potem dodaję kolejną regułę formatowania, która sprawdzi czy w komórce B3 i następnych występuje tekst "sporządzenie oferty" i też sformatuje wszystkie komórki w wierszu.

 

=$B3="sporządzenie oferty"

Znak $ jest po to, żeby Excel sprawdzał komórki wyłącznie w kolumnie B, a nie wszystkie zaznaczone komórki.

Poniżej rezultat:

 

 

Widać, że komórki zawierające wartości inne niż "złożenie oferty" i "sporządzenie oferty" w ogóle nie są formatowane.

Takich formatów jak powyższe można na jeden obszar narzucić nawet kilkadziesiąt, ale myślę, że ludzki próg percepcji osiągniemy przy maksymalnie trzech kolorach. :-)

Plik z opisanym przykładem jest w załączniku.

Pozdrawiam.

ps. Już nie bawiłem się w tym przykładzie z listą rozwijaną w kolumnie B, ale gdyby była potrzebna - da się ją znaleźć na wstążce Dane w Sprawdzaniu poprawności. Ustawienia jak niżej:

 

Załączniki

  • xlsx

    przyklad.xlsx ( 9K )
  • Odpowiedział
  • @ | 30.03.2016
  • TRENER ALTKOM AKADEMII