Kategorie szkoleń | Egzaminy | Kontakt
  • 1
  • 1
  • 562
Zaloguj się aby zadać pytanie
Pokrewne

Odpowiedź (1)

  • 0

Witam,

sposoby i modele premiowania Kierowników Projektów są różne i często zależą od wewnętrznych standardów lub kultury organizacyjnej danej organizacji.

Bardzo często przed rozpoczęciem projektu definiuje się kryteria sukcesu projektu bazujące na zdefiniowanym budżecie, terminach projektu (harmonogramie), zakresie projektu czy wymaganej jakości.

Kierownik Projektu zwykle odpowiada za ww. obszary projektu i ich osiągnięcie często stanowi o jego sukcesie lub o braku sukcesu, co się wiąże z przydzieleniem premii lub też brakiem jej po zakończeniu projektu.

Nie spotkałem się z sytuacją, aby Kierownik Projektu, reprezentujący Klienta, odpowiadał za korzyści biznesowe. Zgodnie z metodyką PRINCE2 czy podejściem AgilePM za korzyści biznesowe (ich określenie i potwierdzenie osiągnięcia) odpowiadają przedstawiciele biznesu (dla PRINCE2 jest to Główny Użytkownik, dla AgilePM Wizjoner Biznesowy oraz Sponsor Biznesowy).

Inny model premiowy, który mogę podać jako przykład, to model dla Kierownika Projektu reprezentującego zewnętrznego dostawcę rozwiązania (model bardzo często nadal spotykany w rzeczywistym świecie). Tutaj często mamy do czynienia z modelem premiowym zależnym od korzyści projektu.

Zwykle dostawcy wyceniają określony zakres prac dla Klienta, bazujący na pracochłonności prac, kosztach zewnętrznych i ustalają zakładaną marżę (zysk) z projektu, który stanowi korzyść (Uzasadnienie Biznesowe) dla dostawcy. W takiej sytuacji bardzo często premia Kierownika Projektu jest zależna od osiągnięcia zakładanej marży lub nawet ulega wzrostowi (wg ustalonego algorytmu) w przypadku osiągnięcia wyższej marży.

 

Pozdrawiam,

Łukasz Czopek

  • Odpowiedział
  • @ | 10.03.2015
  • TRENER ALTKOM AKADEMII