Pobierz kartę szkolenia
Zarządzanie projektami – perspektywa sponsora
kod szkolenia: ZP-ZPS / PL DL 2dSzkolenie skierowane jest do osób sprawujących nadzór nad projektami, pełniących w projektach role sponsorów, członków komitetów sterujących, a także zarządzających programami i portfelem projektów, jak również dla członków zarządów przedsiębiorstw i organizacji.
- wypracowanie pełniejszego rozumienia znaczenia projektów w realizacji strategii organizacji oraz sponsora w projekcie, jego kluczowych obowiązków oraz uprawnień,
- doskonalenie umiejętności przewodzenia projektowi z poziomu sponsorskiego,
- pozyskanie wiedzy na temat najlepszych praktyk sprawowania nadzoru nad projektami z perspektywy sponsora (lub członka komitetu sterującego),
- poznanie kluczowych wyzwań związanych ze sprawowaniem efektywnego sponsorshipu w projekcie,
- poznanie kluczowych praktyk, technik i narzędzi wspomagających skuteczny i efektywny sponsorship projektowy.
Wskazane jest posiadanie wiedzy z zakresu zarządzania projektami na co najmniej podstawowym poziomie. Istotną pomocą będzie również posiadanie doświadczenia w kierowaniu projektami lub nadzorowaniu projektów oraz uczestnictwo w kursach dotyczących szeroko pojętego zarządzania projektami.
- Szkolenie: polski
- Materiały: polski
Dzień 1.
- Podstawowe pojęcia w obszarze zarządzania projektami – ujednolicenie terminologii
- Projekty, programy, portfele i ich rola w realizacji strategii organizacji
- Biuro zarządzania projektami jako narzędzie dla sponsorów i kierownictwa
- Projekty a procesy (działalność operacyjna) – zależności, punkty styku
- Rodzaje organizacji projektu (funkcyjna, macierzowa, projektowa) i ich znaczenie z perspektywy sponsora
- Typowe ograniczenia (zmienne) projektu (czas, koszt, zakres, jakość, ryzyko, korzyści) i ich znaczenie z perspektywy sponsora
- Czym jest sukces projektu? Znaczenie zaangażowania sponsora dla sukcesu projektu (ćwiczenie i dyskusja)
- Interesariusze projektu. Rola sponsora w ich angażowaniu
- Projekt jako zmiana w organizacji. Rola Sponsora w zarządzaniu społecznymi aspektami wdrażania zmian organizacyjnych
- Organizacja zespołu projektowego – najlepsze praktyki i rola sponsora w budowaniu zespołu
- Kompetencje kierownika projektu – jak dobrać najbardziej odpowiednią osobę?
- Role i obowiązki sponsora / właściciela biznesowego
- Niezbędne kompetencje skutecznego sponsora (ćwiczenie i dyskusja)
- Uzasadnienie biznesowe projektu
- Definiowanie celów projektu (ćwiczenie praktyczne)
- Karta projektu i rola sponsora w jej tworzeniu (ćwiczenie praktyczne)
- Definiowanie zakresu projektu i określanie wymagań – rola sponsora
Dzień 2.
- Sponsor a harmonogram. Jak sprawdzać wiarygodność harmonogramu? Metody kompresji harmonogramu (ćwiczenie praktyczne)
- Zarządzanie ryzykiem w projekcie – perspektywa sponsora
- Określanie ogólnego poziomu ryzyka projektu, ustalenie stopnia formalizacji i dobór odpowiednich narzędzi zarządzania ryzykiem
- Identyfikowanie i analizowanie ryzyk. Wybór reakcji na ryzyko (ćwiczenie praktyczne)
- Sponsor a komunikacja wewnątrz projektowa i z interesariuszami zewnętrznymi
- Komunikacja w cyklu życia projektu – perspektywa sponsora
- Zmiany w projekcie i ich główne przyczyny. Pełzanie zakresu – jak mu zapobiegać?
- Ocena wpływu zmian na projekt. Rola sponsora w zarządzaniu zmianami – najlepsze praktyki
- Zagadnienia projektowe z perspektywy sponsora. Jak wspierać kierownika projektu w ich rozwiązywaniu?
- Raporty i przeglądy projektu w punktach decyzyjnych – na co zwracać uwagę, jakich informacji żądać? (ćwiczenie i dyskusja)
- Monitorowanie przebiegu i postępów projektu. Narzędzia i interwencje sponsora
- Akceptacja produktów projektu – najlepsze praktyki
- Rola sponsora w zamykaniu projektu
- Złe praktyki sponsorskie. Czego unikać będąc sponsorem? (ćwiczenie i dyskusja)