Taki dokument jest wspominany na szkoleniach, ale poza ogólnymi informacjami o jego poziomie ogólności właśnie, nie mówi się o nim zbyt wiele.
Taki dokument jest wspominany na szkoleniach, ale poza ogólnymi informacjami o jego poziomie ogólności właśnie, nie mówi się o nim zbyt wiele.
"Polityka testów" to dokument wymieniany przez normę IEEE 829, a aktualniej w ISO/IEC 29119-3.
Jest to dokument najogólniejszy w hierarchii dokumentów opisujących proces kontroli jakości oprogramowania w organizacji, a zatem nie będzie dotyczył konkretnego projektu, czy nawet grupy projektów dla danego typu klientów. Zbierze natomiast ustalenia na poziomie najogólniejszym - takie, do których będą musiały się stosować wszystkie dokumenty leżące poniżej i dotyczące konkretniejszych spraw.
Polityka testów z racji swojej ogólności nie musi być dokumentem dużym objętościowo - dokładniejsze i dłuższe ustalenia znajdą się w Strategii Testów i w Planach Testów dla konkretnych projektów.
Polityka testów będzie zawierała zazwyczaj:
- Najogólniejsze założenia i cele procesów testowych. Ustalenie, że w organizacji w ogóle obecny jest dział odpowiedzialny za kontrolę lub zapewnianie jakości.
- Ustalenie z jakiego procesu testowego korzysta organizacja (zazwyczaj jest to odniesienie do identyfikowalnej metodyki, modelu leżącego u podstaw takiego procesu).
- Zobrazowanie ról i hierarchii w zespole testowym - czyli podział na stanowiska i porządek raportowania.
- Odniesienie do standardów przemysłowych, które obowiązują w organizacji.
- Wyliczenie podstawowych metryk, za pomocą których mierzone są postępy i spadki jakości na poziomie całej organizacji.
- Wyliczenie i zobrazowanie struktury dokumentacji używanej w projekcie - np. odniesienie do strategii dla konkretnych typów projektów.
- Odniesienie do używanego modelu doskonalenia procesu testowego (jak np. TPI, STEP, TMMI) - jeśli taki jest w użyciu.
- Ustalenia dotyczące kadry - konieczne certyfikaty, udokumentowane szkolenia, kodeks etyczny, którego przestrzeganie trzeba zadeklarować na wstępie itp.