Kategorie szkoleń | Egzaminy | Kontakt
  • 2
  • 4
  • 12.3K

W firmie prowadzimy w arkuszu Excela rejestr dokumentów. Zapisujemy:
- datę wystawienia dokumentu,
- liczbę dni, za ile będziemy wymagali np. płatności,
- datę zrealizowania zdarzenia.

Czy Excel pozwala na wyróżnianie:

  • przeterminowanych zdarzeń,
  • zdarzeń, do końca których pozostało 7 dni,
  • zdarzeń zrealizowanych?
Uczestnik szkolenia
  • Zapytał
  • @ Uczestnik szkolenia | 19.06.2013
Komentarze (6)
Bardzo ciekawe pytanie!
Dobrze otagowane
Skomentował : @ TRENER MODERATOR ALTKOM AKADEMII ,19.06.2013
A nie można tu zasugerować użycia Share Pointa???
Skomentował : @ [Deleted User] ,19.06.2013
gotowe do publikacji
Skomentował : @ TRENER ALTKOM AKADEMII ,26.06.2013

Odpowiedzi (2)

  • 8

Należy zacząć od tego, że Excel przechowuje daty w postaci liczby całkowitej. Liczba ta oznacza standardowo, ilość dni, jaka minęła od 1 stycznia 1900 r. Pozwala to na wykonywanie obliczeń na datach.
Do wykonania takiego "przypominacza" będą potrzebne:

  • funkcja =DZIŚ() - podaje automatycznie aktualizowaną datę
  • funkcja =JEŻELI() - pozwoli by Excel określił, czy ma liczyć liczbę dni, jaka pozostała do terminu lub podać, że zdarzenie zostało zakończone
  • formatowanie warunkowe - pozwala na uzależnienie wyglądu zakresów, od spełnienia określonego warunku
  • odpowiednio wypełniony arkusz.
Proponowana zawartość arkusza:

 

W kolumnie E znajduje się funkcja JEŻELI. W teście logicznym tej funkcji sprawdzone zostało, czy w kolumnie D została zarejestrowana data załatwienia sprawy. Jeżeli tak, to funkcja ta podaje w kolumnie de tekst "Załatwione". Jeżeli data nie jest wpisana, oznacza to, że sprawa jeszcze nie została załatwiona. W takim przypadku zostaje policzona różnica między datą wymagalności, a datą aktualną z komórki B1.
Wynik ujemny oznacza, liczbę dni po terminie. Wynik dodatni, ile dni jeszcze zostało do terminu wymagalności.

Mając tak przygotowany arkusz, można przejść do Formatowania warunkowego. Określamy warunki formatowania:
  • zdarzenia przeterminowane - czerwone tło komórek
  • zdarzenia nadchodzące - od 0 do 7 dni do terminu - żółte tło
  • zdarzenia załatwione - szara czcionka.
Formatowane będą wyłącznie komórki z kolumny E 
Zaznaczmy komórki, które mają zostać sformatowane i wybieramy polecenie z zakładki Narzędzia główne - grupa Style - Formatowanie warunkowe.

 

Powoduje to otwarcie okna Menedżera reguł formatowania warunkowego. Naciskamy na przycisku Nowa reguła...

 

Jako pierwsza, zostanie przygotowana reguła gdzie formatowane będą informacje o zdarzeniach przeterminowanych. W oknie dialogowym tworzenia reguły wybieramy:
  •  typ reguły - Formatuj tylko komórki zawierające
  • określamy regułę, jaka ma zostać zastosowana w celu określenia, które komórki należy formatować.



Po określeniu warunku, należy nacisnąć przycisk Formatuj. Pozwala to na określenie formatu dla komórek spełniających powyższy warunek.



Ustawienia formatowania należy zatwierdzić przyciskiem OK. Następnie sama reguła również musi zostać zatwierdzona. Powrócimy do okna Menedżera reguł formatowania warunkowego. 
Analogicznie przygotowujemy reguły dla nadchodzących terminów:


 
Oraz format dla tej reguły:

 

Po zatwierdzeniu pozostała jeszcze trzecia reguła:


 

oraz ustawienia formatowania:

 

Po wprowadzeniu trzech reguł uzyskujemy ich listę w następującej postaci:

 

Naciskając przycisk OK  zatwierdzamy wprowadzone ustawienia. Od tej pory Excel w odpowiedni sposób będzie wyróżniał przedawnione, nadchodzące oraz załatwione zdarzenia. 

 
  • Odpowiedział
  • @ | 19.06.2013
  • TRENER ALTKOM AKADEMII
  • 0

Bardzo ciekawy wpis, chciałbym jednak dodać jedną ciekawostkę, a propos dat w Excelu, otóż Excel ma pewien błąd. W roku 1900 nie było 29 dni w lutym, a Excel uważa, że tak (nie zawsze, co 4 lata jest rok przestępny). Wniosek z tego taki, że jeżeli będziemy operować datami, wcześniejszymi niż 1900-02-29 (np. będziemy je odejmować od dzisiejszej), Excel będzie liczył źle.

pawel_niemyt
  • Odpowiedział
  • @ pawel_niemyt | 23.06.2013
Komentarze