Kategorie szkoleń | Egzaminy | Kontakt
  • 3
  • 0
  • 1

Witam.

Mam w arkuszu Excel jedną zakładkę, a w niej ponad 500 wierszy.

Każdy wiersz, to jeden pracownik. W nim imię i nazwisko pracownika oraz w kolejnych kolumnach - wszystkie dane na temat składników jego wynagrodzenia (każda kolumna to inny składnik wynagrodzenia).

Czy mogę ograniczyć widoczność danych w tej zakładce, uzależniając to co kto widzi od jego loginu lub hasła do pliku?

Dziękuję.
Leszek.

Leszek_Urbański
  • Zapytał
  • @ Leszek_Urbański | 24.10.2019
    • 1
    • 0
    • 0
Zaloguj się aby zadać pytanie
Pokrewne

Odpowiedzi (3)

  • 0

Teoretycznie jest to do zrobienia, ale Excel zdecydowanie nie jest narzędziem do tego zadania, praktycznie każde zabezpieczenie można w nim w dość prosty sposób obejść, żeby dostać się do ukrytych w arkuszu danych. Jedyny pomysł, jaki przychodzi mi do głowy, to zaszyfrowanie danych każdego użytkownika indywidualnym hasłem, żeby mógł odtworzyć z otrzymanej całości jedynie swoją część - ale to też bardziej jako ciekawostka, niż sensowne rozwiązanie.

Mirosław_Janiak
  • Odpowiedział
  • @ Mirosław_Janiak | 25.10.2019
    • 1
    • 7
    • 1
Komentarze
a możesz mi podpowiedzieć jak zaszyfrować dane? Spróbuję to zrobić i zobaczymy co wyjdzie.
dziękuję
Skomentował : @ Leszek_Urbański ,25.10.2019
  • 1
  • 0
  • 0
  • 0

Zerknij na takie rozwiązanie - aczkolwiek nie mam zielonego pojęcia, na ile bezpieczne jest "szyfrowanie" danych w ten sposób, nie znam się na kryptografii. :)

Do uruchomienia maszynki potrzebny jest oficjalny dodatek Power Query. Hashe tworzone są przez przekształcenie każdego wiersza w binarny plik csv, a następnie skompresowanie go i zamienienie na ciąg tekstowy, z którego środka wycinane jest sześć znaków (ten element jest do dopracowania, bo sprawdza się dla testowych wpisów, ale przy innych danych hasła mogą się dublować; przy każdej zmianie w źródle będą też one inne, ale pewnie można by jakoś wpleść stałe hasło w hash). Wszystkim odbiorcom udostępniasz osobny skoroszyt z hashami i przesyłasz im indywidualne hasła, dzięki którym są w stanie odszyfrować tylko przypisany im wiersz.

Wydaje mi się, że odtworzenie danych z wyciętym środkiem nie jest możliwe (a na pewno nie łatwe), ale jak już wspomniałem to nie moja branża. :)

Załączniki

  • xlsx

    PQ - szyfrowanie.xlsx ( 29K )
Mirosław_Janiak
  • Odpowiedział
  • @ Mirosław_Janiak | 25.10.2019
    • 1
    • 7
    • 1
  • 0

Dzień dobry.

W folderze skompresowanym, który dodałem jako załącznik przedstawiłem Panu dwie propozycje rozwiązania tego problemu.

W obydwu rozwiązaniach jest wprowadzona funkcja tablicowa, którą się zatwierdza w komórce kombinacją CTRL + SHIFT+ ENTER

Rozwiązanie 1 - znajdują się tu dwa powiązane ze sobą skoroszyty "Pracownicy Wyniki" oraz "Pracowniki dane".

Skoroszyt "Pracownicy wyniki" udostępnia Pan pracownikom w celu podejrzenia swoich informacji, które są zaciągane do niego ze skoroszytu "Pracownicy Dane".

Skoroszyt "Pracownicy Dane" jest Pana skoroszytem, w którym zbiera Pan informacje na temat pracowników.

Dzięki pracy na dwóch skoroszytach, może Pan udostępnić pracownikom do wglądu tylko jeden skoroszyt, w tym przypadku jest nim "pracownicy wyniki"

Rozwiązanie 2 - Znajduje się tu jeden skoroszyt "Pracownicy Dane i Wyniki", a w nim są dwa arkusze "Wyniki" oraz Dane".

Wszystko tu wygląda tak samo jak w pierwszym rozwiązaniu, tylko, że pracujemy na jednym skoroszycie i osadzonych w nim dwóch arkuszach. Arkusz "Wyniki" udostępniamy do wglądu pracownikom, a arkusz "Dane" ukrywamy przez VBA.

Moim zdaniem rozwiązanie 1 jest o tyle lepsze, że ma Pan pewność, że pracownicy nie zobaczą danych ze skoroszytu "Dane". W przypadku drugiego rozwiązania nawet jak Pan nałoży hasło na VBA i na arkusz "Dane", to te hasła można szybko usunąć, oczywiście jak się wie jak, a zawsze trzeba mieć na uwadze, że ktoś może mieć taką wiedzę.

Załączniki

  • rar

    Dane Pracowników.rar ( 275K )
  • Odpowiedział
  • @ | 30.10.2019
  • TRENER ALTKOM AKADEMII
Komentarze
Wystarczy w komórce przeznaczonej na wpisanie nazwiska użyć formuły =FORMUŁA.TEKST(F7), żeby podejrzeć adres pliku źródłowego, a następnie wpisać tam np. ='[pracownicy dane.xlsm]Dane'!$B$4:$I$15 i nacisnąć F9, żeby zobaczyć wszystkie rekordy. Tyle na temat pewności :)
Skomentował : @ Mirosław_Janiak ,30.10.2019
  • 1
  • 7
  • 1