Mam plik prezentacji PowerPointa z osadzoną tabelę Excela. Mogę go edytować z poziomu PowerPointa, ale chciałbym go jakoś "wyłuskać" z prezentacji i opracowywać już bezpośrednio w Excelu, jako samodzielny plik. Jak to zrobić?
Mam plik prezentacji PowerPointa z osadzoną tabelę Excela. Mogę go edytować z poziomu PowerPointa, ale chciałbym go jakoś "wyłuskać" z prezentacji i opracowywać już bezpośrednio w Excelu, jako samodzielny plik. Jak to zrobić?
W programie MS PowerPoint nie ma żadnego polecenia, które pozwalałoby wyodrębnić pliki osadzone, ale taka operacja jest dość prosta do wykonania bez użycia PowerPointa. Należy tylko wykorzystać Eksploratora Windows i strukturę pliku pptx.
Po pierwsze, w Eksploratorze Windows trzeba ustawić wyświetlanie rozszerzeń plików (polecenie Narzędzia --> Opcje Folderów --> zakładka Widok --> zdjąć wybór z okienka Ukrywaj rozszerzenia znanych typów plików).
Kiedy już w oknie Eksploratora będzie widać nazwy plików z ich rozszerzeniami, należy w pliku prezentacji zamienić rozszerzenie pliku z PPTX na ZIP (wcześniej jednak warto zrobić kopię zapasową tego pliku).
Plik z rozszerzeniem ZIP otworzy się w Eksploratorze po podwójnym kliknięciu w jego ikonkę jako zwykły folder skompresowany. Dzieje się tak dlatego, że format PPTX jest dokumentem XML, spakowanym ZIP-em.
W strukturze wyświetlonych folderów należy zlokalizować folder Embeddings, bo w nim zlokalizowane są osadzone pliki. Tam znajdziemy również nasz plik Excela. Teraz wystarczy go skopiować do dowolnej innej lokalizacji i obrabiać w Excelu bez konieczności uruchamiania PowerPointa.
Najprościej można to wykonać zaznaczając myszką osadzony obiekt Excela. Następnie prawym klawiszem uruchomić Menu Kontekstowe i wybrać w nim grupę Obiekt arkusz, a następnie polecenie Otwórz. Nasz obiekt zostanie otwarty w programie Excel i wystarczy teraz polecenie Zapisz jako: