Kategorie szkoleń | Egzaminy | Kontakt
  • 2
  • 6
  • 83

Jak sobie poradzić z klientem, który absolutnie nie wie czego chce i ma problemy z formułowaniem w jasny sposób swoich oczekiwań co utrudnia przełożenie ich na język wymagań?

Michał_Niciński
  • Zapytał
  • @ Michał_Niciński | 29.01.2016
    • 1
    • 0
    • 3
Zaloguj się aby zadać pytanie
Pokrewne

Odpowiedzi (2)

  • 0

To sytuacja dość typowa. Można próbować rozwiązać ją na dwa sposoby.

Wciągnięcie Klienta w odpowiedni proces wytwarzania i zarządzania:

  1. Kontraktowe zobowiązanie do zaangażowania się w analizę.
  2. Określenie kryteriów jakości wymagań (np. poprzez ustalenie wzorców wymagań).

 

Przeszkolenie Klienta:

  1. Są bardzo dobre programy szkoleń dla Analityków, Product Ownerów uczące po pierwsze: systemowego spojrzenia na własny biznes, po drugie: formułowania wymagań własnych w języku zrozumiałym dla IT.
  2. Altkom oferuje takie szkolenie, m.in: zarządzanie wymaganiami, modelowanie procesów biznesowych.
  • Odpowiedział
  • @ | 09.02.2016
  • TRENER ALTKOM AKADEMII
  • 0

Dodałbym jeszcze, że czasami klient "nie wie czego chce", bo koncentruje się na wyrażeniu rozwiązania zamiast opisać problem.

Warto wtedy poprowadzić go następująco:

1. wspólnie, precyzyjnie zdefiniować problem, tzn. nazwać jego bolączkę,

2. stworzyć kompletną listę wszystkich skutków (nazwać, uszeregować wg ważności),

3. w miarę możności stworzyć kompletną listę wszystkich przyczyn i podobnie ją uszeregować,

4. wspólnie z klientem zadać sobie pytanie: "no to które z przyczyn i skutków atakujemy" (Bywa, że nie jest bez sensu atakować i jedno i drugie. Np. przyczyną złych zapisów w bd jest jeden z kooperujących systemów ale skutki - błędne zapisy - już są i trzeba dać użytkownikom narzędzie ich lokalizacji i usuwania).  Odpowiedź na to pytanie staje się celem projektu.

  • Odpowiedział
  • @ | 02.03.2016
  • TRENER ALTKOM AKADEMII