Jak zaprojektować bardziej perswazyjne slajdy? Szukam badań, które pokazywałyby mechanizmy skuteczności takich slajdów; kiedy oddziałują silniej, a kiedy słabiej.
Jak zaprojektować bardziej perswazyjne slajdy? Szukam badań, które pokazywałyby mechanizmy skuteczności takich slajdów; kiedy oddziałują silniej, a kiedy słabiej.
Przeprowadzono wiele badań mierzących skuteczność różnych narzędzi wspierających osobę występującą w osiągnięciu celu perswazyjnego.
Pokazują one, że trudno znaleźć jedną skuteczną metodę, która będzie działa zawsze. Inne techniki (i inny sposób budowania prezentacji) będą optymalne w przypadku, kiedy chcemy przekonać ludzi do rzucenia palenia, a jeszcze inne, kiedy chcemy, by Zarząd zaakceptował nasz projekt.
Ważne, by materiały były dopasowane do odbiorców (ich wiedzy, emocji, kontekstu kulturalnego) i tematu.
Jeden z modeli (tzw. Model 4Z) mówi, że kluczowe jest, by komunikacja (np. slajdy):
- zwróciły uwagę (np. przez elementy graficzne),
- zainteresowały (przez zawarte treści i informacje),
- pokazały Zyski (jakie korzyści osiągnie odbiorca jeśli da się przekonać),
- pokazały Zachowanie, jakiego oczekujemy (co ma zrobić: zamówić nasz produkt – jak; oddać głos w wyborach; rzucić palenie, etc.).
Oczywiście warto dodać, że Power Point jest tylko jednym z wielu narzędzi, które możemy zastosować w przypadku realizacji celów perswazyjnych i często nie będzie to narzędzie najlepsze.