Kategorie szkoleń | Egzaminy | Kontakt
  • 3
  • 6
  • 52

Odpowiedzi (3)

  • 2

Uzasadnienie Biznesowe jest dokumentem projektowym które powinno być dostępne wszelkim interesariuszom którzy czują potrzebę zweryfikowania zasadności projektu jak i jego celu.

definicja:

Uzasadnienie Biznesowe - opis przyczyn i uzasadnienie przedsięwzięcia organizacyjnego (projektu) oparte zwykle na oszacowanych kosztach projektu, związanych z nim ryzykiem oraz spodziewanych korzyściach i oszczędnościach, oraz zawierające pozostałe kluczowe terminy, służące do ciągłego potwierdzania sensowności kontynuacji projektu.

Damian_Szulakowski
  • Odpowiedział
  • @ Damian_Szulakowski | 29.11.2016
    • 1
    • 3
    • 5
  • 2

Z mojego doświadczenia wynika, że zdecydowanie skuteczniej prowadzi się projekty, gdy wszyscy interesariusze znają odpowiedź na pytanie „Dlaczego ten projekt jest realizowany?”.  Korzyści z jawnego Uzasadnienia biznesowego są następujące:

  • pozytywny wpływ na motywację zespołu projektowego (każdy lubi wiedzieć, że jego praca – nawet rutynowa – jest uzasadniona i stanowi element większej całości),
  • łatwiejsza komunikacja i  dostęp do zasobów firmy (łatwiej negocjować z innymi działami stosując język korzyści dla firmy).

 

Podzielam Pani obawę, że część informacji zawartych w Uzasadnieniu Biznesowy nie jest przeznaczona dla szerokiego grona odbiorców. Metodyka Prince2  proponuje następującą zawartość Uzasadnienie Biznesowego :

  • Przyczyny uruchomienia projektu,
  • Możliwe warianty realizacji produktu końcowego,
  • Oczekiwane korzyści,
  • Negatywne skutki uboczne,
  • Ryzyka,
  • Koszty i terminy,
  • Ocena opłacalności inwestycji,
  • Ocena ogólna.

 

Rozwiązaniem dylematu ujawniać, czy nie ujawniać  Uzasadnienie Biznesowe projektu szaremu gronu interesariuszy jest przygotowanie wyciągu najważniejszych informacji, które mogą być ujawnione publiczne, bez szkody dla projektu i organizacji. Najczęściej są to ogólne informacje nt.: Przyczyn uruchomienia projektu, korzyści, kosztów i terminów.

  • Odpowiedział
  • @ | 29.11.2016
  • TRENER MODERATOR ALTKOM AKADEMII
  • 4

Najkrótsza odpowiedź brzmi: może być jednak nie ma takiego obowiązku, a całość zależy od kontekstu/środowiska realizacji projektu.

Jak to bywa w zarządzaniu - praktyczna aplikacja zasad rozpoczyna się zwykle od stwierdzania "to zależy".

Decyzja o zakresie udostępnienia powinna być uzasadniona.

Na początek kilka głównych elementów "od których to zależy":

  • Odpowiedzialność za Uzasadnienie Biznesowe (BC) projektu spoczywa na Przewodniczącym Komitetu Sterującego.
  • Potrzeby interesariuszy i zasady komunikacji z nimi zawarte powinny być zawarte w Strategii Zarządzania Komunikacją.
  • Dodajmy jeszcze szczyptę zasad dotyczących przechowywania i zabezpieczania produktów (w tym zarządczych) zawartych w Strategii Zarządzania Konfiguracją oraz tolerancje na ryzyko ze stosownej Strategii.
  • Powyższe akceptuje KS na wniosek KP w DIP (ze wszelkimi późniejszymi aktualizacjami).
  • Dodatkowo projekt może być pod wpływem regulacji organizacyjnych oraz programowych lub prawnych.

Te elementy zwykle wpływają lub regulują to komu i w jakim zakresie udostępnimy BC i inne produkty zarządcze.

Np. jeżeli istnieje ryzyko, że poprzez upublicznienie (np. dostawcy zewnętrznemu) BC możemy spowodować ryzyko utraty istotnych korzyści (np. konkurencja nas wyprzedzi w wyścigu o innowacyjny produkt na rynku) wtedy naturalną reakcją redukującą to ryzyko jest ograniczenie dostępności zasobom/przedstawicielom dostawcy dostępu do BC, co może znaleźć odzwierciedlenie w Strategii Zarządzania Konfiguracją oraz Komunikacją.

Przykładów takich można mnożyć bardzo wiele.

Tak więc zasadą generalną/pryncypium jest dostosowanie do środowiska realizacji projektów, a jednym z jej objawów jest np. regulacja dostępności informacji zawartych w produktach zarządczych, a więc w BC także. Oczywiście każda propozycja i decyzja musi być zasadna biznesowo co reguluje inne pryncypium. :)

  • Odpowiedział
  • @ | 29.11.2016
  • TRENER MODERATOR ALTKOM AKADEMII