Czy są jakieś wskazówki, jak konstruować miary, np. miary jakości wymagań?
Definiowanie miar uważam za trudne. Pomogłoby mi poznanie praktycznych wskazówek.
Czy są jakieś wskazówki, jak konstruować miary, np. miary jakości wymagań?
Definiowanie miar uważam za trudne. Pomogłoby mi poznanie praktycznych wskazówek.
Owszem, można podać ogólne wskazówki, choć oczywiście za każdym razem problem jest inny i wymaga twórczego podejścia.
Jeśli chodzi o zmienne identyfikowane w punkcie 2, to:
- ważniejsze aby były aktualne niż precyzyjne (sensowne zaokrąglenia, uśrednienia czy interpolacje są jak najbardziej dopuszczalne)
- jeśli to tylko możliwe, wartości tych zmiennych powinny być zbierane automatycznie a nie wprowadzane „ręcznie” (zwłaszcza dodatkowo). Wprowadzania takich danych „ręcznie” prowadzi do oporu i manipulacji ze strony zmuszonych do tego użytkowników.
Uwaga! Wprowadzanie do systemu miar, zwłaszcza typu KPI (służących ocenie pracowników) prowadzi do prób manipulowania danymi przez użytkowników tak, aby ich wartości były jak najlepsze. Należy wprowadzić środki uniemożliwiające takie praktyki albo przynajmniej je śledzące.