Czy wprowadzenie w firmie regulaminu pracy jest obligatoryjne? Co musi zawierać taki dokument?
Czy wprowadzenie w firmie regulaminu pracy jest obligatoryjne? Co musi zawierać taki dokument?
Wszystkie kwestie związane z regulaminem pracy znajdują się w Dziale IV, Rozdziale IV Kodeksu Pracy.
Czy jest on obligatoryjny? Zgodnie z Art. 104 § 2 "Regulaminu pracy nie wprowadza się, jeżeli w zakresie przewidzianym w § 1 obowiązują postanowienia układu zbiorowego pracy lub gdy pracodawca zatrudnia mniej niż 20 pracowników."
W skrócie - w mikro i małych przedsiębiorstwach nie istnieje konieczność (obligo) wprowadzenia regulaminu pracy, jednakże jest on mile widziany przez pracowników.
Ponadto należy pamiętać, że w przypadku nie wprowadzenia regulaminu pracy, wiążące dla pracodawcy oraz pracownika będą właściwe przepisy Kodeksu Pracy (obowiązki pracodawcy i pracownika), a normy pracy i godzinowe winny być wyszczególnione w umowie o pracę.
Co musi zawierać? Kwestię tę reguluje art. 104 ust. 1 w/w Kodeksu Pracy i winien on zawierać m.in.: