Kategorie szkoleń | Egzaminy | Kontakt
  • 1
  • 4
  • 182

Modeli licencji jest więcej niż firm je stosujących. Które z parametrów wg Was są pożądane w licencjonowaniu software'u: ilość userów, ilość danych, transfer wykorzystany, pakiety ograniczające ilość wykorzystania (np. 100 baz danych), ograniczenia na ilość aktualnie zalogowanych osób...

Jakie parametry do jakiego typu usług?

Karolina
  • Zapytał
  • @ Karolina | 06.05.2014
    • lider
    • 27
    • 15
    • 37

Odpowiedź (1)

  • 7

 Pani Karolino,

to w jaki sposób i na co udziela dana firma licencji swoim klientom jest pochodną zastosowanego modelu biznesowego – bezpośrednio zaś wynika z analizy ryzyka.

Przyjęty model biznesowy odpowiada na pytanie ,w jaki sposób funkcjonujemy (lub zamierzamy funkcjonować) – na bazie relacji z odbiorcami oraz kanałów komunikacji określana jest struktura przychodów. Po drugiej stronie modelu jest zwykle struktura kosztów  bazująca na naszych zdolnościach oraz zasobach. Nietrudno się domyślić, iż jeśli biznes ma być opłacalny – przychody powinny być większe od kosztów.

 

Przywołam tutaj świetne narzędzie opisane w pracy Alexander Osterwalder, Yves Pigneur„Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera” (wyd polskie: OnePress, 2013, ISBN: 978-83-246-3059-2):

 

 

 

Ilustracja 1 – Źródło: "Tworzenie modeli biznesowych. podręcznik wizjonera" A. Osterwalder, Y. Pigneur

 

Jeżeli popatrzy Pani na dowolne przedsiębiorstwo poprzez pryzmat wyszczególnionych obszarów (relacje, kanały, propozycja wartości, ale też działania, zasoby) - jasne się stanie, iż to jaki model korzystania z usług Pani przyjmie (a więc sposób/model licencjonowania). W sposób jednoznaczny wynika z tego, jaką wizję działania przedsiębiorstwa Pani miała.

 

Sam system licencji jest tylko zabezpieczeniem danego modelu biznesowego – bez powiązania z nim nie ma sensu. Jeśli zbudowaliśmy lub funkcjonujemy w jakimś modelu biznesowym – czyli mamy wizję, jak pozyskać od ludzi lub przedsiębiorstw pieniądze dostarczając wartości, za którą (oni lub ktoś inny) chcieliby zapłacić – dochodzimy zwykle do pytania: „jak zminimalizować ryzyko, że stanie się inaczej niż chcielibyśmy, aby się stało”.

 

Oczywiście zanim zastosujemy jakiekolwiek zabezpieczenie niezbędna jest analiza (czyli odpowiedzenie sobie na pytanie) – co dzięki temu mamy i jakie będą koszty zabezpieczenia.

 

Jeżeli funkcjonujemy z naszym oprogramowaniem (sprzedawanym jako produkt lub też jako usługa) na bardzo konkurencyjnym rynku – być może zdecydujemy się konkurować tymi samymi czynnikami (ilości transferu, dostępów, zalogowań, stanowisk itp.) co konkurencja (czego nie zalecam, bo jest to zwykle droga donikąd) lub też odróżnić się od niej (do czego gorąco zachęcam).

 

Głęboka analiza elementów modelu biznesowego – w tym strony kosztowej – daje podwaliny pod decyzje, jakie parametry powinny być wzięte pod uwagę przyjmując określony model licencjonowania. Na pewno podejście – weźmy taki a taki parametr, bo „taki się przyjmuje” dla danej usługi – nie jest dobrym podejściem i wiele firm sprowadziło na manowce.

 

Wszystko oczywiście powinno się zacząć od odpowiedzi na pytanie, do kogo adresujemy naszą usługę lub towar. Segmentacja klientów - zastanowienie się, co i jak wpływa na decyzje klientów na rynku.

 

Nie chciałbym dawać konkretnych przykładów, ponieważ ich opisanie zajęłoby co najmniej kilkadziesiąt stron (jeżeli nie książkę) – poczynając od analizy modelu biznesowego, analizę finansową: poprzez analizę ryzyka – dochodząc właśnie do przyjętego modelu korzystania z usług i pobierania za nie opłat (bo tym przecież jest model licencjonowania).

 

Wiele przykładów znajdzie Pani w wyżej wymienionej książce  - autorzy analizują większość przyjętych obecnie modeli biznesowych najbardziej znanych firm, w tym technologicznych. Gorąco zachęcam do zapoznania się. Jeszcze raz przestrzegam jednak przed powielaniem używanych modeli bez wcześniejszej analizy.

 

Dobry ćwiczeniem praktycznym jest przyjrzenie się jakiejś firmie i zastanowienie się, jak sobie radzi. Do kogo adresuje swoje usługi? Jak stara się wyróżnić na rynku?

 

Proszę w wolnej chwili zastanowić się nad tym, jak funkcjonuje księgarnia internetowa, a właściwie wypożyczalnia www.ibuk.pl bazująca na zdigitalizowanych zasobach PWN. To jest bardzo dobry przykład na naszym rynku.

 

 

  • Jakie ma mocne strony jakie słabe?
  • Jaką wartość i komu dostarcza?
  • Kto jest głównym odbiorcą?
  • Jaką ma konkurencję? Jak postanowiła się wyróżnić?
  • Jaką wizję modelu biznesowego może mieć  zarząd?
  • Jaki model licencjonowania miała lat temu pięć a jaki teraz?
  • Skąd wziął się taki a nie inny model licencjonowania… na co wskazuje przyjęty model licencjonowania usług.

 

 

Tak więc nie wymieniłem Pani powszechnie stosowanych modeli udostępniania usług i pobierania za nie opłat – z trzech przyczyn:

 

  • Nie chciałbym powielać mód w zarządzaniu – właśnie poprzez silne mody i ustawiczne podglądanie „jak to robią inni” jest tyle niepowodzeń na rynku, nieudanych biznesów, straconych pieniędzy itp.
  • Nie da się ich wymienić, albowiem, jak sama Pani zauważyła, jest ich tyle, co firm na rynku, jeżeli nie więcej
  • A po trzecie i najważniejsze – każdy model niepoparty analizą w konkretnej organizacji – staje się dla niej potencjalnie niebezpieczny

 

 

Przy okazji zapraszam na unikalny na rynku warsztat dotyczący „budowy strategii organizacji świadczącej usługi IT” – analizujemy model biznesowy konkretnej organizacji rynkowej w czasie, budujemy własną. Analizujemy finanse, popyt, portfel usług. Wszystko na bazie najbardziej uznanych teorii  zarządzania strategicznego, w tym praktyk ITIL® (procesy i narzędzia z "Service Strategy"). Samodzielna analiza i zbudowanie strategii organizacji świadczącej usługi stanie się odpowiedzią na postawiony przez Panią problem.

 

Ilustracja 2 – Źródło własne. „Po warsztacie z budowy strategii…” © 2013, Altkom Akademia S.A.

 

 

Pozdrawiam,

Paweł Dąbrowski

  • Odpowiedział
  • @ | 15.05.2014
  • TRENER MODERATOR ALTKOM AKADEMII